Hippocampus foderstatsberäkning

Sv: Hippocampus foderstatsberäkning

Det låter ju superbra.
Tyvärr lyckas jag inte ta mig förbi hästens ålder. Nån annan som lyckats?

För mig funkade det fint, kan det bero på att det inte funkar med din webläsare?

*kl*
Känns på ett sätt bra att det är tillbaka, å andra sidan tvingades jag (när tjänsten försvann) lära mig att räkna själv och lyckades fixa ett litet exceldokument där jag plättlätt kan räkna och modulera och sen se exakt vad som fattas. Tycker hippocampustjänsten är lättanvänd men också därför har vissa brister. Dock är den bra för att ge ett snabbt "hum" om hur det ligger till.

Funkade inte för mig med Explorer men funkar finfint i mobilen.

Passar på att fråga, skulle egentligen också vilja räkna själv men tycker de formler jag hittat för att beräkna hästens behov känns väldigt opålitliga, hur gör du?

jag har utgått från formler jag läst mig till vad gäller energi och proteinbehov. Sen vet jag sedan tidigare att min häst är av en svårfödd typ och upplever därför inte att det gör något om han ligger i "överkant" och alltså enligt tabellvärden får för mycket mat. (Och eftersom han i princip bara äter grovfoder tycker jag inte att ett överskott av t.ex. protein ska göra någon skada heller).

Även t.ex. Ca/P-kvoten har jag läst mig till på fodersidor/böcker och här på Buke.

Så till syvende och sist får man ju titta på hästen. Har kört med egenräknad foderstat i ett år nu och min häst har t.ex. aldrig klarat en vinter så bra som nu senast.

*kl*

Tycker inte den räknar rätt alltid, och ger dessutom fel felmeddelanden. Har testat lite på skoj, och programmet säger tex "Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt" trots att tilldelat kalcium ligger på minus, det SAKNAS 31%...
Dessutom så ligger ca/p-kvoten på 1,7 (har angett 1,7 kalicum och 1 på fosfor) men programmet tycker att kvoten är 1 och då givetvis för låg...
Magnesium känner programmet inte av att jag fyllt i värdena på, blir 0 på tilldelat.

Känns inte helt tillförlitligt! Gillar annars deras program, enkelt att använda:-)

Senast ändrad:

*kl*

Tycker inte den räknar rätt alltid, och ger dessutom fel felmeddelanden. Har testat lite på skoj, och programmet säger tex "Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt" trots att tilldelat kalcium ligger på minus, det SAKNAS 31%...
Dessutom så ligger ca/p-kvoten på 1,7 (har angett 1,7 kalicum och 1 på fosfor) men programmet tycker att kvoten är 1 och då givetvis för låg...
Magnesium känner programmet inte av att jag fyllt i värdena på, blir 0 på tilldelat.

Känns inte helt tillförlitligt! Gillar annars deras program, enkelt att använda:-)

Ser nu att programmet anger fel ca/p-kvot för att det inte räknar ihop kalciumet rätt. Det värde jag har angett ska bli 25.5 tilldelat, men programmet får bara ihop det till 15..

Har kommit fram till samma sak som dig.. Satt och lekte lite igår och för mig räknar den också fel på Ca och Mg! Lite dumt OM man inte uppmärksammar detta och tror att man måste ge tillskott som programmet säger! Nu hade ju jag räknat ut foderstat för hand så visste att nåt måste vara fel när jag fick dessa meddelanden, men jag fick ändå fundera ett tag innan jag insåg att det faktiskt nog är fel i programmet :P

Hoppas dom rättar till! För de är ju grymt att programet är tillbaka :)

*kl*
Funkar för mig men blir lite sur att de bara har ner till 200 kg :mad: Ingen utav mina 3 väger så mycket :crazy:

Yes! Skitbra!

tumblr_m8qgyqBVkT1qjlj13.gif

Om det är Internet Explorer du byter från, så kommer du säkert att bli mer än nöjd med byte till Chrome :). Jag skulle aldrig byta tillbaks!

Om det är Internet Explorer du byter från, så kommer du säkert att bli mer än nöjd med byte till Chrome :). Jag skulle aldrig byta tillbaks!
Vi har båda på vår dator. Jag använder oftast explorer medan gubben oftast använder chrome. Så man behöver inte välja bort något :):banana:

Nu har jag oxå fått det att funka med mitt IE.
Under tiden programmet legat nere har jag varit tvungen att lära mig att räkna själv tycker nu inte programmet motsvarar mina behov.
Det inte går inte att lägga till tillräckligt med fodermedel. Bara ett mineraltillskott tex. Jag ger mineralblandning, Biomag och Fosforbalans.
Nä blir att räkna själv i fortsättningen oxå.

Du måste avända punkt (.)i decimalen inte komma (,). Då känner programmet av värdena.

Härligt med ett foderstatsprogram igen:)

När jag öppnade det nu hade de ner till 100 kg, med 25 kg-intervaller. Borde nog funka även för dig?

KL.
Har någon lyckats mata in uppgifter i arbetstilläggs-fönstret?

Arbetstillägget funkar inte för mig heller. Har lagt till 60 minters trav/galopp och 60 minuters skritt och får samma behov som vid 0 arbete.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama