Hitta samtalsstöd?

wrangler

Trådstartare
Jaha, det var ju inte så lätt som man trodde. Menar nu inte privata psykologer/terapi utan kostnadsfritt, för vem som helst. Krävs tex remiss från läkare inom vården osv.

Finns det i alla kommuner? Kyrkor? Ringer man vårdcentralen, mailar den lokala prästen eller hur bär man sig åt?
 
Kontakta kyrkan, ring/gå dit/maila och säg att du behöver prata med någon.
Jag fick oerhört bra krishjälp sv en präst när mamma blev dålig, kris eller ej så tycker jag absolut att du kan vända dig dit.
 
Kyrkan är nog det enklaste och troligen också bland det bästa man kan få utan att betala för det.
 
Kyrkan är säkert ofta bra - men inte alltid. Jag kontaktade kyrkan en gång när jag var i behov av någon att prata med och vårdköerna var allt för långa. Kvinnan jag då fick prata med var tyvärr inte alls bra på att möta människor i svåra situationer i livet, utan istället för att bli hjälpt hamnade jag ännu längre ner.

Men med det sagt, så har jag "privat" träffat flera präster och andra inom kyrkan som varit helt underbara människor så det är absolut värt en chans.
 
Jaha, det var ju inte så lätt som man trodde. Menar nu inte privata psykologer/terapi utan kostnadsfritt, för vem som helst. Krävs tex remiss från läkare inom vården osv.

Finns det i alla kommuner? Kyrkor? Ringer man vårdcentralen, mailar den lokala prästen eller hur bär man sig åt?

Du ska kunna få samtalskontakt via VC. Antingen med en kurator eller med en psykolog. När jag drabbades av en depression fick jag tid hos kuratorn på MVC (det var innan jag fick diagnosen depression), hon skickade sedan vidare mig till både läkare och psykolog.
 
Du ska kunna få samtalskontakt via VC. Antingen med en kurator eller med en psykolog. När jag drabbades av en depression fick jag tid hos kuratorn på MVC (det var innan jag fick diagnosen depression), hon skickade sedan vidare mig till både läkare och psykolog.

Det är iofs inte gratis men faller under högkostnadsskyddet.
 
På VC i min kommun finns det KBT utbildad sjuksköterska, det privata alternativet i grannkommunen har psykolog vet jag.
 
@MiniLi Självklart är det så. Men den kvinnan var verkligen inte bra på själva mötandet och sa så många klumpiga och rent opassande saker att jag inte ens tänker börja gå in på det. Hon passade helt enkelt inte där.

Men som sagt, det finns många bra inom kyrkan också och förhoppningsvis var/är hon bara ett tråkigt undantag.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 009
Senast: Sasse
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 946
Senast: kryddelydd
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp