Hipposelection hov

Har gett det ca 6 månader nu, inte så stor skillnad. Men vet ej om han har någon brist på biotin från början, troligtvis inte, då det även är tillsatt i muslin hippo top.
Kanske kastar pengarna i sjön men han har så dåliga hovar så det är värt att chansa.

Skos ungefär var 5e vecka, ibland 4e ibland 6e. Fick hoof iad förut. Inte heller någon fantastisk effekt, även smörjt regelbundet med rapsolja och ibland oliv.

Men kan ju kanske bli ännu sämre om man slutar men då hovslagarkostnaden redan är hög så vill jag helst inte prova det.

Kollade på det men fastnade för hoof first och ger det sen ca 3 veckor tillbaka så kan inte riktigt utvärdera det än...

Hur snabbt har ni fått resultat? Vad för hovproblem har ni gett för?

Om den ger något resultat beror ju helt och hållet på om hästen har någon brist på de mineraler som tillskottet innehåller och sedan att det är balans mellan mineralerna i totala foderstaten. Så det är helt omöjligt att veta hur den ska påverka, det beror på hästens övriga foderstat.

Gav 40 g/dag i ett helt år utan något som helst resultat (balanserade mikromineralerna hyfsat till grovfodren halva året).

Övergick sommaren 2014 till NAF Pro Feet (25 g flytande i maten hela tiden och Rock Hard på fötterna någon gång/skoningsperiod). Jag trodde INTE på produkten utifrån innehållsförteckningen (som dessutom är rörigt/felskriven, se nån tråd härinne) och jag trodde min hovis var lite dum i huvudet när hon påstod att hon sett resultat redan på skoningen efter att ägaren börjat ge på andra hästar (det var därför hon sa att jag kunde testa enda tillskott hon faktiskt ett tydlig resultat av). Döm om min förvåning när djurets fossingar SÅG bättre ut redan nästa skoning. Och de har fortfarande varit bättre än någonsin nu typ 8 (inte kalendern här) månader senare. Klart 8 bästa månaderna i hästens liv!

Inget i övrigt som ändrats men jag kommer fortsätta (vill kolla minst ett år mer alla ändringar som naturligt sker med foder, gräs, väder osv). Köper en dunk om 5 l.

Grejen är att man kan inte påverka den redan utvuxna hoven, utan det som påverkas av tillskott - i de fall det gör nytta öht - är det nya horn som växer ut. Och eftersom det tar ett helt år för en ny hov att växa ner, så är det egentligen först när det året har gått som man kan se effekten av det. Så MINST ett år måste man ge tillskott för att veta om det gör någon skillnad.

Grejen är att man kan inte påverka den redan utvuxna hoven, utan det som påverkas av tillskott - i de fall det gör nytta öht - är det nya horn som växer ut. Och eftersom det tar ett helt år för en ny hov att växa ner, så är det egentligen först när det året har gått som man kan se effekten av det. Så MINST ett år måste man ge tillskott för att veta om det gör någon skillnad.

Fast det är ju inte hela sanningen.

Dels så tog det inte ett år för min hästs hov att växa ut, den var väck uppe i kronranden också, och dels så är det ju väldigt mycket mer som.påverkar hoven är hornet som växer ut. Hovens förmåga att hålla fukt tex?

I normalfall tar det ett år innan en hov är helt utbytt, givetvis med möjlighet till viss variation, men det är i den storleksordningen.
Den del av hornet som går att påverka med ett fodertillskott är det nya hornet som växer ut. Fodertillskott kan inte förändra det horn som redan finns.
Mitt svar var till fler än @the_connemara ...

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
Senast: jemeni
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka