Hippologutbildningen?

Russis

Trådstartare
Har letat svar på min fråga länge, utan att hitta svar...
Hur bra ryttare ska man egentligen vara för att kunna komma in på hippologutbildningen?

Vilken nivå? Typ MSV eller liknande?
Har hört att en BRA sits är mycket viktigt (ett grundkrav) för att kunna komma in. Men vad menar dom med bra sits, alltså hur bra ska den vara? Typ 8-9:a på dressyrtävling? Eller menar dom bara att man inte ska ha några större fel i sin sits?

Vill även veta andra, allmänna saker om denna utbildning...

Sv: Hippologutbildningen?

Det finns ju mycket information att hämta på ridsportförbundets hemsida, Flyinge och Strömsholm. Eller Wången, beroende på vad du nu är intresserad av att gå (lät ju dock
som om att du var mer inne på att gå stallchef eller ridlärarutbildningen.)

Här får du lite länkar:
http://www.stromsholm.com/sida.asp?nav=13&id=34&nav2=53
http://flyinge.se/sidor/hippologprogrammet.htm
http://www.wangen.se/
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92185
http://www.ridsport.se/hippopr.htm

Du ska inte kunna rida msv för då sliter de sitt hår när de ska lära om alla fel du har inpräglat! Du ska snarare ha mindre kunskap men mera talang, och en förmåga att kunna ändra dig efter instruktionerna du får, samt kunna analysera en situation och tala om vad som är bra respektive dåligt. målet är träningsnivå msv dressyr och hopp när du går ut efter 2 år. Men då sitter du/inverkar du också perfekt!

:bow: :bow: :bow:

Men vad menas egentligen med talang? Vad tycker NI att talang är?

Russis skrev:
:Vad tycker NI att talang är?

Känsla för hästen!! Känsla för vad som händer under dej. Samt ett förstående för hur en häst fungerar, utan att behöva bli tillsagd ett flertal gånger.
Jag skulle även säga att någon med naturlig balans, och en naturligt bra sits är talang. Talang är också att utan övning kunna se avstånd till hinder, och klara av att ändra hästen så att ni hamnar rätt.

Talang är en känsla för ridningen och hästen, men det är också mycket sunt förnuft och tuffhet som människa. Inga mesar komemr till toppen, så man måste vara orädd på hästryggen.

Som sagt går de mer på din grundsits och inverkan på hästen.
Nivån på antagningsproven ska ligga på LB i dressyr och f.om nästa år LC i hoppning. Det är sammma sak i hoppningen, de ser gärna en mjuk och följsam sits och att man hellre tar mantag än hänger hästen i munnen.

har du några andra frågor så ska jag försöka svara på de också
(går första året på hippologutbildningen nu.)

mvh /Johanna

Tack så mycket för svar!!! :bow: :bow: :bow:

Jag är jätteintresserad av hippologutbildningen, så du får gärna skriva allt möjligt du kan komma på...! Jag ska försöka komma på lite bra frågor så småningom också... Men främst är jag intresserad av allt som har med antagningsproven att göra; hur det går till o s v...

oj...allt jag kan komma på =)
näe men jag ångrar inte en enda sekund att ajg sökte eller började här på flyinge även om det kan vara fysiskt krävande ibland. Men det beror nog också på vad man har gjort innan man söker. Jag jobbade som hästskötare hos en hoppryttare och fick minsann slita som ett djur, därför tycker inte jag att detta är fullt så jobbigt som kanske andra som går utbildningen. så man måste vara beredd på att det kan vara jobbigt.

Antagningsproven... ja vad ska man säga. Vi började våran dag med att se på en kort film huruvida proven skulle gå till. Därefter genomförde vi det teoretiska provet som verkligen kan handla om vad som helst!! året innan hade det handlat mest om ridlära och sjukdommar, året jag skrev var det mycket foderlära och anatomi. Det brukar dessutom förekomma en engelsk text som handlar om hästar som man ska kunna svara på frågor om sedan.

Sedan delades vi in i grupper och vi red dressyr på två olika hästar där de kollade mycket på vår sits och inverkan (tror jag) =) vi red även lite övningar på volt och fyrkantspår som t.ex. skänkelvikningar m.m. sedan skulle vi dessutom analysera hästarna och våra prestationer.

Hoppningen, (där red vi också två hästar) Vi red på cavaletti och bommar i galopp på volterna, travhoppade en 5½:a, sedan hoppade vi några linjer på rakt och böjt spår med relaterat avstånd. Sedan satte vi ihop det till en bana. Även här skulle vi analysera våra ritter. Här kollade de mest på sitsen, inverkan och följsamheten också.

Häst vid hand, man blev tilldelad en häst och skulle därefter förbereda sig på att kunna presentera hästen med stam färg kön osv. det brukar stå i någon litteratur hur och i vilken ordning man ska säga all fakta. Sedan gjorde man bara som den man visade hästen för sa. trav eller vänd eller så. Men det kan vara bra att träna på detta lite innan... =) hur man ska hålla tyglarna och hur hästen ska stå osv.

Vi skulle dessutom tala med en psykolog och en verksam inom yrket. Det är ganska svårt att veta vad de går på, de kollar vad man är för typ av person och de frågar vad man har får mål med utbildningen och varför man sökt och lite personliga frågor.

Sedan var det bara konditionsprovet. Vi värmde upp 2 km. och sedan sprang vi 2 kilometer på tid.

några fårgor så långt?? =)

Tavk så jättemycket! :bow: :bow: :bow:

Jätteintressant information!

Vad skulle du uppskatta att de antagna ligger på för nivå i sin ridning? Nåt medelvärde liksom... Hur bra sits ska man egentligen ha?
Den där engelska texten på teoriporvet, hur pass avancerad engelska är det?
Kommer du ihåg några av teorifrågorna (på ett ungefär vad det kan vara för slags svårighet på dom)?

Hur snabb bör man vara på konditionstestet?

Åtekommer nog med ännu fler frågor... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 424
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar