Hippocampus foderstatsberäkning

Sv: Hippocampus foderstatsberäkning

*kl*

Jag gjorde ett eget, buggfritt Hippocampus i Excel i stället :D det tog ett par timmar men satan vad bra det blev och vad mycket jag lärde mig om hästens behov under tiden!

När jag öppnade det nu hade de ner till 100 kg, med 25 kg-intervaller. Borde nog funka även för dig?

Jag får det bara till 200 kg.Såg att vuxen vikt har de ner till 100 men mina är 1 & 2 år :/100 är egentligen med för mycket då de vägen mellan 75-80 kg, men hade varit bättre än 200 kg iaf.

kl

Jag tycker att det är synd att inga såna foderprogram har några "snittvärden" färdiga på gräs, typ gräs på mycket klöver, gräs med massa ogräs i osv haha, jag vill kunna räkna foderstat på sommaren också, mina går på mer än hälften av grovfodergivan på gräs ända till okober, de vill inte ha något hö förens då. De får hö på natten men det blir inte många kilo.

Vad tror ni man kan räkna med att vanliga icke brukade gräshagar med gräs som inte börjat betas förens i augusti kan ha för värden? Någon som har gjort hö på sånt? Det är jättehögt och blandat med både grövre väldigt grönt gräs och späda, brunare gräs. Mest av protein eller energi?

Jag är förvirrad :angel:

Förslag:
Halvblodsvalack, 20 år, rids varannan dag ganska lätt i alla gångarter. Har rätt stor gräsmage och ganska fint musklad, skulle kunna biffa till sig lite extra över ryggen. Får lite dålig mage på sensommaren, och dåliga hovar. Brist på något?

Ni som är duktiga får gärna ge tips i PM eller här om det är fler som vill veta.. :D

*kl*

Jag gjorde ett eget, buggfritt Hippocampus i Excel i stället :D det tog ett par timmar men satan vad bra det blev och vad mycket jag lärde mig om hästens behov under tiden!

Jag har gjort detsamma och håller helt och hållet med! De timmar det tar är bra investerade timmar för framtiden och som du säger man lär sig massor under tiden man jobbar med det :D

Jag får det bara till 200 kg.Såg att vuxen vikt har de ner till 100 men mina är 1 & 2 år :/100 är egentligen med för mycket då de vägen mellan 75-80 kg, men hade varit bättre än 200 kg iaf.

Räknar man inte alltid med förväntad vuxenvikt och tar hänsyn till att det är en växande häst?

Jag har gjort detsamma och håller helt och hållet med! De timmar det tar är bra investerade timmar för framtiden och som du säger man lär sig massor under tiden man jobbar med det :D

Jag har också ett eget excel-ark där jag även har med kostnad/kg foder samt lysin- och stärkelseinnehåll.

Kan inte någon av er smarta människor skicka ett exelfoderprogram till mig? :angel: Förstår inte hur ni orkar få ihop det, jag blir inte klok på det haha :D

Eftersom det inte fanns förra hösten gjorde jag också mig ett eget ;)

*KL*
Om programmet räknar fel på så många saker, gjorde det det även förut? Använde programmet för två år sen när jag precis skaffat häst och följde det slaviskt med alla mineraler som jag då hade noll koll på.

Förväntad vuxenvikt är runt 90 kg vilket 200 kg är alldeles för mycket att räkna som.

+ en på den, skulle gjort det idag, men jag blir inte klok på hur jag ska få till det...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama