hittar inte något släp

P

Pretty_Fly

med en totalvikt på max 1800 kg som får lasta mer 850 kg.
är inte det lite dåligt?!!
vad ska man ha för släp om man ska lasta två stora hästar?!

2-hästars och inte bara 1,5 som de flesta är. Totalvikterna har jag ingen koll på.

Jo, det finns. Kolla på t.ex:

- Boj Bravo 220: Släpets vikt 740 kg, kan reggas upp till 2000 kg. 1800 kg --> 1060 kg last (www.boj.nu)
- Christ Carat/Comet: 780/830 kg, reggas upp till 2000 kg. (www.vedbylund.se)

Sedan finns ju aluminiumsläpen t.ex. Boj Classic och Ume.

Du måste skaffa BE kort för att få lasta 2 stora hästar, har du det kan du skaffa en trailer som har en tot vikt på minst 2 ton och då kan du lasta 2 hästar lagligt. Det krävs en stor bil för det oxå.

det vet jag. jag sitter bara o undersöker mina möjligheter. jag har hittat en bil jag vill ha som får dra 1800 på BE, vilket är ganska mycket för en "vanlig" kombibil.
jag vill alltså inte ha någon jeep eller liknande, så jag försöker pussla ihop det ändå.
till att börja med ska jag nog väga in ekipaget jag redan har och jag måste ju även väga hästarna, så man är på säkra sidan.

vill du inte ha någon jeep eller liknande kan du oxå glömma att kunna dra 2 hästar.

Det finns någon BMW i 7 serien som får dra 2 ton och någon av Volvos XC modeller, Audi Quattro ??

Med en bil som enbart får dra 1800 kommer du aldrig kunna dra 2 stora hästar lagligt. Tänk oxå att allt annat du lastar in i transporten oxå skall vägas in.

Jag vet inte hur stora hästar du har men säg att en normalstor häst väger 550kg då är det en lastvikt på enbart 1100kg då måste tjänstevikten på ditt släp vara max 700kg, Vilket boggiesläp har en sådan låg tjänstevikt med gummimatta och mellanvägg inräknad :confused:

Mattjävlen väger ju nästan säkert 80kg, mellanväggen kanske 20-30 och där har du 100kg , då måste släpets tjänstevikt vara 600kg.
För tillverkarna är ganska fula när dom väger in släpet oxå då är alltid släpet tomt för att få så mkt lastvikt som möjligt och sedan lägger dom in mattan och bommarna och mellanväggen efteråt.
Dom flesta kör runt med en lastvikt på minst 100kg mindre än vad dom tror tyvärr.

Vissa Mercedes får dra 2000 kg eller mer(?).

När det gäller släpens tjänstevikter har du delvis rätt. En del tillverkare gör som du beskriver, andra inte. Hästmagazinet jämförde tjänstevikter i fjolårets släptest och konstaterade att vissa nya släp i testet, t.ex ett från Star, vägde 120 kg mer än angivet. Däremot vägde några, t.ex. ett från Kylinge, exakt det angivna. I årets test visade det sig att vikterna stämde på de deltagande nya släpen, så tillverkarna kanske tog åt sig av kritiken i fjol.

BMW 525i Touring får dra 1800 med manuell och 2000 med automat. (sambon har precis handlat en manuell)

Köp ett Boj 220 Classic! Du kan få totalvikten till 1800 kg och släpet väger endast 630 kg = 1170 kg lastvikt. Kolla på vår hemsida : www.groomit.se för mer info

ahaaa! då är det ju lugnt kanske.... såvida pållarna inte väger som jag befarar, dvs 550+650=1200 kg :crazy: det innebär att det skulle fattas 30 retfulla kilo.

bra sida förresten! kollade på classic o den verkar bra, lägsta vikten jag hittat i alla fall hittils :bump:
ska bara väga pållarna så jag vet exakt vad jag har att spela med :smirk:

kontroll väg släpet oxå innan du köper det, kan lätt göras på granngården eller andra stora likvärdiga ställen. Är ju snöpligt att åka fast för övervikt pga det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 003
Senast: MissFideli
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Cavallo
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Shixle
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 152
Senast: Trott
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur