Hitta bra hopptränare...

Även fast vi tränar i grupp, så är det som att träna privat!
Vi får träna just det vi har svårt för, och han ägnar mkt tid åt allas olika sorters problem.
Ingen går missnöjd från träningen eller känna sig bortglömd.
Men jag vet att så är det inte hoss många tränare!

Sv: Hitta bra hopptränare...

Jag har två tränare. Båda är underbara och jobbar precis på det sätt du beskriver. Den ena är B-tränare i fälttävlan, men under vintern tränar vi bara hoppning och markarbete. Han är mycket pedagogisk och lyhörd för hästens kapacitet och detsamma för ryttaren. Den andra är B-tränare i hoppning och hon är lite annorlunda men mycket bra även hon. Det viktigaste som båda dessa tränare gör är att de, trots att man tränar i grupp, har individuella lösningar och övningar för varje ekipage.

Nu vet jag inte hur mycket de tränar söderöver, men FT-tränaren åker långt om det finns tillräckligt med ekipage att träna på samma gång.
PM:a om du vill veta vilka.

Lycka till i jakten!!
:)

Jag tränade för en tjej som är jätteduktig själv men inte alls bra på att lära ut. Under de två lektionerna jag hoppade för henne(sen gav jag upp henne), lärde jag mej INGENTING. Det var verkligen det här "bra, få honom att hoppa av längre ifrån nästa gång." typ Jaha?? :confused: Det var ju det jag ville ha hjälp med, bla..
Inget att visa hur man skulle göra eller förklara på ett bra sätt varför man gjorde på ett visst sätt eller så.
så grejen var ju att hon inte kunde lära ut, men är jätteduktig ryttare själv.

Nu har jag hittat en jätteduktig tränare och vi lär oss massor! Och hästen har utvecklats jättemycket under de här åren! Det är kul att se vad det har faktiskt har gett!
Jättebra markarbete med många olika övningar, förklarar alltid varför vi gör det och vad det är viktigt för i hoppningen bla. Hjäper o förklarar på ett bra sätt.
Hoppövningarna är ochså jättebra! Vi tränar mycket olika saker bla olika avstånd, kombinationer, hoppar studs, tränar rakrikting eller böjt spår, allt möjligt! Varierat o bra! Ingen gör en ny övning innan den "gamla" är ok.
Hon berättar varför övningarna görs, vad det är som är viktigt att tänka på, osv

Sen är det mkt varierande nivå på oss som tränar, därför har träningarna en rätt hög nivå men som passar alla. Jag tex kommer inte tävla högre klasser än lc nästa år men tränar ändå liksom de andra på kombinationer och såna saker som dyker upp i de högre klasserna. Det tycker jag är positivt, Sen hoppar man inte högt i första hand utan det första är att övningarna funkar, SEN kan man höja, om ryttaren vill det förståss!Man beh ju aldrig hoppa högre än vad man vågar !
Så jag är JÄTTENÖJD med min tränare!

Senast ändrad:

Självklart finns det riktiga stolpskott till tränare, jag har suttit på läktaren och tittat när en tjej, en duktig tjej, hopptränat en ponny som de köpt av oss för länge sen. Tränaren, en väl ansedd tränare, instruerade henne att rida mycket för hand, vilket slutade i en helt uppstressad ponny som gick omkull ordentligt och idag går som promenadhäst.

Jag har dock märkt att det svåra med att träna just ponnyekipage är att de vill höja, höja och höja hela tiden. De allra flesta är intresserade av att lära sig nya saker, och tar ofta kritik bättre än vuxna. Däremot tröttnar de snabbt på att galoppera över bommar.

Håller med er alla om att det är svårt att hitta bra tränare. Har tränat för de flesta stora svenska namnen under åren men egentligen lärt mig det mesta själv. Nu efter att inte ha ridit på 8 år har jag hittat två super tränare. En i dressyr och en i hoppning. Båda förklara precis hur jag ska göra för att det ska bli rätt och talar om när det är rätt och när det är fel. Efter andra dressyrlektionen hade jag lärt mig lika mycket som på 10 år innan och då rör det sig bara om grundarbete och sits.

Hopptänaren valde jag efter att ha sett henne undervisa en grupp en gång. Alla ryttare förbättrade sig under bara en lektion, snacka om att sätta tummen på spiken, helt suverän tjej!

som de låter på alla så har jag väl haft tur då som hittat en kalasbra hopptränare.....som är dressyrtränare egentligen (kanonbra i de åxå...) :bump:

Min tränare är helt underbar!

Vi tränar väldigt mkt lydnad, hoppövningar där hästen MÅSTE lyssna för att det ska funka och att rida banor ordentligt på lite lägre nivåer (så man kan fokusera på att rida nogrannt mellan hindrena utan att man behöver tänka på att hästen kanske inte klarar höjden...)

Vi rider också mkt markarbete varje lektion (först ca 40 min markarbete, sen ca 50 min hoppning...)

Han är också bra på att förklara, han balanserar upp beröm - korrigering väldigt bra (en tränare får inte klaga FÖR mkt och inte berömma FÖR mkt, viktigt med en bra balans!)

Men det är svårt att hitta en tränare som passar både en själv och hästen...

Jag tränar både dressyr & hoppning för en hopptränare
Funkar jättebra :-)

Jag leter oxå efter en bra tränare i Östergötland då våran är hos Ludger och jobbar, ska vi jaga ihop :) :idea:

Det är konstigt att Östargötland som är så hästtätt har så dåligt med bra tränare :(

Mvh Linda

Sv: Re: Hitta bra hopptränare...

pialotta skrev:
Till sist; om Bruno Brocsault (eller hur det nu stavas) hunde vinna WCfinalen idag trots sin urusla sits och ridning så kanske inställningen och hjärtat hos ekipaget ändå är det viktigaste och då kanske tränaren inte spelar såå stor roll?? (Härliga mantag han tog i uppsprången)

Jag vet inte om jag håller med dig om att han hade urusel ridning. Jag tror snarare att han red den hästen precis som den behövde ridas. Med tanke på att den rent teknikmässigt var ganska dålig tror jag att han gjorde rätt i att försöka inverka så lite som möjligt på den. (Sitsen var väl däremot inte den bästa, men jag tycker ändå att det är bättre att ta mantag än att rycka hästen i munnen.)

Däremot tror jag också att inställningen räcker långt. Jag har nog aldrig sett en häst som strålat så mycket av arbetsglädje och viljan att göra sitt bästa.

håller med om att han inte rider snyggt, men han och den hästen har KÄNSLAN och det är det som är viktigast.......även om man kan tycka att en ryttare på den nivån borde kunna rida snyggt!!!

låter som om du vill träna för min tränare... hon tränar efter strömsholmsmetoden... nyutbildad c-tränare hoppning... hon är kanon att rida för... noga med allt... sits, skänkel, överlivet före över å efter hindret... hästens balans, före efter över å emllan hindren..
vi rider caprillibanor , mycket lydnadsövningar.. som man inte alls tycker verkar svårt men att man får göra dom gång på gågn å hon hittar nästan varje gågn nått nytt man kan förbättra...

hon jobbar mest med ryttaren å sen när ryttaren har fått någorlunda ordning på sej själv ja då tar man itu med hästen..

har ridit för många tränare men de finns inte många som slår henne... ett stort + är att ja står i hennes stall just nu med min häst oxå.. kan de bli bättre?? ;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat