_smiles

Trådstartare
Tänkte gå över från Krafft Rehab till något av Hippos foder. Vilket foder passar bäst då? Behöver jag komplettera med något då hon får betfor, B-vitaminer, olja och vitlök. Jag vill inte ge henne havre då hon blir för pigg av det, finns det havrefria alternativ?
 
Sv: Hippo

Det enklaste är nog att gå in på Kraffts och Hippos hemsidor, där finns innehållsförteckningarna för deras foder, och jämföra tills du hittar rätt. Eventuella kompletteringar beror ju på vilka värden du har i ditt grovfoder? Det finns flera havrefria müsli-blandningar, och korn kan vara ett alternativ till havre.
 
Sv: Hippo

Vet att hippo har en müsli (harmoni) och ett pelleterar (choice) som är havre fria. Kolla på hemsidan vad dom innhehåller så ser du vad du måste kompletera med.
Är du säker på att du behöver ge B-vitamin till din häst eller ger du det bara över fällningsperioden. För allt B-vitamin som hästen inte behöver kissar den ut bara. Lite onödigt att ge extra då, blir bara jobbigt för plånboken. :)
 
Sv: Hippo

Jag ger min häst 1 liter Hippo Basic om dagen tillsammans med mineraler, betfor och grovfoder.
Hon har sån blank och fin päls, pigg och matglad och allmänt frisk!
Jag tycker det funkar kanon på min häst!
På henne behöver jag inte komplettera med extra B-vitamin
 
Sv: Hippo

ok, tack. var inne på hippos sida men det är något uppehåll där så jag kan inte titta på inehållet :(

jag ger bara b-vitamin när hon fäller eller sätter päls för hon blir lite hängig och så. jag använder hippos b-vitamin och den är inte lika dyr när jag jämförde med andra eftersom den är så dryg men det är snart dags att sluta med det.

vad är bäst då musli eller pelles?
 
Sv: Hippo

Här kan du komma in "bakvägen" och få fram info

http://www.svenskafoder.se/dj/sort/hast/hast.htm

Längst ner på varje sida kan du ladda hem bra produktblad.

Är hästen kräsen kan müsli vara lättare att få i dem, men jag tycker Hippos müslie ser tråkig ut (i jämförelse med D&H i alla fall).

T ex Hippo Choise är havrefritt, hög kvot om du behöver protein (90/11) (Krafft Rehab 110/10)
 
Senast ändrad:
Sv: Hippo

tack så jätte mkt! :) ska kolla in det.

hon är inte så kräsen av sig när det gäller foder, det är bara rapsolja hon inte gillar :/

men varför ser det tråkigt ut? (har aldrig sett det..)

Hon behöver nog proteinen, hovarna växer inte så jättebra, så tack för tipset.
 
Sv: Hippo

Hippo Alfa tycker jag är kanon. Ligger på 135g smrbp/kg.
 
Sv: Hippo

Marika skrev:
Hippo Alfa tycker jag är kanon. Ligger på 135g smrbp/kg.

har ett korsnings sto på 13 år, ett litet shettissto (fånghäst) som är 12 och en fjording valack som är 8 år, alla 3 lägger lätt på hullet
är alfa bra då?? läste att det var för unga hästar, digivande eller dräktiga ston.

(är jättedårlig på detta med foder)
 
Sv: Hippo

Du behöver först göra en analys på ditt grovfoder, innan det går att säga vad som behövs i kraftfoderväg. Om du har ett bra grovfoder, och dina hästar är lättfödda, behöver du kanske inget kraftfoder alls. Jag tror inte det är någon bra idé att ge shettisen Hippo Alfa, till exempel. Är det så att du har ett grovfoder med lite protein i, är det bättre att ge lusern istället.
 
Sv: Hippo

ok. tack så mkt. :bow: det är lite svårt att göra en analys på höet, vi får hö från lite olika ställen :S vill göra det men vet inte om det är någon idé, det är bra kvalitet på det i alla fall.

det är bara korsningsstoet som behöver mer protein, har jag fått veta. pga hovväxten :confused:

anledningen till att jag vill byta foder är att jag fått veta att kraffts foder innehåller för mkt. vete och jag har pratat med några som bytt (inte havrefria alternativ då) och de har sagt att hästarna prestrerar och mår allmänt bättre efter att de bytt till hippo.
 
Sv: Hippo

jag tycker att hon ser rätt ok ut, lite tjock men ingen fara. hon börjar att bli fin i hullet då hon börjat ridas mer.

min hästs problem är att hon växer i mer i tån än i trakterna och att hon har en väldigt platt sula. vet inte vad jag ska göra för att det ska växa bättre så att hon inte ska bli öm efter skoning. fick veta att protein gjorde att hovar växer bättre.

läste inläggen. jag vill ändra foderstaten och jag frågar runt så mkt jag kan och är tacksam för all hjälp jag kan få. ska jag ge tillskott av biotin eller enzion tycker du??
 
Sv: Hippo

Tyvärr kan jag inte råda dig när det gäller biotin eller enzion, själv hade jag nog rådfrågat hovslagaren.

Men vill du ge mer protein tycker jag du ska välja lusern i stället för kraftfoder, eftersom du inte vet vad ditt hö innehåller. Om det skulle bli överskott av protein är det ok om det kommer från grovfodret, men inte så bra från kraftfodret.
 
Sv: Hippo

det är hovslagarn som har pratat om protein. :confused:

ok. tack så jättemycket för dina råd :bow: :bow:

varför är det bättre att det kommer från grovfodret än från kraftfoder? (vill gärna lära så mkt som möjligt, det är därför jag frågar)
 
Sv: Hippo

Det är väl jättebra att fråga, hur skulle man annars få reda på nåt?! ;) :bow:

Jag citerar Helena Handberg i en tidigare tråd i år, när det gäller proteinet:

"Proteinkoncentrat kan vara skadligt om det ges i för stor dos åt gången. Då kan det inte allt tas upp i tunntarmen, rinner in i tjocktarmen och kan få elaka bakterier att trivas och föröka sig.

Proteiner förpackade i hö och silage ställer inte till det så.

En frisk häst har en väldigt stor kapacitet för att ta hand om proteinet i grovfodret. Lever- och njursjuka hästar kan däremot ha en begränsning."

Dessutom får man en extra bonus i form av längre tuggtid för hästen om man använder lusern, tycker jag!
 
Sv: Hippo

ok. då förstår jag. ska börja med nytt foder till sommaren och testa om det är bättre. vill bara vänta tills jag får hem henne så jag kan hålla bättre koll om det skulle vara något. jag ska prova lusern, men ska inte det blötläggas? då blir det väl inte längre tuggtid?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp