Hitta formen i traven?

Syrpa

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten primadonna på 19 år. Har haft henne i snart två år o vi utvecklas hela tiden. Nu har jag börjat jobba för att försöka få en bra form i traven, men har fastnat.

När jag köpte henne kunde hon bara trava på extremt långa tyglar och bara om hon hade lust. Jag har jobbat på det och nu kan jag trava med bra undertramp o fin bjudning på korta tyglar. Problemet är att så fort jag börjar jobba med henne, alltså röra händerna slår hon över till pass lr tölt.
Hon har för många år sedan tävlat med en f.d. ägare, i vilken nivå och med vilka poäng vet jag inte. Jag har ridit ett fåtal ggr med graman för att hjälpa henne att söka nedåt, absolut inte dra ner henne i fake-form. Då har jag sett att hon kan, men måste lix få henne att förstå. Hon är ju inte världens mest välskolade häst och ganska gammal, dock inte så stel.

Någon som har några idéer till hur jag kan göra? Vill inte nöta på med gramanen för vill inte bli beroende av den...
Ska troligen rida för en tränare framåt jul, just nu finns inte tiden till, men vill gärna börja på det nu.
Tack!

Sv: Hitta formen i traven?

Det låter som hon fortfarande är ganska "instabil" i sin trav. Fortsätt att tarva utan störra krav, gör det i backar up och backer ner, på tunga underlag, ojämna underlag, så hon hittar styrka och balans. Innan hon kan trava i alla lägen i princip är det nog svårt att få till formen, för det kräver ju bra styrka balans o säkerhet i gångarten, vilken hon inte tycks ha ännu?
Tips från en glad amatör!*ler

Trava ner håller inte jag riktigt med om, tycker dom har lättare att tölta nerför och trava lättare uppför.
Men som du säger, traven bör bli stabilare.
Jag kan rekommendera att trava ute i skogen, rid gärna vid sidan av vägen där det är lite ojämt.
Snö är också väldigt bra, när den kommer, inte än får vi hoppas ;)
Testa att ge henne långa tyglar & resa dig i sadeln.

Jag har ett sto som har väldigt svårt för traven, red henne mycket i ojämnt underlag, ibland rätt ut i skogen.
Jag fick även tipset att tölta henne trött & sedan bjuda henne till trav, kanske kan vara ett alternativ.

Fast jag måste då säga att jag sällan tränar på helt plant underlag. Där jag rider är det i princip bara backar (skrittar dock alltid nedåt för att inte belasta frambenen) eller lite "ojämn" träng och det klarar hon bra ändå ... :/ har tränat mkt på sånt och att få ett skjut framåt med långa tyglar utan att hon lix blir hängande och alldeles för framtung...

Du ska inte "göra något med händerna" när du vill ha lite form på henne. Det får hästen som du säger, att byta gångart (om den är instabil i traven) eller "knäcka av" i nacken och jobbar inte alls med bakben och rygg egentligen. Var still med handen och driv hästen fram till handen istället.

Jag har också en häst som har lite svårt för traven, jag brukar först tölta, se till att tölten är ren! och när formen börjar komma så ber jag honom att trava istället. Är tölten väldigt balanserad och ren så väljer han trav och då är bakbenen med och man får "lite form" på honom, lång och låg är den formen man vill ha på en häst då man ska bygga upp den och i början.

Du kan även prova att få hästen i lite lång och låg form i skritten först, och sen när den är bra och stabil ber du henne att trava. Är skritten bra och hästen är lösgjord brukar det även hålla i sig i traven. Trava några steg och sakta sedan av igen och beröm -innan hon hinner gå upp i tölt eller pass.

Du ska inte "göra något med händerna" när du vill ha lite form på henne. Det får hästen som du säger, att byta gångart (om den är instabil i traven) eller "knäcka av" i nacken och jobbar inte alls med bakben och rygg egentligen. Var still med handen och driv hästen fram till handen istället.

Jag har också en häst som har lite svårt för traven, jag brukar först tölta, se till att tölten är ren! och när formen börjar komma så ber jag honom att trava istället. Är tölten väldigt balanserad och ren så väljer han trav och då är bakbenen med och man får "lite form" på honom, lång och låg är den formen man vill ha på en häst då man ska bygga upp den och i början.

Du kan även prova att få hästen i lite lång och låg form i skritten först, och sen när den är bra och stabil ber du henne att trava. Är skritten bra och hästen är lösgjord brukar det även hålla i sig i traven. Trava några steg och sakta sedan av igen och beröm -innan hon hinner gå upp i tölt eller pass.

Okej, tack vad bra! Ska prova det där, låter ju väldigt vettigt :)

Jag kanske får komma in och få lite hjälp jag också?
Jag har en valack på 4,5 år som har svårt för traven. Vet ju att han är ung och har tiden för sig men jag undrar bara om ni har några extra bra träningstips för att stärka hans trav? :laugh: Jag har tränat islandshästar i många år förut bland annat på mitt fd jobb och då har jag jobbat mycket med ojämnt underlag mm men min häst går bäst i trav på rakt spår som är slätt.:D

Han har lätt för tölt men har även mycket pass i sig. Han skrittar rent och kan trava rent också men blir lätt obalanserat. Han har stora flotta gångarter så ibland tror jag inte att han kan hålla redan på benen riktigt.

Tacksam för tips.

Jag kanske får komma in och få lite hjälp jag också?
Jag har en valack på 4,5 år som har svårt för traven. Vet ju att han är ung och har tiden för sig men jag undrar bara om ni har några extra bra träningstips för att stärka hans trav? :laugh: Jag har tränat islandshästar i många år förut bland annat på mitt fd jobb och då har jag jobbat mycket med ojämnt underlag mm men min häst går bäst i trav på rakt spår som är slätt.:D

Han har lätt för tölt men har även mycket pass i sig. Han skrittar rent och kan trava rent också men blir lätt obalanserat. Han har stora flotta gångarter så ibland tror jag inte att han kan hålla redan på benen riktigt.

Tacksam för tips.

Läs det jag skrev i mitt förra inlägg :)

Tack :laugh: tog faktiskt fasta på ditt tips med att börja att värma upp i tölt istället för trav när han nu har lättare för det. :laugh: Min killes problem är inte formen utan takten i trav men de två senaste dagarna har han gått som en klocka tack tack för tipset :love:

Tack :laugh: tog faktiskt fasta på ditt tips med att börja att värma upp i tölt istället för trav när han nu har lättare för det. :laugh: Min killes problem är inte formen utan takten i trav men de två senaste dagarna har han gått som en klocka tack tack för tipset :love:

okej, då har han samma problem som min lill-kille. var så lite, kul att det går bättre nu. :D

Jag har en foderponny.
Har haft henne i 6 veckor och det har redan gått framåt! Hade jättesvårt för att trava i början, i alla fall rent. Blandade gärna trav och tölt eller töltade bara. Red henne med långa tyglar när hon skulle sättas igång i trav och då blev den mycket renare. Nu kan jag ha kortare tyglar, men fortfarande lite halvlånga när jag driver henne framåt i trav och då brukar hon söka sig neråt för det mesta och hamna i en lång och låg form. Det går inte riktigt att korta upp henne i nuläget, för då vill hon gå över i tölt. Men nöjer mig så länge så hon samlar på sig muskler och hon hittar traven bättre! Men ska öva på att trava ute i naturen!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 911
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst