Nu har jag sett senaste avsnittet, och det är ju så ytligt, och kastar sig från än det ena än det andra. Gissar att man också vill ta upp något om hur de vanliga invånarna hade, vilket ju är bra, men att bara haka upp sig på sex före äktenskapet eller inte tyckte jag var lite torftigt. Man kunde med utgångspunkt från Vasa berättat om människors olika villkor, från de som byggde skeppet till de olika människorna som skulle ha olika roller på skeppet.
Man hastade förbi varför Eriks bröder avsatte honom, missade jag Sturemorden? Annars var det märkligt att inte hans psykiska ohälsa nämndes. Han hade dessutom en bror till, Magnus, som inte alls nämndes. Magnus ansågs vara sinnessjuk och kunde därför inte vara en maktfaktor. Eller att Johan III hade en son till, men sin andra hustru Gunilla Bielke (hur många har koll på att vi haft en drottning med det namnet) som också hette Johan och som manövrerades ut av sin farbror Karl IX.
Och sen så värst av allt
pålagda gnäggningar när det visas en häst i rutan. Man tänker ju bara att den hästen säger inte alls det där.