Hippo Alfa vs. Luzern

Sv: Hippo Alfa vs. Luzern

Ingen av de hästar jag känner har haft magsår eller ens katarrkänning. Inte för att de är undersökta, utan för att det inte fanns minsta anledning att fundera på att undersöka (symtomfria).

Varför tycker du magsår borde ligga nära till hands? De får ju fiber enligt vad grovfoder ger, det tar tid för äldre hästar att få i sig maten. Vad borde ge magsår?

Ja det är klart att du kan komplettera med grovfoder (lusern) för att komma fram till ungefär samma värden.
Det rekommenderas alltid att först o främst försöka uppfylla behoven med grovfoder (hö, silage, halm, lusern) - det finns inget som säger att du måste ge kraftfoder överhuvudtaget.

Vet inte om jag förstod din frågeställning rätt.

Nej, det är knappt jag själv vet längre vad själva syftet med just denna fråga var:o

Så här;.. jag har gett min häst hösilage samt luzern en längre tid, då hon har varit konvalecent, det har fungerat jättebra, hon håller vikt (möjligen blivit lite bukig av höet). Nu ska hon sättas igång, hon är pigg av sig och jag ville hitta ett kraftfoder att komplettera med. Vet tyckte att jag skulle ge grovfoder upp till behov utan arbete och komplettera med kraftfoder upp till nivå för ansträngning, om ni förstår vad jag menar. jag fick rekommenderat Hippo Alfa eller Hippo Breed, det var då jag kunde konstatera att det inte skulle göra någon skillnad från innan, då hon fick hösilage + luzernpellets ?!?!

ja det hon skriver om har jag inte hört ngt om och det är säkert rätt. Men av de foder experter jag varit i kontakt med hävdar bestämmt att , om ett foder ska klassas som strå foder så ska det vara en struktur på minst 2 cm, så ska man av ngn anledning ersätta vanligt hö så så ska man inte använda pelletsen

Det råder lite begreppsförvirring tror jag. Stråfoder är grovfoder men grovfoder behöver inte vara stråfoder. Grovfoder – dvs fodermedel med minst 18 % fibrer kan vara betfibrer, rapshalm, klöver, lusern, ärtblast mm mm och inte alls bara växter som har ett strå.

Lusernpellets har minst 28 % fibrer. HH

Hmmmm....
Så frågan är egentligen: om man måste använda kraftfoder för att fodra upp det sista som behövs (upp till ansträngningsnivå)....?

Jag säger nej man kan lika gärna anv. grovfoder...eller egentligen handlar det väl kanske om vilken nivå av ansträngning man ligger på....vad säger ni andra..?

// M

Det handlar om koncentrationsgrad i totalfoderstaten, hästens förmåga att stoppa i sig o behovet.
Så länge hästen klarar av att stoppa i sig tillräckligt med grovfoder för att fylla behovet behövs inget kraftfoder.
Ju bättre värden ju mer energi o protein klarar hästen av att få i sig via grovfodret.
PL

Skönt att höra!! :)

Då tänker man rätt då...:smirk:

En fjording på promenadridningsnivå klarar sig på enbart grovfoder (och mineraler) när det är bra värden... det har jag alltid sagt.

// M

Det handlar om koncentrationsgrad i totalfoderstaten, hästens förmåga att stoppa i sig o behovet.
Så länge hästen klarar av att stoppa i sig tillräckligt med grovfoder för att fylla behovet behövs inget kraftfoder.
Ju bättre värden ju mer energi o protein klarar hästen av att få i sig via grovfodret.
PL

Det här skall få bli min huvudtes framöver!

Liknande trådar

Foder & Strö Sökt massor med får inte riktigt grepp, fodret hippogrow alfa, är det kraftfoder eller grovfoder som lucern? Eller är det något sorts...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Cornelia
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Mitt sto med föl går på lösdrift med fri tillgång på ensilage (kvot på 6.7), men innan de började fodras tappade hon lite i hull de...
Svar
2
· Visningar
2 348
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar