Hip Hop vs Tornesch

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Brunett
  • Startdatum Startdatum
B

Brunett

Är nyfiken på dessa hingstar! Skulle bli jätte glad om ni ville skriva både bra och mindre bra om hästarna!

Och slutligen; Vilken är enligt dig den bästa hingsten? :bump:

Sv: Hip Hop vs Tornesch

Svårt att säga vilken av hingstarna som är bäst, det beror ju på vad man är ute efter för egenskaper och ffa vilket sto man har.

De är ganska olika och jätte, jättefina bägge två.

Det har jag också hört, men på hans hemsida är priserna för 2010 uppdaterade, då antar jag att han ska var i avel.

Jätte fina hingtar båda två men allt beror ju på stoet.

Både blev upphöjda till A i år.

Hip Hop ger lugnare o mindre "nerviga" avkommor än Tornesch verjkar det som.

Tornesch ger mkt " nerver utanpå" vilket ju kan behövas ibland om man har ett flegmatiskt sto men kanske ej om man her ett mer nervigt sto :).

Ingen är beprövade o har hunnit få så pass gamla avkommor att de hunnit prestera.

Camaro M har ju tex gett bra avkommor rent BLUP mässigt men ej prestationsmässigt....jag kommer välja en beprövad hingst i år.

Linells har två 5-åringar e Tornesch som placerade sig 4:a och 5:a i Breeders i höstas. Samma möderne som Kiara (u.Heather Honey). Det lär bli nåt av dom, eller vad tror ni??

Ja, med det mödernet lär det bli ngt!!!! :)

Blir det INTE ngt, ja då är det ett ganska dåligt betyg för Tornesch ;).

Hip Hop ger lugnare o mindre "nerviga" avkommor än Tornesch verjkar det som.

Tornesch ger mkt " nerver utanpå" vilket ju kan behövas ibland om man har ett flegmatiskt sto men kanske ej om man her ett mer nervigt sto :).

Ingen är beprövade o har hunnit få så pass gamla avkommor att de hunnit prestera.

Camaro M har ju tex gett bra avkommor rent BLUP mässigt men ej prestationsmässigt....jag kommer välja en beprövad hingst i år.

Precis som du påpekat är båda hingstarna ju ganska "färska" och därför tycker jag att din kommentar om Tornesch känns lite orättvis... Har 6 avkommor i min närhet med väldigt olika möderne och ingen har nerverna utanpå....:( utan är superfina.

Måste hålla med Eigollet även om jag inte har "nära" kontakt med 5-åringarna så tycker jag de verkar jättetrevliga. Men sen hanteras de ju av proffs också.

Ja, det vore jättekul om det vore så. jag har ffa fått info från en stor uppfödare som har 20 hästar o har svårklasston av olika nationalitet. Jag har ej ridit en Torneschavkomma själv. Jag ringde till denne uppfödare då jag bla är intresserad av dennes Torneschavkomma o denne sa att den liksom Tornesch är känslig o har nerverna utanpå. Flyktbengen.Även hört en annan säga likadant.

Men Tornesch tror jag kan ge bra. Har bara glömt vad han har för möderne....

Någon som vet?

Libero H på mödernet.
Det skulle vara synd om en så fin "upcoming" hingst skulle få stämpeln på sig att ge nerviga avkommor. Mina erfarenheter tyder på annat, de har haft superfin ridbarhet trots att de är unga.

Ja, det får han bara om han ger det!

Möderne är vad han har bakomsig på mödernet. Det viktigaste tycker jag när man väljer hingst.

Vore ju tråkigt om det blev ett rykte att mödernet är hingsten som är morfar!

Jag har träffat Tornesch själv vid ett par tillfällen, fött upp avkomma med yrrhöna till morsa samt träffat åtskilliga avkommor, det som varit den röda tråden på samtliga är genomgående coolt och trevligt temperament. Alla är lyhörda, arbetsvilliga och lättlärda också.

När Tornesch godkändes som 3 åring och var med på hingsttåget så var uppfattningen om honom (alla jag pratade med + min egen) om att han var mer eller mindre coolaste hingsten på hela tåget, nästan lite sävlig. Likadant som 4 och 5 åring.

Så ta du det du hört som en nypa salt och skaffa dig en egen uppfattning innan du sprider ut skitsnack, i slutänden så blir bara uppfattningen om dig att du är väldigt okunnig och inte har någon koll alls.

haha, om du menar mig så har jag Ej spridit skitsnack.

Bla Malin har sagt att han själv är känslig.

Jag blev intresserad av hans avkommor när jag hörde att de hade lite mer nerv då jag ju gillar det.

Ringde till o med på en Tornesch då jag är supernyfiken o tror att han kommer ge bra.

Skulle däremot ej välja honom till mit avelsto eller den andra heller då båda har mkt nerv.

Men jag ska genast ta tillbaka detta o ber ju naturligtvis om ursäkt!

Pratade med Helena nu o hon säger att Tornesch är känslig o väldigt uppmärksam! Tyckte att Tornesch gav mkt mer stabilt dock. Med de svenska stabila stona iallafall.

Att vara nervig och känslig är två helt skilda saker, mitt fullblod är tex. väldigt känslig (dvs. lyhörd och uppmärksam) men inte nervig som ofta betyder nervös och stimmig.

Jag skrev att flera jag pratat med sagt att han har nerverna utanpå. O att det ju kanske blir bra med våra svenska lite mer flegmatiska ston.

Hade jag haft ett sådant sto ( mina är ännu mer känsliga än Tornesch) hade jag funderat på att välja honom. Ustinov är ännu mer så o Libero Hfungerade inte förren han var 8 o gick sen "på räls".

Ska fråga henne om mödernet oxå sedan. Det viktigaste av allt kan man tycka om de ej har gamla avkommor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 434
Senast: lirco11
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fetaost
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 216
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka