hittade en annons

Sv: hittade en annons

Dom 04:r som min av samma årgång gick med på bete i somras är redan inkörda...rasen är vbl.
Tidigt tycker jag, men det är väl så inom travsporten.

Jag har varit ute och gått med min några ggr. Sedan är det bara daglig hantering som gäller.

Sv: hittade en annons

martha skrev:
varför tyvärr??
Har du tagit del av forskningrapporterna som förordar tidig träning för hästens hållbarhet?? om inte tycker jag att du ska läsa på lite innan du ojar dig....

Precis som Martha påpekar så finns det åtskilliga studier i ämnet. Och för att hästen SENARE i livet som VUXEN ska ha optimala förutsättningar för att klara arbete så ska den växande unghästen belastas. Däremot måste detta såklart göra med måtta, men de har bättre chans om de belastas rätt än om de 'bara' går i hage tills de är säg tre och då börjar arbetas.

Jag höll på att ge en mycket välkänd professor i veterinärmedicin, tillika praktiserande veterinär och en av de som har varit med och tagit fram 'nya' träningsteorier för travet (teorier som IDAG är allmänt accepterade och framhålls som självklara) skrämselhicka ang min valack. Han är inriden ordentligt hösten som femåring. Han var in för erlichios.

Och veterinären frågade ju hur hästen var tränad och jag tyckte att 'ja han är sent tagen, inriden hösten som femåring, men skadade sig i februari samma år som han blev sex och har sen stått pga det och sen nu pga erlichiosen'. Veterinären såg ut att vara beredd att skjuta hästen på plats och tyckte att 'du har BARA ridit honom rakt ut i skogen hoppas jag'. Sen började vi diskutera saken och jag berättade hästens HELA historia. Dvs att han är uppväxt på lösdrift och stått på lösdrift tills han var tre, sedan har han stått i box på nätterna men haft mycket utetid med hästkompisar. Och sedan han var liten är han promenerad och tömkörd in absurdum ute i skogen över stock och sten och efter väg i skritt och trav, han är även lite longerad, har tömkörts lite på banan och så har han gått MASSOR som handhäst i skritt, trav och galopp samt att han löshoppats.

När veterinären hade hört det tyckte han 'Ah, men DÅ gör det absolut ingenting att han är sent inriden! Det är det här när folk låter hästarna bara gå i hage tills de är tre fyra och då rider in, det är helt vansinnigt, man har inte belastat hästen när man hade chans att påverka senor, leder och skelett och de hästarna har sämr ehållbarhet och är betydligt känsligare för överträning (och förr eller senare kommer du alltid att överträna en häst alldeles oavsett)'

Innan hästen vuxit färdigt har man möjlighet att genom lagom belastning se till att hästen anpassar senor, leder och skelett till belastningen. (Övertränar man dem blir dock nerbrytande istället för uppbyggande).

Sen är JAG otroligt nojig över att ha 'småttingar' på böjda spår, men kan citera min equiatriker som jag diskuterade saken med för ett par dagar sen: 'Alexandra, VAD du än gör med hästen så sålänge det handlar om 5 - 10 minuter, så kan du INTE göra mer 'skada' än vad hon själv gör när hon far som ett skållat troll i hagen, tvärnitar, tvärvänder, springer upp och nedför branterna etc'.

Och det är nog rätt sant, om jag så använder mig av böjda spår/volt så på fem - 10 minuter så lär jag inte om jag inte får en total hjärnblödning och jagar runt hästen i fyrsprång, kunna skapa speciellt många problem. Jag ser ju till att underlaget är bra och tempot avpassat till häst och underlag etc. Men när de drar i hagen och tvärnitar och tvärvänder och kanar osv så bryr de sig varken om fartanpassning eller underlagsanpassning.

Och så ett citat från en annan veterinär om varför det inte är tillräckligt för den unga hästen att 'bara' gå i hage även om hagen är stor:

"Tänk efter själv, vilket är jobbigast och betraktar du som mest träning: Att gå i raskt takt rakt fram längs en väg i 10 - 20 minuter ELLER att gå i skogen och plocka svamp i en timme?"

Det var efter det jag började promenera även åringen, trots att jag har stora, fina kuperade hagar och rolig lekkompis som hon röjde med. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 720
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka