Hippo Alfa vs. Luzern

F

feenie

Måste blotta min okunnighet, varför anses Hippo Alfa och Krafft Groov vara kraftfoder medan Luzern anses vara grovfoder, då alla tre har jämförbara värden vad avser smpr / MJ??

Sv: Hippo Alfa vs. Luzern

Det räknas som grovfoder om det bara består av "strå"...
Det vill säga "gräs", lusern är en sorts gräs. (även pelleterat grovfoder är ju gräs... om än finmalet...)

De andra sorterna innehåller nån typ av sädesslag och det kallas då för kraftfoder istället.

Jag har för mig att skillnaden också ligger i vilken typ av näring de innehåller inte mängden.

... det finns bättre förklaringar... :angel:

// M

Lusern är inte ett gräs, det är en baljväxt.

Däremot räknas det som stråfoder eftersom man använder hela den del av växten som sticker upp ovanför marken - skaft och blad och allt.

Till kraftfoder använder man i princip växternas frön (t ex korn, havre, soja, linfrö, ärter). Ett par undantag är betfor, som görs på sockerbetans rot, och vetekli, som körs av vetekärnans skal.

Grovfoder är fodermedel som innehåller minst 18 % fibrer=cellväggar. Betfiber tar sig precis över den gränsen ca 19 % men inte vetekli ca 12 % cellväggar.
HH

Tack!

Låt säga att man har en foderstat bestående av grovfoder kompletterat med kraftfoder, som exempel ha 10 kg hösilage samt 1-2 kg Hippo Alfa, och då likväl kunna ha en foderstat bestående av grovfoder kompletterat med grovfoder, säg 10 kg hösilage samt 1-2 kg luzern och komma fram till i princip samma värden?

så att jag förstår...:p

Finns det någon annan skillnad som leder till ett val av kraftfodret i detta fall?

Ja det är klart att du kan komplettera med grovfoder (lusern) för att komma fram till ungefär samma värden.
Det rekommenderas alltid att först o främst försöka uppfylla behoven med grovfoder (hö, silage, halm, lusern) - det finns inget som säger att du måste ge kraftfoder överhuvudtaget.

Vet inte om jag förstod din frågeställning rätt.

Lusern är inte ett gräs, det är en baljväxt.

Däremot räknas det som stråfoder eftersom man använder hela den del av växten som sticker upp ovanför marken - skaft och blad och allt.

Till kraftfoder använder man i princip växternas frön (t ex korn, havre, soja, linfrö, ärter). Ett par undantag är betfor, som görs på sockerbetans rot, och vetekli, som körs av vetekärnans skal.

Ja jag sa ju att det fanns bättre förklaringar... hi hi ;)

// M

Till TS:
Jag försöker att bara använda mig av grovoder eftersom jag fått lära mig att detta "bränsle" främst är lämpligt för hästens matsmältnings-"maskin". Min häst behöver dessutom inget kraftfoder eftersom han är kallblod och bara går fritidsridning...och håller sig fin i hull och muskler på bara grovfoder.

// M

tänk på att för att det ska räknas som grovfoder så ska det inte va helt malet utan ska ha en längre struktur, så hacket kan ersätta höet helt o hållet, men man lär ju få ge hur mkt som hellst för att hästen ska få sin tugg tid o därmed känna sig mätt

Lusern pellets räknas oxå som grovfoder, är i innehåll exakt samma som Lusern strå men i pelletsform

ja men det är ju just det som är grejen att pellets inte har några strå,(är ju pulveriserat eller nått sånt) det ska vara en struktur på 2 cm för att kallas som strå/grovfoder

Om du läser Helenas inlägg ovan så stämmer inte riktigt din teori med fakta...

ja det hon skriver om har jag inte hört ngt om och det är säkert rätt. Men av de foder experter jag varit i kontakt med hävdar bestämmt att , om ett foder ska klassas som strå foder så ska det vara en struktur på minst 2 cm, så ska man av ngn anledning ersätta vanligt hö så så ska man inte använda pelletsen

Det hörde jag också för tre år sedan, men sedan dess har rekommendationerna gått över till att gälla även pelleterad lucern.

*knapplån*

Ja men vi kan väl alla hålla med om att det inte skulle bli så bra att ge en häst ENBART lucernpellets....?
Det går ju bra att komplettera med detta... men i övrigt... ja jag vet inte...

// M

nej precis, o med tanke på att hästen behöver en viss tuggtid för att uppnå mättnadskänsla så lär de ju äta rätt mkt pellets

Det finns hästar som bara går på lucern och olja, äldre hästar som inte kan tugga annat grovfoder. De jag känner till har överlevt många år på den dieten.

Har själv haft hingst som hade svårt att ta sig (dock ej gammal) som fick fri tillgång på olja och lucern. Visst åt han annat också men främst valde han den blandningen.

Gamla hästar har inte sällan blankslitna tuggytor och kan inte tugga och mala strå och spannmål. Uppblött pellets med olja är då enda lösningen.

hur mår en sådan häst då som inte får i sig strå? borde inte magsår ligga nära till hands?

Lusernpellets har 28-30 % fibrer och är således ett grovfoder enligt definitionen som jag skrev ovan. Det går utmärkt att fodra hästar med enbart lusernpellets. Det har jag gjort i många år. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Sökt massor med får inte riktigt grepp, fodret hippogrow alfa, är det kraftfoder eller grovfoder som lucern? Eller är det något sorts...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Cornelia
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Mitt sto med föl går på lösdrift med fri tillgång på ensilage (kvot på 6.7), men innan de började fodras tappade hon lite i hull de...
Svar
2
· Visningar
2 348
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar