Hitta ras i KWPN

LXDVF

Trådstartare
Förlåt att jag är störd.
Hur hittar jag min hästs stams ras i KWPN? Hittat raserna en annan gäng men hittar de inte igen.
Asså, min häst är ju ett holländskt halvblod. Men på hennes pappa står det en specifik ras och samma på hennes farfar och längre bak i släkten.
Försöker nämligen bevisa för mina tränare och andra att de faktiskt inte finns ett ända fullblod i hennes stam
 
KWPN och KWPN TP är stamböcker för holländska varmblod. TP står för tuigpaard = körhäst.

Andra raser som är vanligt förekommande och ibland avlas in i ridhästarna är Gelderländer och Groningen.
 
Här brukar många av de holländska varmbloden finnas (dock inte alla, men oftast föräldrarna till hästen man söker):
http://www.horsetelex.com/homepage

Låter otroligt att det inte skulle finnas fullblod någonstans eftersom alla varmblodiga ridhästraser är framtagna med hjälp av bl.a. fullblod.
 
Nu för tiden handlar det inte om raser när det gäller varmblodiga ridhästar utan om i vilken stambok hästen har sin grundregistrering. Det betyder att en KWPN och ett Danskt Varmblod mycket väl kan bli föräldrar till en SWB.

Det är omöjligt att ha en varmblodig ridhäst utan ett enda fullblod i stammen. De är framavlade med hjälp av fullblod och lanthästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 821
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 715
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp