Hippolyt - erfarenheter?

skuggi

Trådstartare
Ja, Buke, vad säger ni om Hippolyt och deras foder?

Jag har rådfrågat en ÅF och självklart fått en lång lista på all mat jag måste köpa till det lilla kräket(unghästen).

Så, är det BS eller funkar det?
Någon som följt ÅFs råd till punkt och pricka?

Jag velar mellan att bara typ köpa det jag själv tycker låter "bra" eller att lyda helt och köpa allt på listan...
Egentligen tänker jag att om jag inte följer rekommendationen så kanske jag kan skippa det helt isf, jag går ju inte till doktorn och sedan bara tar hälften av medicinen... Å andra sidan känner man sig lite blåst om man bara köper allt som säljaren vill pracka på en...

De har fått höanalysen samt ålder, höjd, hull och träningsstatus på hästen.

**Jag är islandsmänniska och har inte behövt sätta mig in i denna djungel av tillskott förut, hö har alltid varit mer än nog**

Sv: Hippolyt - erfarenheter?

Rent BS. Väldigt dyra örter i fin förpackning. Satt och lusläste deras innehållsförteckningar i somras och det var inget spektakulärt alls.

Använder hellre Dodson and Horrels foder. Dessutom finns en mkt duktig ÅF som själv är mkt insatt i islandshästvärlden där. Det finns mkt bra foder till islandshästar!

Det finns många trådar om Hippolyt, bl a den här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1016064&highlight=hippolyt

Kan villigt erkänna att deras foderföreläsare var något av det mest okunniga jag lyssnat på, och det var många rena felaktigheter (som alltså stred mot det forskning visat).

Jag skulle inte fodra med Hippolyt, även om fodret hade passat i min foderstat, jag vill inte bidra till att dessa fodermånglare får fortsätta på marknaden. Skrämmande, i vissa fall (när man råder ägare med sjuka hästar - eksem, fång etc - att fodra med de ibland rent olämpliga produkterna).

Nej, dyrt snafs där vissa ingredienser verkligen kan ifrågasättas som lämpliga till häst.

Ah, så tråkigt. Lät ju så bra...
Tänk, jag hade inte ens någon aning om att vi hade ett helt separat foderforum :o nu ska jag lägga ner tid i helgen på att räkna på foderstater, jag tror att vårt hö egentligen är ganska bra...

Tack för snabba svar :bow:

Ja det finns mycket bra foder, ett är bl a Hestekraft som har en hög kvot med sina dryga 12.

Jag fullkomligt mosade en av deras ÅF på en mässa i somras, hon påstod att deras magfoder var så fantastiskt och gick på om detta. Jag är ingen foderexpert alls, kan mest lite om det jag är intresserad av (balans i just min hästs mage) och jag kunde som sagt mosa henne fullständigt genom att fråga VAD exakt det var som var magvänligt i det fodret. Det påstods vara "sammansättningen" och nån liten magbakterie, men nä...

Dock ska de ha credd för att deras foder luktar jäkligt gott och de provpåsarna jag fått har enligt min häst varit väldigt goda.

Perfekt som wonderbaun.
Stod en säck i pannrummet förra veckan hos oss. Det hjälpte mot lukten av skitiga täcken. ;)

Perfekt som wonderbaun.
Stod en säck i pannrummet förra veckan hos oss. Det hjälpte mot lukten av skitiga täcken. ;)

:D Men iofs har jag väl testat müsli från de flesta vanliga, D&H, Mustang, Salsa, Eggersman och Paavo. De som inte luktar supergott har varit Paavo, annars är det ju massa gottigotti-sötsaker i mycket müsli så det luktar godis, så St Hippolyt är inte ensamma:p

(Jag ger bara müsli som gottis, så jag vill ha nåt som är gott och prisvärt).

Ska läsa på säcken och lukta. Det kanske går att klura ut vad den innehåller.
Det har jag jobbat halva livet med inom livsmedelsbranschen.

Mina enda erfarenheter av dom var när de under Eursohorse mässan i Göteborg för några år sedan försökte pracka på mig deras så kallade "fångfoder" till min valack som hade haft fång tidigare. De gav mig provpåsar och påstod att detta var suveränt för fångkänsliga hästar. När jag läste innehållet höll jag på att sätta i halsen :eek: melass, majs och annat skit fullt med socker i :eek::eek: Det var deras tips till fångkänsliga hästar.... Pyttsan heller!! De vet inte vad de snackar om.

Jag har nu satt mig och räknat lite med hjälp av programmet på hastsverige.se

Detta är ju en djungel.. har ni lust att hjälpa mig lite att tänka?

Vi har ett hö med följande värden:
Energi: 9.1MJ
Smbrp: 47g
Ca: 1.7g
P: 2.1
Mg: 0.7

Jag har lite mycket energi, men ffa säger programmet att om jag ska ha så högt på MJ så bör "balansen" mellan MJ och Smbrp vara "i samma storleksordning". Om jag ska få till det så måste jag lägga till mer protein, och om jag inte hittar något helt utan MJ så plussar jag ju på energi ytterligare.
Så här undrar jag vad som är värst? Att ha ännu mer för mycket energi, eller en dålig balans?
Det gäller en ganska tunn unghäst(4år) som väl ska växa på sig en del på bredden framöver.

Behov på MJ är enligt programmet 72, jag ligger på 91 bara med höet. Om jag lägger till 0,5kg Krafft Pluss Protein så får jag en bra balans, men då är jag uppe i 96MJ. Hur tokigt är det?

Vidare ligger fosfor högt, programmet verkar dock inte klaga om jag bara fixar kvoten med extra Ca. Är det lugnt då, kvittar mängden fosfor om bara kvoten är bra?

Sedan är det där med selen...
Programmet säger att jag har för lite selen, jag har inte selen på analysen och när man skriver in hövärdet så kan man inte ange selen, betyder det att det inte finns något i hö?
Alla Krafftprodukter jag hittar har(om jag skriver in rätt) för lite selen enligt programmet. Å andra sidan är selen ju giftigt i överdoser, så det är kanske bättre att nöja sig med för lite på den fronten?

Vet inte om det ens går att förstå vad jag undrar... detta var verkligen en djungel... :p

Kanske kort sagt:

Vad är värst, vad kan hända?
1. För mycket energi
2. För mycket energi i kombo med dålig balans mot smbrp
3. För mycket fosfor men med bra kvot mot Ca
4. För lite selen

För att överdosera selen krävs det ganska mkt.
Jag har ett hö med liknande värden, lägger till protein i form av potatisprotein utblandat i lite mustang protein plus (spelar mindre roll vad man blandar med eg). Är han lite tunn skulle jag inte oroa mig för lite för mkt MJ så länge du har koll på vikten.

Mina maror äter runt 80% mer MJ än vad tabellerna anger och de är lagom i hull. Växer fortfarande och går på lösdrift, så det går ju åt lite mer då.

Får hästen 91 MJ nu, dvs får den i sin foderstat hö som motsvarar 91 MJ?

Får den så mycket och trots det är tunn så är hästen inte en tabellhäst, dvs. då kan du skita i att programmet anser att den bara ska ha 72 MJ.
Det är bara en fingervisning. Jag skulle i sådana fall inte tveka ang. att lägga till ett proteinfoder. Pluss Protein eller Kraffts Muskel.

Ger du hästen för lite protein - för mycket MJ så kan du få en häst som blir bukig.
Beroende på om du inte fyllt upp proteinbehovet så kan du få en häst som tappar muskler/inte kan sätta muskler, får tunn överlinje.

Mineralöverskott av t.ex. fosfor gör inget om du har en bra Ca/P kvot.
Du kan ge ett kalcium rikt mineralfoder eller kanske foderkrita för att få kvoten bra.

Selen finns i princip inte i svenska marker så man brukar inte räkna med att det finns något selen i hö.
Ger du för lite selen så kan hästen inte bygga muskler. Det är INTE bra med underskott av selen.
Det finns selentillskott på bla apoteket eller i de flesta foderbutiker. Jag ger SeloE och tycker det fungerar bra.

Ja, den får nu hö som motsvarar 91 MJ(lite mer tom tror jag)
Men ok, då är det balansen som är viktigast, då gav som sagt Pluss Protein en jättefin balans med bara 0.5kg/dag.

Skönt att höra om fosforn, som sagt blev den hög med Pluss Protein, men det är ju enkelt fixat med extra Ca.

Om jag även köper extra selen så verkar det vara allt jag behöver för att komplettera höet :)

Så enkelt det kan vara, och tänk att Hippolyt ville ha mig att köpa foder för nästan 2000 kr(för typ en månad:eek:) baserat på den analysen samt att hästen är tunn. De menar att hästen är tunn för att magen är i olag och inte tar upp höets näringsvärden ordentligt. Medan det antagligen "bara" är balansen och selenet som saknats typ.

Fan, nu måste jag ju räkna en vända på isisen också :eek: han får bara hö och inget selen :eek:

Ja men dåså!

Och om hästen är tunn kan du säkert ge mer än 0.5 kg pluss protein! Men kan vara klokt att börja försiktigt och
inte ösa på för mycket om den bara fått hö innan.

Ang. Mineraler som fosfor och kalcium så kan man så vitt jag vet ge ganska stort överskott innan det skulle vara någon fara.

Hippolytfolket är riktiga ufon. Har träffat på ett par försäljare och är inte imponerad. Fick en massa provpåsar dock. Dom var bra
när man skulle lastträna - fodret är som onyttiga snacks för hästar :D.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka