Hitta hane, hur gör man?

Bullet

Trådstartare
Hej!

Jag har en 2 årig katthona som är en blandras mellan Norsk skogskatt och vanlig bondkatt. Otroligt bra temperament och jättefin. Är sugen på att ta kattungar men hur ska jag hitta en hane? Hur fungerar det, kostnad etc. ? Kommer ägare till raskatter (exempelvis Norska skogskatter) tycka att hon är ett oäkting som inte är något att beblanda sig med?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Du kommer inte att få låna renrasiga skogisar från uppfödare då de kan bli uteslutna att kunna föda upp katter om de lånar ut sin hane. Så du får nog leta en hane på annat sätt.
Du får räkna med att de kan kosta en slant att låna en hane + att honan far till hanen.

Det du nog har förstått är att de kostar att föda upp en kull, oavsett ras.. Om du ska ta kull ska du se till att katten är hälsotestad (hcm-scannad, kolla blodgrupp, mm). Är din katt en blandis med skogis bör du gentesta mot GSD IV. Fiv och FELV testad. mm

Kejsarsnitt kan kosta en hel del, även ökad mängd kattsand och mat för kullen... vaccinationer, id-märkning, veterinärbesikning av kattungarna är ju inte billigt heller.
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Hälsotester är jätteviktigt, själv har jag inte koll exakt på vilka men Bengeten har ju redan skrivit dom flesta (kanske alla). Både mamma katt och pappa katt bör testas.

Sen kan förstås många komplikationer tillkomma under dräktigheten och födsel och tiden efteråt, så en bra försäkring är viktigt men det kan även vara så att du måste ha en speciell försäkring för att det ska täcka avelsrelaterade vet.kostnader.

Sen ska kattungarna förstås vaccineras, märkas och vet.besiktas precis som Bengeten redan skrivit. Sen kan det vara trevligt för köparna att få med kanske en leksak eller något från hemmet, en liten mängd foder som de är vana vid och så vidare.

Räkna med att en kull kattungar kan vända upp och ner rejält på ditt hem och så blir det ökade mat och kattsandskostnader.

Sen bör du även tänka på hur du ska göra om du inte får alla ungarna sålda, köpare kanske finns till alla nu men inte när kattungarna faktiskt ska iväg. Har du möjlighet att behålla en eller flera ungar?
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Tack båda två för riktigt bra svar! Jag ska fundera vidare och se åt vilket håll det väger :)
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Om du är sugen på kattungar finns det många hemlösa kattmammor just nu som behöver ett tryggt hem att föda i :)
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Håller med Celija, att istället ta in en dräktig hittekatt är jättebra om man har möjlighet!
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Om du är sugen på kattungar finns det många hemlösa kattmammor just nu som behöver ett tryggt hem att föda i :)

Håller med!

Det finns ingen som helst anledning att para en blandras katt, som riskerar att få 10 ungar eller fler, som man sedan inte hittar hem till, eller som lätt blir sommarkatter osv. Det finns redan tusentals hemlösa katter.
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Håller med!

Det finns ingen som helst anledning att para en blandras katt, som riskerar att få 10 ungar eller fler, som man sedan inte hittar hem till, eller som lätt blir sommarkatter osv. Det finns redan tusentals hemlösa katter.

10 ungar i en kull hör väl till de extrema ovanligheterna. Medel är 4 kattungar/kull.
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Håller med!

Det finns ingen som helst anledning att para en blandras katt, som riskerar att få 10 ungar eller fler, som man sedan inte hittar hem till, eller som lätt blir sommarkatter osv. Det finns redan tusentals hemlösa katter.

tänker du inte på hundar nu? :confused:
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Citat Bengeten: IV. Fiv och FELV testad. mm

Jag tycker nog inte att man absolut behøver gentesta vanliga blandras-bondkatter før att ta en kull. Ræcker att upplysa kattungekøparna att det inte ær gjort! Næstan ingen som føder upp bondkatter før det och då ær det inget som køparna førvæntar sig heller. Kankse lønar det sig att sætta ut en annons på blocket ang att du søker hane? Kanske finns det en anslagstavla i en zoo-butik i nærheten? Lycka till.
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Jag skrev RISKERAR, om du nu inte såg det ordet.

Vår katt fick 9 ungar, det är dock väldigt många år sedan och hon var dräktig när hon kom till oss från ett katthem.
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Citat Bengeten: IV. Fiv och FELV testad. mm

Jag tycker nog inte att man absolut behøver gentesta vanliga blandras-bondkatter før att ta en kull. Ræcker att upplysa kattungekøparna att det inte ær gjort! Næstan ingen som føder upp bondkatter før det och då ær det inget som køparna førvæntar sig heller. Kankse lønar det sig att sætta ut en annons på blocket ang att du søker hane? Kanske finns det en anslagstavla i en zoo-butik i nærheten? Lycka till.

Varför inte?
TS vill väl att kattungarna ska få en så bra start som möjligt? Ts vill ha levande kattungar, inte döda. Då TS skriver att det är en skogisblandning, då kan katten likaväl bära på GSD IV och bär den på de får den ej paras med andra bärare.

GSD IV: GSD IV är också en sjukdom med dödlig utgång, dock sker detta oftast redan vid födseln Mer info

Blodgruppskrock: Kattungar kmed fel blodgrupp tynar bort en efter en.

FIV och FELV smittas vid bla parning
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Jag skrev RISKERAR, om du nu inte såg det ordet.

Vår katt fick 9 ungar, det är dock väldigt många år sedan och hon var dräktig när hon kom till oss från ett katthem.

Det är inte en reell risk. Det är extremt ovanligt med så stora kullar och jag tycker att det är onödigt med ren och skär skrämselpropaganda.
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Avla inte blandraskatter!!! Det finns så sjukt många hemlösa och oönskade katter redan, de kattungar du får kanske slutar sitt liv med att frysa eller svälta ihjäl efter långdraget lidande.

Ta hand om de som redan finns i stället för att göra ännu fler! :crazy: Alla honor som inte används i rasavelssyfte borde kastreras, det borde det varit lag på!

Det finns massor av andra katter som är lika vackra som din och som sårt behöver ett hem.
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Men har du själv uppled 10 kattungar eller mer? Jag har aldrig hört om en så stor kull på katter..

Vanligast är nog 4-6 ungar, men en 5 stycken 10-12 veckor gamla som springer runt, det märks det också ;)
 
Sv: Hitta hane, hur gör man?

Gör man som Cejla och bengeten skriver, så tycker jag att det är ok att föda upp bondkattskull. Men då skall man passa på att ta lite betalt för ungen också, så att man ger den ett värde.

Om man inte är intresserad av att testa föräldradjuren, eller kosta på ungarna vad det kostar att föda upp dem på ett bra sätt, så skall man inte avla. Då är alternativen att ta hem en dräktig hona mycket bättre :)

Och TS katt börjar ju bli lite gammal för en första kull också, om hon redan är 2 år gammal och det skall hittas hane, planeras, paras.. Det är större risk för komplikationer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag är verkligen imponerad av fenomenet att var och varannan katt på blocket är "skogis" eller "norsk skogskatt", den behöver inte ens...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: Dopy
·
  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
8 852
Senast: Poppy
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp