Hitta bra hopptränare...

Cyllene

Trådstartare
Är inte det lättaste!! Jag tycker att det är ytterst sällan det är någon som verkligen säger åt en vad man ska ändra på för att rida bättre. Är inte det lite skumt!? Jag rider inte perfekt på långa vägar!! :angel:

Under åren har jag kanske ridit för 10-15 olika hopptränare. Av dessa så kanske det är 3 jag känt verkligen kan ge mig något.

När jag tänker efter så har jag nog lärt mig det mesta själv. Det tränarna egentligen gör är att bygga hinder åt en, för så mycket bygger jag ju aldrig när jag rider själv...

Jag vill ha en tränare:

* Som kritiserar mig rejält på ett bra sätt. Som kommer med tips och säger vad jag kan träna på hemma, vad som ska förbättras osv. Som jag skrev ovan - en tränare som säger vad jag ska ändra på för att bli bättre!

(En tränare som efter varje språng/runda bara säger "Bra!" kan jag klara mig utan - och tyvärr så är 90% av de tränare jag ridit för såna... Hade jag varit så bra som de säger hade jag inte varit där.)

* Som gör övningar som fokuserar på lydnad och kontroll. Bommar, serier och relaterade avstånd - med varierat hindermaterial.

Jag vet att mina hästar kan hoppa högt. Jag behöver inte bekräfta det en gång/vecka på träning. Det känns bara som onödigt slit på hästarna att sitta och nöta på höga hinder mellan tävlingar... Visst är det bra att någon gång ibland hoppa så högt man ska göra på tävling, men inte varje vecka.

De tränare jag trivs bäst med undervisar enligt Strömsholmsmodellen. En av dem är/har varit lärare på Strömsholm. Det är träning som ger något!!! Efter en sån träning har jag med mig tankar hem på saker jag ska förbättra till nästa gång osv. Jag kan också göra de övningarna hemma!

Jag inser att jag börjar bli lite väl kritisk. Att åka en gång varannan vecka och hoppa höga banor och få höra att allt är bra (när jag vet att jag ibland rider som en kratta) känns plötsligt meningslöst... (Tränaren är dock seriös, bygger bra banor men fokuserar nästan bara på tävlandet. Sen är hon med ute på nästan alla tävlingar och det är ju värt mycket!)

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta. Jag bara insåg att det är ett problem för mig... Jag behöver en duktigare vardagstränare. Att träna för Strömsholmstränarna två ggr/år känns inte som det räcker!

Tips på tränare i Östergötland? Andra åsikter? Har jag råkat ut för ovanligt många stolpskott eller har ni samma problem?

/C - som svammlar lite! :smirk:

gå in på tränarportalen, där kan du lätt hitta någon. jag e en dreesyr tjej så jag e inte riktigt hundra på hopptränare men prova den sidan :)

Jag håller med om att det är svårt att hitta sådana tränare. Jag letar efter samma saker i en tränare som du beskrev, samt att han hela tiden ska ställa krav på både häst och ryttare. Lagom och rimliga krav, men dock krav som får ekipaget att vilja gå framåt.

Han ska dessutom vara engagerad och intresserad av sina elever. Bry sig om hur det går på tävlingsbanan, både vad det gäller placeringar och hur man tycker det känns. Han ska ställa upp och försöka hitta lösningar då ingenting fungerar och vilja lägga tid och engagemang då problem uppstår.

Eftersom det för min del är tränare till dottern jag letar efter måste han dessutom kunna förklara så en 10 åring förstår.

Jag har hittat precis en sådan tränare som dottern nu hoppar för. Splittan och Leyla har samma tränare och är lika nöjda som jag och dottern är. Han är superbra. :)

Ja, det är marigt med tränare.
jag tittar på en del träningar plus att jag gillar att träna själv.
Ofta är det som att tränaren inte tar itu med grundproblemen utan bara kör på så att gruppen får hoppa så mycket som möjligt.

Tex en ryttare som ofta blir efter i språnget, den klassiska kommentaren är; Följ med bättre nästa gång. I stället skulle tränaren gå fram och handgripligen ändra ryttarens sits och sen skulle de köra sitsträning ett tag.
Eller ryttaren som ofta får lite flacka språng kommenteras "kom lite närmare nästa gång" istället för att lära sig att känna galoppen och ta igenom halvhalter för att komma i en lita rundare galopp.
men den värsta kommentaren av allt är när ryttaren känner att det är dags att lägga en volt för att lossa lite och tränaren skriker "Lägg en volt" när ryttaren redan påbörjat den.
Eller tränaren som skriker "Rid bättre nästa gång"!!

Att höra ett "bra" när det inte är helt bra är gräsligt och skapar inget förtroende; den tränaren vill nog vara populär.

Jag tittade på Strömsholmarnas video, den heter nog "Strömsholmsmetoden" och den var verkligen bra, många tips på ridövningar. Någon av dem (Strömsholmslärarna)skulle jag gärna rida för, det verkar som att de har en röd tråd att följa.

Till sist; om Bruno Brocsault (eller hur det nu stavas) hunde vinna WCfinalen idag trots sin urusla sits och ridning så kanske inställningen och hjärtat hos ekipaget ändå är det viktigaste och då kanske tränaren inte spelar såå stor roll?? (Härliga mantag han tog i uppsprången)

/P

Det är inte tillåtet att tipsa om tränare o.d här på forumet... ;)

I övrigt - det ÄR svårt att hitta tränare man trivs med. :crazy:
Jag hade förut en tränare som var precis vad du söker - men han har inga träningar längre. Och efter att ha haft en sån tränare så blir man kräsen, inget annat duger. Jag har tittat på träningar för ganska många andra tränare men har hittills inte hittat nån som faller mig i smaken.
Fast just nu är det problemet inte sås tort för just mig, eftersom jag inte har för avsikt att börja rida igen (efter graviditeten) förrän mina fogar är ihopläkta - dvs minst ett halvår till... :crazy:

I stället skulle tränaren gå fram och handgripligen ändra ryttarens sits

Precis så gör den tränare jag skrev om. Han går fram till ekipaget, tar tag i ryttaren och visar vad hon gjorde och var hon då hamnade och var hon borde hamnat i stället. Handgripligen. :)

Östergötland :( synd.

Min tränare, tycker jag är så bra. Det är ALLTID kontroll övningar, balans och liknande. Även om vi hoppar bana har hon med kontrollövningar, halter osv. Hon kritiserar bra, nämner dåliga saker och bra saker.
Man får alltid den tid man behöver, inte "det där gjorde du inte så bra, men klockan är 6 nu så vi måste sluta" . Utan man får göra om det igen, "och gör om det igen så att du inte visar att du bara hade tur" . Det är inte någon höjdhoppning, allt handlar om kontroll, balans. Sedan brukar man få en chans att höja i slutet av passet om man nu vill det, men man får bestämma själv hur högt masn vill hoppa.

Tyvärr står ju min braiga tränare i Örebro..
Vi får tom läxa varje vecka att träna på en specifik sak. mkt bra tycker jag (alltså i markarbetet)

jag vet en tränare som verkar passa in på din beskrivning. Tyvärr håller han till i sthlm(vet dock inte om han är ute och åker särskilt mycket). red för honom förut, men slutade. Dock inte p.g.a. träningen var dålig.

Förstår dig till fullo. Även fast det kryllar av Strmsholmsmetoden tränare här är det svårt att få någon som verkligen passar... Det tod oss 2,5 år att få en som verkligen passar, men nu tror jag att det har blivit rätt. OCh hon är inte ens utbildad hopptränare. Enbart ridledare. :eek: :D Men, det är inte alltid utbildningen som det blir bäst av. Ridit för A-tränare som varit värre. :crazy:

Min tränare är jättebra! Han är ingen tränare, inte utbildad, men jag har ridit för A-tränare och det gav inte mig något större.

Min tränare bor i Norrköping

Kram Favina :bump:

Viktigaste är att man ska hitta en tränare som tycker om både hästen och ryttaren.Förta tränaren som jag hade tyckte jag hade köppt den fulaste ponnyn i stan. Det är inte roligt att höra Och den andra tränaren som jag har haft tycker jag ska sälja min andra ponnyn suk. Nu har jag hittat rätt tränare och han bor i Östergötland :bump:

Vad jag inte förstår är att man alltid måste hoppträna i grupp. Utomlands är det mycket vanligare med privatlektioner i hoppning och det ger mycket mer då man kan träna på just det moment som man själv har problem med. Annars blir det någon slags gyllene medelväg för alla ryttarna i gruppen som egentligen inte passar någon :confused:

*lånar kanpp och ger samtidigt ett litet svar*

Har man en bra tränare läggar h*n ju upp träningen olika för de olika hästarna. Liknande övningar fast olika svårhetsgrad.

Jag rider i grupp för att det är mucket billigare. Min tränare (som jag stormtrivs med) lägger upp passet efter vilken nivå din häst är på. Kan blanda äldre och yngre hästar utan problem och den enda gyllene regeln här är att göra övningen rätt. :D

Har inte alls haft samma problem med att hitta rätt tränare. Här där jag bor finns det dessutom riktitg bra tränare som det verkligen ger nånting att träna för. Hoppas du hittar en bra tränare snart. :D

Min nuvarande hopptränare har precis de kriterier du räknar upp som krav! :bow:
Men det tog många år innan jag hittade den tränare som passade mig!

Men du bor lite långt bort ifrån henne tyvärr...

Att hitta en bra hopptränare är inte lätt.. jag har försökt länge länge.. Hade en bra tränare, men jag slutade träna för henne då jag tappade lusten för att rida pga hästen jag hade då. Nu har jag en annan, eller en till häst rättare sagt. Och SKA komma igång med träningen igen! Men det blir inte för den gamla tränare trots att hon passade mig perfekt. Jag har varit iväg å kikat på lite träningar den sista tiden och har kommit fram till vem jag vill träna för. Tror att det kan passa mig..

Tränaren stämmer in på dina kriterier. Han kritiserar på ett bra sätt, talar om för dig efter varje ritt vad du gjorde för fel och vad du kan ändra på. Han ger dig hemläxa varje lektion. Han är väldigt noga med lydnad etc. Mkt lydnadsövningar.. Tvyärr är det bara träning för honom varannan vecka, men det är ok för då kan man träna själv de andra veckorna!

Han håller inte hus i Östergötland dock, men hans bror finns i Stockholmstrakten. De kommer från Irland, du vet nog vem jag menar! (Har inte nämnt något namn så jag tipsar inte om någon tränare Ameo ;)) Har ingen aning om brodern är bra att träna för dock.

Nu efter många år så har jag hittat min drömmtränare! :love:
Kommer aldrig frivilligt att byta ut honom!! :banana:

Vi tränare svåra banor, avstånd, att placera hästen rätt, att få språnget rätt och på så viss förbättre och utveckla hästens hoppteknik!

Han har suveräna lösningar och förklarar på ett strålande sätt, så att små unga ryttare upp till de äldre förstår, i princip oavsätt utbildningsnivå!

Får man inte en sak till at fungera, så ser han till at det fungerar, och när man väl har lyckats en gågn, ja då får man tjate ett par gågner, så att man känner att det sitter och att man klarar av att göra det mer än en gång!

Och med hans enorma tålamod så blir han aldrig sur eller irriterad, även fast man gör fel om och om igen. Utan man få försöka tills det blir rätt och sedan göra det några gånger till.

Hoppar högt gör vi inte så ofta, ligger väl max på 1,10 nivå. I bland för lite tärnings skull (för oss ryttare) så höjer han upp hinderna lite över den nivåen man tävlar i.

Dessutom så är han otrolig på att peppa en och göra så man får bättre själförtroende så man tex vågar gå upp en klass eller liknande.

Han bryr sig även om alla ens problem som kan dyka upp och han lägger ner energi för att lösa problemen.
Han kan ringa när han vet att man har tävlat för att höra hur det har gått (hur många tränare gör det igentligen), elelr så ringer vi själv och berättar, och har det stött till problem så pratas det igenom och läger upp en plan på hur det ska lösas.
Är han på en tävling där man själv är, ja då behöver man inte fråga honom om hjälp på framhoppningen, utan det ser han som en självklarhet att hjälpa en!

Nä, jag kommer aldrig frivilligt att byta ut honom!
Själv kämpar vi just nu med ett stort problem, men det kommer nog att lösa sig så småningom.

Nyfiken! :angel: Jag funder på vad som skulle kunna passa mig och busen. Han är rätt grön...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat