Klargörande:De tar upp det i eftersnack, men jag hade ändå svårt att få ihop vad som var Vendeltiden och vad som var Vikingatiden.
Vendeltid ca 550 - ca 750
Vikingatid ca 750 - ca 1060
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klargörande:De tar upp det i eftersnack, men jag hade ändå svårt att få ihop vad som var Vendeltiden och vad som var Vikingatiden.
Väldigt förvånad över att de inte säger ett ord om vendeltiden i senaste avsnittet. Detta trots att både Uppåkra och gravhögarna i Gamla Uppsala är vendeltida. De klumpar ihop allt till vikingatid.
Tack! Det har har retat mig på i två veckor...Första avsnittet reagerade jag mest på att de flyttar med sitt dyrbara utsäde/fröerna i ett öppet lerkrus i en vinglig kanot...
Håller med om henne som skulle representera tittarna. Hon svamlade bara på helt obegripligt. De andra som varit har varit mycket bättre.Kolla på Eftersnacket. De nämner just vendeltiden. De säger att den ju fanns med i avsnittet men att den tyvärr inte nämndes vid namn.
Jag kan för övrigt rekommendera alla att se eftersnacket. Det senaste var bra förutom hon som skulle representera tittarna. Elaf Ali. Hon var lite irriterande faktiskt. Men det är väldigt intressant att höra experterna prata om avsnittet.
Haha... Jag är så glad att jag inte brukar lägga märke till detaljer.... Har inte sett gårdagens avsnitt ännu. Var det för övrigt bra?Nu har jag också börjat störa mig på diverse detaljer i filmatiseringen. Hur klippte man egentligen får på medeltiden? Genom att klippa av en cm av ullen ytterst?
Jodå, jag tycker det börjar bli bättre, nu är vi ju inne i en tid då det börjar finnas skriftligt material, så det blir inte lika mycket gissande och antagande.Haha... Jag är så glad att jag inte brukar lägga märke till detaljer.... Har inte sett gårdagens avsnitt ännu. Var det för övrigt bra?
Tänkte också på detNu har jag också börjat störa mig på diverse detaljer i filmatiseringen. Hur klippte man egentligen får på medeltiden? Genom att klippa av en cm av ullen ytterst?
Såg lite grann
Svart smalt läder med rostfria spännen som huvudlag
Nej, verkligen inte. Handsax och klipp så nära huden som möjligt, den långa fibern var oerhört värdefull!Nu har jag också börjat störa mig på diverse detaljer i filmatiseringen. Hur klippte man egentligen får på medeltiden? Genom att klippa av en cm av ullen ytterst?
Hahaha, det störde jag mig på också!Nu har jag också börjat störa mig på diverse detaljer i filmatiseringen. Hur klippte man egentligen får på medeltiden? Genom att klippa av en cm av ullen ytterst?
*Vaknar till*Och stigbyglar har de haft sen bronsålder
All form av kategorisering av historien har sina svagheter och just Vendeltiden blir smalt hållet till arkeologiska fynd från Vendel i Uppland. Det saknas skriftliga källor och är geografiskt begränsat. Man måste nog vara arkeologiskt intresserad för att fastna någon längre tid i det begreppet.Alltså jag får erkänna att första gången jag ens hörde talas om vendeltiden var nu här i den här tråden? Och då tycker jag ändå att jag är rätt både allmänbildad och historieintresserad. Om jag inte har förträngt det då... Har tex läst hela Herman Lindqvists Historien om Sverige-serie men vendeltid ringer verkligen inga klockor...
Fast det är väl inte bara fynd från Vendel som räknas till vendeltid? Valsgärde är väl också vendeltid?All form av kategorisering av historien har sina svagheter och just Vendeltiden blir smalt hållet till arkeologiska fynd från Vendel i Uppland. Det saknas skriftliga källor och är geografiskt begränsat. Man måste nog vara arkeologiskt intresserad för att fastna någon längre tid i det begreppet.
Ja, men Vendel och Valsgärde är samma geografiska område. Vad är avståndet mellan, under 30km?Fast det är väl inte bara fynd från Vendel som räknas till vendeltid? Valsgärde är väl också vendeltid?
Sorry! Ville bara påpeka att det kan finnas fynd som inte är från Vendel som räknas till Vendeltid. My bad.Ja, men Vendel och Valsgärde är samma geografiska område. Vad är avståndet mellan, under 30km?
Det är en smal epok med utgångspunkt från ett litet geografiskt område i Uppland.
För en arkeolog är det såklart två vitt skilda platser, men det behöver det knappast vara i allmänhetens medvetande.