Hippogrip? Snälla hjälp - min ponny har ont!

castle_bar

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenheter av Hippogrip? Det är gummiskor, eller gummisulor eller vad man ska säga, som man lägger på som en vanlig sko (spikas, inte limmas). Min ponny har nyss fått såna och han har jätteont nu!

Bakgrund:

Min ponny har "alltid" gått skodd, men nu bestämde jag att låta honom gå barfota under vintern för att stärka hovarna - hornet är ganska "klent", "mjöligt", "frasigt" eller vad man ska säga... så jag tänkte att en barfotaperiod under vila skulle vara susen för honom.

Vi har nyss bytt hovslagare, för våran förra "försvann" och gick inte att få tag på helt plötsligt, trots att vi alltid har hästarna inne när han kommer, och benen är rena och torra och hästarna är väluppfostrade och han fick alltid pengar direkt... :smirk:
Nåja, nog om det.
Vi har iaf bytt, och den nya hovslagaren tyckte att vi skulle lägga på Hippogrip innan vi lät honom gå barfota helt, för att han inte skulle bli så öm (eftersom han är van vid att alltid gå med skor, Hippogripen skulle liksom vara ett sätt för honom att vänja sig långsamt).

Det tyckte vi hördes logiskt, så vi lät hovis göra det. Hon sa att han antagligen blir ganska öm några dagar även med dessa skor, men att det skulle gå över på 4-7 dagar.

Nu har det gått 3 dagar (skoddes i Måndags) och att ponnyn är öm är en underdrift.
Han har jätteont! :(
Han tassar fram jätteförsiktigt på stallgången, men det går lite bättre på mjukt underlag. Men han rör sig väldigt stelt med bakbenen också.

Min fråga är vad ni har för erfarenheter av Hippogrip? Brukar hästarna bli såhär ömma? Om jag hade vetat det så skulle jag aldrig kommit på tanken...
Och hade det blivit bättre/sämre/likadant om man struntat i Hippogripen och låtit honom gå barfota direkt?

Det värsta är att han dessutom är halt på ett bakben...
Enligt mamma, som tog in honom innan hovslagaren kom (jag kom inte hem från skolan förren hovslagaren redan börjat), så "gick han konstigt" på det bakbenet redan innan hon började sko.
Men jag märkte inget på honom dagen innan.

Gaaah!!! Jag vet inte vad jag ska göra, jag är så himla ledsen och orolig över min älskade lille plutt! Stackarn, som sagt - hade jag vetat att det skulle bli såhär så skulle jag aldrig bytat från järnskor!

Och JA, jag ska absolut kontakta hovslagaren redan ikväll, trots att hon sa att vi inte behövde göra det innan det gått 4-7 dagar. För jag tycker att det här är lite väl extremt.Men jag ville bara höra efter om någon här på Buke har erfarenheter av Hippogrip... det hade varit jätteintressant att höra!

Sv: Hippogrip? Snälla hjälp - min ponny har ont!

Hippogrip fungerar bra som på en häst som kan gå barfota men behöver slitageskydd. Ett bekvämare alternativ än boots som kan upplevas som "meckiga".

En sulöm häst fungerar i regel inte på Hippogrip då får man fundera på annan typ av beslag.

Din häst hade troligen haft ännu ondare utan.

/P Döben

Har han broddat eller obroddat? Upplever att den broddade varianten ger en del hästar ömhet under brodden, den sitter ju ganska långt in under hoven.

Jag skulle heller inte sko av under en period då det är väldigt hårt och knöligt i backen - det som inte fungerar barfota fungerar sällan med hippogrip även om hippogrippen "flyttar gränsen" för vad hoven tål jämfört med barfota. Man bör också vara försiktig med hippogrip om hästen har hovsprickor, då är hippogripen sämre än barfota.

En häst nere i byn som haft hippogrip i några år utan problem har nu fått skos med järnskor pga ömhet. På snö och "otjälad" mark fungerar han dock bra, så också mina som är oskodda i den mån det går. Växlar med hippogrip resp järnskor beroende på individ.

Jag skulle säga så här: kan hästen inte röra sig avslappnat under största delen av dagen så passar det inte just nu. Är det däremot bara på ex vis stallgången eller delar av ridvägen där man kan leda den, så är det acceptabelt under den tidsperiod hovslagaren gett er.

Senast ändrad:

Har han broddat eller obroddat?

Jag skulle säga så här: kan hästen inte röra sig avslappnat under största delen av dagen så passar det inte just nu. Är det däremot bara på ex vis stallgången eller delar av ridvägen där man kan leda den, så är det acceptabelt under den tidsperiod hovslagaren gett er.

Han har broddat.

Han rör sig verkligen inte avslappnat större delen av dagen, han rör sig inte avslappnad någon del av dagen!!!

Men enligt hovslagaren så ska det tydligen vara såhär nu, och det går över efter 4-7 dagar, men jag är mycket tveksam!!!

Han smyger fram, vill helst inte gå ur boxen på morgonen...
Och när han står stilla så står han och lyfter bakhovarna högt då och då.

När han sätter i bakhovarna så åker dom liksom lite bakåt innan han tar upp dom igen... hmm svårt att förklara men det ser skumt ut.

Tycker ni att jag ska dra av skorna, eller blir det värre då?
Nu är jag riktigt orolig för att broddarna trycker på sulan...

Och bakhoven han är halt på, jag har mina funderingar på att det är en hovböld... men då är det väl bäst att låta skon sitta kvar tills hovis kommer?

Och nu är det snart julhelg också... f*n också, hovis kan säkert inte komma förren efter helgen. :cry:

Det är ju verkligen tveksamt om det blir bättre av att ta av dem. Det kan ju bli det, iom att punkttrycket försvinnner, men det kan också orsaka för mycket tryck på hela sulan, vilket bara förvärrar situationen.

Det enda jag kan råda dig till är att se till att h*n så mycket som möjligt står på underlag där brodden trycker ner i underlaget istället för den upp i sulan. Tjockt med strö i boxen alltså, och mjuk hage om det går. Annars är ett tips att åka till ridhus, där brukar brodden åka ner i underlaget och hästen får röra sig ordentligt, vilket både gör att kroppen får vila från spänningen av att inte kunna röra sig ordentligt=blodcirkulationen kommer igång i kroppen, och gör att blodet som samlas i hovarna pumpas bort och blodcirkulationen kommer igång där också och hjälper till att bekämpa ev inflammation. Då kan det visst vända, hovar läker fort. Men ju längre hästen "står stilla" på det här sättet, desto större risk för skador i hovarna, skulle jag säga. På det sättet håller jag med barfotaförespråkarna, hästen måste röras på, men på lämpligt underlag och innan det gått för långt (och hästen ska ha kort tå).

en häst ska INTE ha ont bara för den får en sko på foten. Har faktiskt ALDRIG hört en hovis säga: Ja, hästen ska ha lite ont eller gå konstigt i några dagar...men sen ska det bli bra.

Alltså, snälla...byt hovslagare eller låt åtminstone någon annan titta på honom.

Mja men nu är det ju inte riktigt så att han har fått ont av att få en sko på hoven - tvärtom, han har fått oväntat ont av att få av sig skorna!
Hippogrip är visserligen en sko, men det är väl typ så nära barfota man kan komma utan att vara barfota...

Men jag tycker inte heller att han ska ha så ont... det är därför jag är orolig.
Hovis sa att han kommer att ömma och det kommer ta några dagar innan han vänjer sig, eftersom han "alltid" gått med järnskor innan och nu nästan går barfota. Det kan jag förstå, men det jag undrar är om den här tillvänjningsperioden verkligen ska vara såhär smärtsam???

Asa_S - Han har myycket strö i boxen, och går i en mjuk hage + att jag strödde ut en massa halm i hagen imorse eftersom det var lite hårt i marken då. Då lullade han runt ganska mycket där faktiskt, men han går sakta och försiktigt och lite konstigt...
Men då är det iaf bra att han rör på sig frivilligt?

Hm, jag får avvakta tills imorgon. Då har det gått 4 dagar och är han inte bättre då så ringer jag hovis. Hon kommer säkert be oss vänta över helgen men, vi får väl se...
Det som oroar mig mest är nog hältan bak...

Hoppas verkligen att han går bättre imorgon!!!

Nej, det är mer som Asa_S och PalteDoben säger. Hippogrip med broddar ger mer punkttryck och sulttryck än om hästen hade gått helt barfota.
Du har nog bara två alternativ är jag rädd, sko av helt eller slå på järnskor. Det låter vansinnigt att hästen skall bli SÅ öm av att få en ny slags "sko".
Jag skulle heller inte sko av om ni har eller väntas ha knöggligt i marken, det är inte ett lämpligt tillfälle helt enkelt. Tro mig, jag vet av erfarenhet.

Min har haft bäde obroddade och broddade. De broddade hade han dock bara i ca 30 min. Ville knappt röra sig på hårt underlag men gick obehindrat på gräs. Bara för hovis att försöka bända loss broddarna med en gång.

När jag vidtalade försäljaren detta så var han helt oförstående och hade aldrig hört om nån häst som reagerat så på broddarna.... :smirk:

En tanke som dyker upp. Jag vet flertalet hästar som gått skodda i typ hela sitt liv, och som sedan fått på sig Hippogrip. Deras omedelbara reaktion har varit som din hästs, de har "tassat" fram, de har verkat ovilliga att gå. Efter en veckas tid ca har dock detta beteende försvunnit och de har gått normalt. Orsaken är troligen att hästarna helt enkelt inte är vana vid att känna denna annorlunda känsla som Hippogripen ger. Det är ganska stor skillnad mellan en vanlig järnskos anläggningsyta och Hippogrips anläggningsyta, som är betydligt större.

Dock kan, som HannaZ säger, broddarna ge punkttryck, och det kan vissa hästar reagera på. Jag skulle nog föreslå att ta bort brodden om det skulle vara de som ger en överdriven reaktion.

Naturligvis är det ändå du som känner din häst bäst, och gör som du känner är rätt.

Att en häst som i hela sitt liv gått skodd och sedan ska gå oskodd eller med hippogrip blir öm, är absolut inte konstigt. Att den sen inte ska ha ont, är en annan sak, det ska den inte.

TS:
Nästan alla hästar blir öma, då det blir en annan belastning och är ovant för dem. Jag hade inte bytt hovslagare, men om det inte blivit bättre efter den tid hovslagaren sagt så sko den igen. Men man måste prova och låta hästen vänja sig, men visst, alla klarar inte att gå utan skor eller med hippogrip.
Lycka till

Nästan alla hästar blir öma, då det blir en annan belastning och är ovant för dem. Jag hade inte bytt hovslagare, men om det inte blivit bättre efter den tid hovslagaren sagt så sko den igen. Men man måste prova och låta hästen vänja sig, men visst, alla klarar inte att gå utan skor eller med hippogrip.
Lycka till

:bow: Nu känner jag mig liite lugnare... för nån minut eller så :crazy:

Jag blir så himla förvirrad, liksom alla här på Buke så tycker även ALLA hovslagare verkligen OLIKA!!!
Vissa tycker att jag ska vänta och se, vissa är säkra på att han kommer gå som vanligt om några dagar, vissa tycker att vi håller på att framkalla hovbölder på detta sätt, vissa kan inte förstå meningen med att ha honom barfota överhuvudtaget. Och vissa har aldrig hört talas om Hippogrip.
Vem ska man lyssna på? :confused:

Jag blir så trött, varför kom jag på tanken att ha honom barfota? :cry:
Just nu känns det som om jag vill ha på honom järnskor igen. Bums medesamma.
Å andra sidan så går han lite bättre idag... suck. Ska iaf ringa hovis idag.

Jag skulle rycka av skorna (hippogripen) för att ta bort trycket, raspa av kanterna lite så de inte flisar sig, och se till att hästen inte behöver gå i det värsta knögglet i hagen. t ex lägga ut halm som du redan gjort. Sen slå på skorna igen efter julhelgen.

Då blir han kanske öm men han kan avlasta genom att hålla sig på mjukt underlag och det blir inte samma tryck utifrån på hoven.

Min häst har varit oskodd i tre år och reagerar precis som din ponny på det här underlaget, men eftersom det ska bli milt och mjukt i backen igen nu i julhelgen så låter jag det vara.
Vi har en unghäst på 3 år som aldrig haft skor och han beter sig också likadant. Står på en fläck i hagen och går väldigt långsamt och försiktigt.
På grund av brist på rörelse blir de även tjocka i benen, så du hade otur med vädret också. Jag skulle nog vänta till sommaren att sko av om jag vore du, då går de på sommarbete och rör på sig maximalt och det är det optimala när man skor av.

*Delvis knapplån*

Alltså, det plusgrader och mjukt i backen här! Lerigt i hagarna t.o.m!

Och vet ni vad - idag bockar han och springer runt i hagen som en tok!!! :eek: :) :)
Jag tog ut honom ur hagen och ledde honom lite på grus och på stallgången för att kolla hur han gick där, och han är helt överlycklig - taktar runt och hoppar upp och ned hela tiden :D

Så nu får hippogripskorna sitta kvar några dagar till, för idag rör han sig nästan helt som vanligt... :)

Jag vet mycket väl att en häst som skos av kan bli öm, men enligt trådskaparen verkade denna häst ha rejält ont. Och villket vansinne att sko av vintertid. En övergång ska vara behaglig, inte knaggelmark ena dan och lervälling andra.

Hej!

Jag verkar och skor mina hästar själv. Har gått över till Hippogrip, eftersom hoven kan röra sig som om den vore barfota.
För mig fungerar det mycket bra med skor utan och med brodd.
Om man skor av en järnskodd häst, så får hoven plötsligt en rörelsefrihet som "orsakar" ordentlig blodcirkulation. Det kan faktiskt göra riktigt ont. Samma effekt blir det även om man sätter på Hippogrip, det måste man vara medveten om, så att man kan ge hästen smärtlindring i form av Finylbutazon eller Djävulsklo.
Djävulsklo är bättre för hästens mage, men kan ta ett par dagar innan det ger full effekt. Jag rekommenderar tre- fyra veckors behandling med djävulsklo.
Plus med Hippogrip är att hästen får superfina strålar-som fungerar och hoven växer som om den var barfota, men det är lättare att gå på hårt underlag. En järnskodd hov kan inte expandera vid nedtrampet och skillnaden när man tar bort skon gör att det blir en mycket annorlunda upplevelse för hoven, ungefär som när man varit gipsad för ben eller armbrott och sedan vill sjukgymnasten att man skall sträcka och böja armen! Det tar faktiskt lite tid. Viktigt är då att man kan erbjuda hästen smärtlindring. Det är olagligt att tillföra en häst smärta, så tala med din veterinär om du kan få en kur av tuppkam eller finylbutazon, eller köp djävulslo!
Jag har skott av järnet på två av mina hästar och det tar tid innan det blir helt bra, men det blir bra. Jag har behandlat med djävulsklo.
Din häst hade problem med en bakhov; Om det var före, så kanske det inte sitter i hoven, det kan din veterinär kolla.
Det är inte helt ovanligt med hovbölder när man skor av till barfota.
Bölden måste bort och då måste du antagligen ta bort bakskorna.
Det kan också vara " blåmärken" som måste ut. De kommer i kronranden eller underifrån.
När de väl är borta försvinner problemen. Men som sagt; smärtlindring är A och O. Om bakbenshältan beror på hoven eller benet skulle jag kolla med en veterinär.

Vänliga Hälsningar,
Maria Johansson

:bow: :bow: :bow:

Jodå, djävulsklo fick han första dagen!
Idag (och igår) är han mycket bättre :)

Han springer runt och bockar och busar, och går precis som vanligt - om man bortser från att han markerar lite, ibland, på ena bakbenet.
Vi får kolla upp det med veterinären om det inte går över nu under julhelgen!

Vad skönt att det är bättre!
Härlig bild på din ponny!
Ha det så bra och lycka till i fortsättningen!

Hälsningar Maria

Vad bra att det gick över! Det är ju inte ovanligt att de blir ömma, men det är just det där med gränsdragningen så att det inte blir för länge. Han ser ju väldigt nöjd ut på bilden. Hippogrip är jättebra om det fungerar - av oss som provat här är det bara en häst det inte fungerat på pga upprepade avtramp i kombination med väldigt små hovar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka