Hiss eller diss

Status
Stängd för vidare inlägg.
10622717_698390236921660_4792612266395891327_n.jpg

Pepparkaka med chokladfyllning. Kexen smakar jättemycket pepparkaka och är supergoda... men..choklad till? Jag hade hellre sett vaniljkräm tror jag. Jag gör pepparkaksmuffins med mjukostglasyr på, typ sån man har på morotskaka, och det passar ihop som hand i handsken. Det här passar inte lika bra ihop. Så faktiskt DISS till hela kakan, men HISS till bara pepparkakekexen.

Sen ger jag DISS till marabou för att dom bara gör roliga smaker i stort format. Varför kan man inte köpa lakrits i liten chokladkaka tex? Eller mint, eller salta mandlar.. Dåligt!
Och jag dissar Marabou för dom inte gör alla smaker i stora förpackningar, drömkrisp finns bara i 100 g :cry:

10622717_698390236921660_4792612266395891327_n.jpg

Pepparkaka med chokladfyllning. Kexen smakar jättemycket pepparkaka och är supergoda... men..choklad till? Jag hade hellre sett vaniljkräm tror jag. Jag gör pepparkaksmuffins med mjukostglasyr på, typ sån man har på morotskaka, och det passar ihop som hand i handsken. Det här passar inte lika bra ihop. Så faktiskt DISS till hela kakan, men HISS till bara pepparkakekexen.

Hmm, vad är skillnaden på dessa och de Ballerina Pepparkaka som fanns tidigare, vet du det? Är det bara formen tro? Hoppas det, för de som fanns innan (också kex med stark pepparkakssmak och choklad, men de såg ut som vanliga Ballerinakex liksom) var typ guds gåva till folket! SÅ goda! Var också extremt skeptisk till hela chokladgrejen innan, men ack så fel jag hade!

Hmm, vad är skillnaden på dessa och de Ballerina Pepparkaka som fanns tidigare, vet du det? Är det bara formen tro? Hoppas det, för de som fanns innan (också kex med stark pepparkakssmak och choklad, men de såg ut som vanliga Ballerinakex liksom) var typ guds gåva till folket! SÅ goda! Var också extremt skeptisk till hela chokladgrejen innan, men ack så fel jag hade!

Jag kommer inte ihåg, men de är nog lika skulle jag tro.
Jag skrapar bort chokladkletet... så jag kan nog lika gärna köpa pepparkakor helt enkelt ;)

Jag hissade ballerina pepparkaka tidigare i tråden, tycker dom är jättegoda, ffa om dom doppas i mjölk.

Måste säga DISS om mitt vanliga ica som sakta men säkert gått över till i princip bara svenska grönsaker. En fin sak i sig, men kostar gurkan närmare femtio kronor kilot så köper jag inte den vilket land den än kommer ifrån. Dom har helt enkelt tagit bort alternativen. Inte nog med det så är grönsakerna oftare ofräscha nu än tidigare , förmodligen på grund av minskad åtgång kopplat till priset.

Passar på att hissa denna: (MixWell Pizzamix)

DSC_2614-300x199.jpg

Har testat den en gång förut också och den är supergod för att vara glutenfri. Och så lätt att baka :)

Vatten, vetemjöl, kornkärnor, siktat rågmjöl, fullkornsrågmjöl, surdeg av vete och råg, solroskärnor, vört av korn, sirap, linfrö, rapsolja, socker, lingon 2%, röda vinbär 2%, blåbär 2%, jäst, vetegluten och salt.

http://www.pagen.se/matbrod/morka-skivade-brod/pagen-lingongrova-guld/

Då står det inte i klartext hur mycket "bas" de använt. Jag köpte den här för ett tag sedan och blev besviken på både smak och sedan på innehållet. Att ge brödet namn med surdeg när det är 2% det handlar om är inte ärligt.

http://www.pagen.se/matbrod/ljusa-skivade-brod/pagen-surdegsbrod-lantgoda/

Vetemjöl, vatten, fullkornsvetemjöl*, dinkel/speltvetemjöl, krossade fullkornskärnor av dinkel/speltvete*, jäst, havregryn*, gula linfrö, veteskållning, vetegluten, surdeg på vete (2%), salt, kallpressad rapsolja (1%), vetegroddar, durumvete, malt av korn och vete.

Och jättediss till samma företag för att ALLT de gör är med 'spår av nötter'. Jevlarns skitchoklad! :mad:

nu blir det väldigt OT här, men kan inte låta bli att svara :p Just det sär med "kan innehålla spår av nötter" är en väldigt klurig märkning. Iom att en del nötallergiker kan reagera på så otroligt små mängder nötter måste produkter där spår av nötter påvisats på test av enskild batch märkas med det. Även om flera batcher därefter får utslag på test.
Särskilt hos livsmedelsproducenter där nötter hanteras/har hanterats tidigare och maskinerierna inte går att rengöra till 100%. Vill minnas att det är Göteborgskex som har det problemet. De har inte använt nötter i produktionen på väldigt många år, men måste fortsätta märka med "kan innehålla spår av nötter" på produkter från deras kungälvsfabrik då de inte kan garantera att alla spår av nötter är borta från produktionen.

(samma sak gäller f.ö. med gluten. Skall du skapa ett "glutenfritt" bageri måste du börja i en helt ny lokal. Har det bakats med vanligt mjöl i lokalen innan kan du inte få totalt glutenfria produkter)

@Ceta Jo, tro mig jag vet om det där. Men inte 'går' är en sanning med modifikation. Det handlar om produktionseffektivitet. Och det är ännu märkligare att man alls får köra livsmedelsproduktion i maskiner som aldrig stoppas och görs rent, utan får köras rent med ny choklad. Otroligt cyniskt och bekvämt. Separata tillverkningslokaler är dyrt dessutom.
Det är inte så svårt för marabou eller göteborgskex att göra nötfri choklad/kakor, men vinsten på att göra det är så marginellt liten så det är inte någon prioritet.

Har du kollat om surdegshalten överstiger lingonhalten? (Den senare är sådär 1% och i många "surdegs"bröd handlar surdegen om 1-2% också)
Hehe, jag kollade näringsinnenhållet på det där igår och det var inte mycket bättre än en sketen polarkakas ;)

Man vill ju gärna tro att man äter så himla "nyttigt" när man äter sådant bröd (därmed inte sagt att bejkonfis tror det)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka