hitta medryttarhäst?

C

coscos

vet inte om jag laggt tråden rätt (flytta gärna annars)

vart hittade ni eran? om ni har någon..
jag har letat i ca 1 jäkla år nu... och hittar inget som passar.. kollat här (på buke) haft annons i tidningen i 4 dagar med 5 ynka svar. :cry: nu har jag inte ridit på ca 3 veckor och börgar bli smått galen. hur lyckades ni hitta något..?? är jag så talanglös att ingen vill ha mig? humm tyvärr har jag inte många kontakter i hästvärlden då alla jag känner som red har slutat.. lite uppmuntran?..och förslag?

Det är nog samma problem åt andra hållet: Alltså HITTA en medryttare till sin häst. JAg och min stallägare hade annonser ut i tidningar samt här på Buke...vi fick knappt svar. 1 svarade på min samt 1 på stallägarens...men när dagen kom och min kanske medryttare skulle komma så ringde hon dagen innan och sa att hon hittat en annan häst...min stallägarens tilltänkta medryttare dök aldrig upp samt hörde ej av sig TROTS dom avtalat tid. Så vi ägnade oss mest åt att SVARA på medryttare finnes annonserna...ISTÄLLET för att invänta svar på våra egna...och till slut fick min stallägare napp...jag fick vänta....men en dag slängde vi in en annons i lokala blaskan och vipps dök det upp en kanontjej...och henne har jag nu. Men vänta fick jag allt göra...så mitt råd är egentligen bara att just vänta...till slut dyker det upp något, jag lovar....ELLER kanske du har för högt ställda krav ?!...Vad begär du för något då ? Alltså, ska det vara ridhus/paddock, särkilld utbildning på hästen, bra kommunikationer eller vad ?

Jag har två hästar - en lättriden och en knäppskalle. För två år sedan annonserade jag efter medryttare åt den lättridna och efter en månad fick jag ETT svar. Ett bra svar dock och hon stannade ett år. Sedan upptäckte jag att det bodde en duktig tjej på andra sidan skogen och hon är kvar efter ett drygt år.

Knäpphästen har jag annons ute på nu och jag förväntar mig faktiskt inga svar.

Tycker att det verkar som om de flesta medryttare bara kan tänka sig en häst som står i stort sett på en busshållplats och det ska dessutom vara väldigt nära till en stad/tätort. Kan man bara tänka sig att ha max 30 minuters resväg från Korsvägen så kommer man inte så långt och har inte så mycket att välja på. Om man dessutom inte kan betala speciellt mycket så är det nog rätt kört för hästar som står uppstallade inne i stan är dyra och stallplatsen är dyr.

När jag var medryttare hittade jag "min" häst genom kontakter. Jag gick drygt 30 minuter till stallet nästan varje dag. Jag betalade en slant plus att jag mockade och grejade och det var "bara" ett varmblod som kunde gå rakt fram i skogen. Och hon var helt underbar :love:

Men det är bättre att leta länge och hitta rätt häst eller rätt medryttare. Man vill ju ha nån som man kommer att trivas med länge.

Jag letar just nu medryttar häst då jag ska lämna tillbax (eller lämna vidare) min foderhäst snart. Den nya fodervärden har honom redan fast han står fortfarande på mig!
Jag har fått två vettiga svar. Dt ena är en familj med två halvblod som de bara har medryttare till och rider inte själva (?) Det stallet var ganska stroppigt och överallt sprang det 14 isar....Jag ska dit och provrida den 16 April.
Det som jag inte tycker om med det stället är det att det är ca 3-5 medryttare/häst...men jag ska testa i allafall.

Den andra är en person som har tre hästar varav två av dem går sg george, den tredje är en unghäst.
Hon har oxå eget stall med egen ridbana och det verkar toppen....så jag ska dit längre fram oxå och testa...

Ska bli skönt att inte ha det största ansvaret (och kostnaden) själv längre...

Jag hade det lite som dig, alla mina gamla hästkompisar slutade, jag hängde kvar på ridskolan men det var inte lika kul själv. sen provade jag lite olika medryttarhästar som jag hittade här på buke.
det tog ett tag men tillslut hittade jag rätt och hos den hästen har jag varit i över tre år nu :love:

jag har också haft grymt svårt med att hitta medryttare till Calle. min kompis som säger sig vara hästintresserad o som jag ridit med förut loovaadee att åka ut till honom tre dagar i veckan, eftersom hon har bil o ingenting alls att göra om dagarna då hon är arbetslös.
detta lovade hon mig för tre månader sedan. hon har åkt ut EN gång.
det verkar som de flesta som vill ha en medryttarhäst inte förstår det där med att ha egen häst, vad det innebär osv.

jag pluggar på annan ort så Callen blir itne riden nu :(
på annonser har det svarat tre personer men de har varit max 14 år o deras föräldrar skulle lova tt skjutsa ut o sånt.
men sådana svar litar jag inte på.
jag vill ha en äldre till min häst men det är ÄNNU svårare att få tag i. de flesta som vill ha medryttarhäst verkar nämligen vara mellan 13 och 16 år uten körkort.

dessutom kan min häst vara lite svår att rida när han hittar på saker, därför vågar jag itne släppa ut dessa yngre människor som dessutom oftast enbart gått på ridskola.

detta var kanske inget uppmuntrande. förlåt :o
men nu har jag sagt min erfarenhet av de som vill bli medryttare

jo det är klart... det är vell därför jag har letat så länge (har krav) men bara jag hittar en snäll häst..
ringde på en annons hon ville ha 900 för att man red ut ca 3 dgr/v det tyckte jag va för mycket efter som jag inte gillar att rida ut ( för de priset :smirk:) men jo jag kan tänka mig att det är svårt att hitta medryttare på sin häst oxå.. dom flesst är runt 14 eller 24 och i ingen av de oldrarna är man vell specielt rik..
humm funderar..

Jag har aldrig behövt leta.
Den jag har nu frågade ägaren mig 3 månader INNAN hon skaffade hästen. *ler*
Dom 3 innan stod på ridskolan och ridskolechefen ville att jag skulle vara delfodervärd på dom.

Jag satte upp en lapp i det stallet som var närmast mig, och skrev att jag var villig att göra det som erbjöds. Två dagar senare ringde min nuvarande hästägare och vi bestämde tid för provridning. Jag tror hon tog mig för att jag var medveten om min okunskap, och var (är) villig att göra som hon säger. "Bättre okunnig och försiktig än kunnig och opålitlig" sade hon.

Det började med en dag i veckan, uteridning. Det höll jag på med i två år, i solsken, spöregn, drivis och snöstorm. När sedan den andra medryttaren slutade så fick jag ta 3-4 dagar i veckan och nu får jag dressyra, hoppa, rida i skogen och låna både häst, bil och släp när jag vill åka på kurs. Och hela påskveckan är han bara 'min'! :love:

Visa att du är pålitlig i det lilla så får du nog snart större ansvar - och större möjligheter! :)

Lycka till! ;)

För mig har det varit helt omöjligt att hitta både medryttarhäst och medryttare till min häst på annons!

De två medryttarhästar jag haft har jag fått eftersom jag sedan tidigare kände ägarna. Nu har jag äntligen hittat en medryttare som det verkar funka med och det var en tjej som jag redan kände. Så det är nog den vägen man får gå...

å. förlåt. jag skrev fel, eller jag trodde snarare att det stod att du inte kunde hitta medryttare till din häst. missuppfattade totalt :crazy:
som det kan bli..

jo ja vet. ja har en medryttarhäst här uppe i västerås som ja åker till en gång i veckan förutom just nu eftersom den är såld :( men ägaren har köpt ny så ja ska väl fortsätta sen, tror ja...
det tar ungefär 40 min till stallet o bussen stannar precis utanför...
annonserade här på buke...fick massa svar men de flesta hästarna stod för långt bort för att det skulle vara möjligt.
som du sa..det är svårt att vara student o bussbunden.

Det är värt att vänta och leta så att man hittar nåt man trivs med. Jag hittade min av en slump, hans medryttare hade köpt egen häst och ägaren behövde en ny medryttare. Det var väldigt många som hört av sig, men jag åkte och provred och ett par dagar senare ringde ägaren upp och sa att jag gärna fick rida honom om jag ville! :)
Hade jättetur som hittade honom :)

Här är han:

2406301.jpg

2204750.jpg

2391228.jpg

2406294.jpg

2406188.jpg

Nirak

Sökte medryttare länge, fick tag på en jättelångt bort. Där red jag tills jag inte längre hade möjlighet att åka så långt. Efter ytterligare år så blev det omgjort på 4H-gården, dem större hästarna flyttade och jag fick följa med en av dem. Tror att det är lättast om man har lite kontakter som vet vad man går för. :)

Letade i ett halvår men hitta INGET och så vips så behöver nåra ja känner medryttare så då hade man ju tur som en tok, sen va de en shettis som bara stog så då fick ja rida henne lite sen blev de varje da och så helt plötsligt efter 2 månader av lös "hjälpridning" fick ja bli medryttare så immorrn får ja njuta av min sista gratisridning på henne sen måste ja betala men endå tur som en j**la tok asså. Ska hyra häst i sommar och lite längre oxå men ska nog rida shettisen lite samtidit så länge ja kan men endå vikken tur. :D :D

Åk runt i stallen och sätt upp lappar och prata personligen med folk!! :smirk:

Tex alla möjlga små-stall runt omkring Gbg som du kan tänka dig rida i. :idea:

När någon behöver en ny medryttare i de stall jag varit i så tittar de först på lappar i stallet.

Behöver du tips på stall, pm:a mig... :)

Jag vet hur det kan vara! Efter 15 år på ridskola och två års hästjobb började jag plugga, och tänkte att det finns ju alltid folk som vill ha hjälp med sin häst! Kan ju säga att det inte var så lätt som jag trodde... Som student har man inte sååå mkt pengar, oftast ingen bil, lite oregelbundet schema osv. Har man deeutom lite större krav än att rida ut i skogen två dar i veckan blir det lätt lite kruxigt. Vet inte hur många annonser jag lagt ut, fått napp då och då men inget som har passat. Så efter två år gav jag upp. Red lektion hemma nån gång varannan månad och var glad för det lilla. Sen ärvde jag lite pengar, och fick äntligen chans att skaffa en egen pålle. Men, kinkig som jag är så köpte jag en ettåring, vars syskon jag haft mkt kontakt med tidigare och älskat. Så då stod jag där igen med häst som inte gick att rida på, deeutom vetskapen om att när han en dag ska ridas in så kan ju jag inte vara helt ringrostig... Men det löste sig rätt bra, för att inte säga perfekt. Min kompis förra arbetsgivare ringde och undrade om jag kunde tänka mig att rida hennes unghästar när hon är iväg på tävling, och så mycket jag vill däremellan! Så nu rider jag mycket när jag har lite i skolan, och tvärtom, precis så mycket som jag själv vill. svårklasshästar, godkända hingstar och fiiina unghästar. Och får dessutom lite symboliskt betalt för att jag åker dit! Blev tyvärr avslängd av en vårglad 4-åring för ett par veckor sen och har ooont i ryggen, men det är en annan historia....
Det jag egentligen skulle säga var att det kan tyckas omöjligt, men det går att hitta bra lösningar!

ooo... låter som du är som mig.. då finns de hopp för en som vill komma någon vart med ridningen, men inte rida på ridskola... att hitta någon o rida ut på är nog inte så svårt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 464
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur