hitta medryttarhäst?

Tänkte bara tilläga att: Varken jag eller min stallägare tar något betalt av våra medryttare...för jag menar ju som så...jag får avlastning, hästen blir tränad (jag själv vill bara vara ute i skogen och lalla runt), samt att jag sparar bensinpengar. För egentligen om jag tänker efter så: INNAN jag hade min medryttare så klarade jag ju av att stå för alla omkostnader...konstigt vore om jag inte skulle klara detta nu när jag har medryttare. Fattar inte riktigt varför man egentligen ska betala för att vara medryttare..är det då inte bättre att få vara HALV-fodervärd då ??

precis. om man nu som medryttare betalar 1000 kr/mån för att rida 2 dgr/v så tycker jag man borde få "bestämma" lite själv då man endå betalar en summa som inte är så liten..

Bor man på en liten ort så är 1000 kr typ halva månadskostnaden inklusive allt utom försäkringen kanske mer.

Cantralt i Stockholm är det mindre än 20% av kostnaderna exklusive försäkring.

Inflytande kan man antingen köpa sig till eller förtjäna. Ska man köpa sig till den så bör man nog närma sig att betala sin del av kostnaderna.

Fast hela grejen med medryttare måste väl ändå att man inte har tid eller orkar med pga av kanske jobbar mycket eller nåt sånt ? Jag menar som så, i det hela kanske man ska ta sig en funderare om det inte kanske är bättre då att tex: byta ned sig lite i stallplats, köpa mindre saker osv (OBS exempel bara)...men verkligen se över sin budget ang hästen..vart går pengarna egentligen..kan jag dra in på något eller spara..?!!! så får man ju göra själv när man ska se över sin ekonomi i vardagslivet. Strama åt både här och där...kanske byta ned sig i lägenhet för den passar inte ens ekonomi riktigt..utebli från utelivet...leta rea-priser osv..osv...inte så kul, men ett sätt att ta kontroll över sin budget. För vem har egentligen koll på VART alla häst-pengar egentligen seglar iväg nånstans ? Nånstans måste det ju gå att strama åt eller täppa till. Men det ska ju inte vara på bekostnad av en medryttare. Jag säger inte tvärt nej att dom inte kan skjuta till en summa, men i bland är de som letar medryttare verkligen horribla i sina summor. En verklig summa nära verkligheten vore väl att ta lika mycket som priset av en ridlektion...

"Here we go again"

Hela poängen med medrytteriet är väl att det finns en hästägare som av någon anledning är villig att dela med sig av sin häst utifrån vissa vilkor och en medryttaraspirant som godtar vilkoren. Marknaden och den enskildes förutsättningar/önskemål styr priset. Det är väl ändå frågan om en win-win situation där hästägare och medryttare drar nytta av varandra.

Det pris på ridlektioner du jämför med ridlektioner räcker gott och väl som i de flesta områden, det är nog få som lyckas få ut en större summa och många som inte ens kommer i närheten.

Hej hej!
Det kan vara svårt. Jag hade tur, en i min ridgrupp (på ridskolan) blev medryttare på en b-ponny och de behövde en till. Jag blev medryttare på b-ponnyn och den andra tjejen slutade typ.
Nu 1 ½ år senare är jag fortfarande kvar fast b-ponnyn har tyvärr dött. :cry:
Istället rider jag deras 5-åriga d-ponny osm de köpte när hon dog. Jag tar även hand om de andra 3 bushästarna i stallet. Jag mockar till alla fyra och sköter om b-ponnyns föl. Som "tack" får jag rida d-ponnyn. Trivs skitbra med det! :D

Ägaren har i motsats till dig haft problem med att hitta medryttare, folk mejlar hundratals mejl men dyker aldrig upp. :crazy:

Mitt tips till dig är att sätta upp lappa på alla möjliga ställen, i affären brukar vara bra! :D
Du kan alltid gå till något stall och fråga dem om de behöver hjälp.
Lycka till i alla fall :D

Här på Bukefalos

Hittade faktiskt min medryttarhäst här på Bukefalos. Första annonsen jag svarade på. Hade tittat lite halvslött på annonserna i ca 1/2 år.

Jag betalar för mig och tycker det är helt ok. Har själv fått välja vilka dagar som skall vara mina och får i princip göra vad jag vill med hästen. Hittentills har jag i alla fall inte fått nej till något :-)
Mycket flexibla och tillmötesgående ägare.

Jag tycker att det är ganska naturligt att man får betala. Att hålla en häst är inte gratis. Är det så att ägaren ställer krav på vad man får göra och man har mycket liten egen påverkan så kan naturligtvis det ifrågastättas vem som ställer upp för vem.

Men att det kostar att får rida ett par tre gånger i veckan tycker jag inte är något konstigt, speciellt inte i större städer.

Sedan blir det nog också så att ju större egna krav man har dessto större "risk" blir det att det kostar.

/pewa - nöjd betalande medryttare

:idea: Diskussionen om man ska ta betalt eller inte av sin medryttare har varit uppe tusentals gånger redan... *förklarar*

Precis, och som alltid blir jag irriterad på de som försöker diktera hur det ska vara och tala om varför man skaffar medryttare och hur stor hjälp man får av sin medryttare. Det är väl för sjutton upp till var och en att bedöma situationen ställa vilkor/acceptera vilkor, så länge de inblandade kan komma överens så är allt frid och fröjd.

Precis! Som medryttare har man ett val: antingen vill man betala för sig eller så inte. Ingen tvingar en att rida en häst direkt :smirk: Personligen tycker jag att det är helt ok att betala, jag vet vad det kostar att ha häst. Som medryttare slipper jag större delen av alla kostnader och jag slipper dessutom undan att ha huvudansvaret för ett djur (som är ett stort ansvar). Självklart rider och sköter man hästen efter bästa förmåga, men det är ändå en frihet att vara medryttare, både ekonomiskt och vad gäller ansvar. Som medryttar har man möjlighet att tacka nej till en häst man inte vill rida, och hittar jag en trevlig häst som man kan ah utbyta av så ser jag inget konstigt i att betala för sig.

Nirak

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 464
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama