Hinna med häst + barn??

J

julia123

Hur gör ni alla hästägande föräldrar? Hinner ni med både häst och barn?? Jag har själv 3 barn 8,8 och 10 år och funderar på att skaffa häst. I och för sig rider det äldsta barnet så det blir en mor/dotterhäst men dom andra barnen då? Får lite dåligt samvete när jag tänker på att jag kommer vara i stallet dagligen. Men dom har ju faktiskt en pappa också och längtan efter en häst har varit stor länge...

Sv: Hinna med häst + barn??

Hej, även jag har 3 barn. De är 8,10 och 11 år. Jag har alltid hållt på med hästar och har idag 2 st. Älsta sonen rider aktivt dock är hela familjen involverad MEN jag är den som har störst intresse.

Här funkar det bra eftersom jag är en sådan förälder som anser att man blir bättre som människa, mamma, fru m.m om man har något som gör att man får ork och energi, helt enkelt egen tid. En del jympar, går på symöten, promenerar eller annat. Jag rider det är mitt nöje och min tid.

Visst går barnen före men min tid är viktig den också. Och det är faktiskt inga problem. Nu på sommaren har det ju blivit en hel del ridning när de är hemma men annars så rider jag mest när de är i skolan och de märker inte av det så mycket. Rider jag på kvällarna så är oftast något av barnen med (oftast älsta sonen) och då får man ju massor mammatid bara jag och ett av barnen. Vi pratar massor om allt och inget,ren kvalitetstid.

Har dock en medryttare som rider mellan 0-3 gånger i veckan, oftast 2 gånger och vi har en gård så hästarna är ju hemma. Det gör ju allt mycket smidigare, ingen restid och lätt att vara tillgänglig om man tex. rider på ridbana eller stubbåkern.
Skulle däremot inte haft någon häst om jag inte kunde ha den hemma, köpte min första när vi köpte gården för 6 år sedan innan det var jag bara medryttare.

Hur skulle du ha hästen? Långt hemifrån? Helakodering? osv räkna ut vad det tar i tid, väg för mot nackdelar osv.

Jag har alltid haft häst, har nu två barn 4 och 7 år. Nu har jag oxå hästarna hemma, vilket som tidigare sagt underlättar oerhört. Det funkade även när vi hade dem inackorderade, men jag kom hem sent när jag åkte från jobbet till stallet. Jag hade oxå en medryttare. Att barnen var så små då var lite värre tror jag, svårt att förklara att mamma ska till stallet. Men min man var med på det, jag hade ju häst när vi träffades så situationen var inte ny för oss, så jag tror om du bara har din man på din sida blir det inga problem:)

Hur gör ni alla hästägande föräldrar? Hinner ni med både häst och barn?? Jag har själv 3 barn 8,8 och 10 år och funderar på att skaffa häst. I och för sig rider det äldsta barnet så det blir en mor/dotterhäst men dom andra barnen då? Får lite dåligt samvete när jag tänker på att jag kommer vara i stallet dagligen. Men dom har ju faktiskt en pappa också och längtan efter en häst har varit stor länge...
Min mamma skaffade häst när min syrra var 11, min bror var 14 och jag var en liten skit (6 år). Mamma och syrran delade hästen, red varsina dagar, hade en medryttare som också red (minns inte hur mycket, kanske två dagar i veckan). Hästen var helinackorderad på ett stall nära hemmet. Jag har inget som helst minne av att jag kände mig utanför, och brorsan hade sina kompisar. Men jag tror nog att man ska göra det lite bekvämt för sig och satsa på ett stall med fullservice, så blir man inte så bunden och kan följa med de andra barnen då och då. Vi har stallet hemma och jag har två barn (13 och 11) varav det ena rider (egen ponny+på ridskola). Det andra barnet är väldigt socialt och har mycket kompisar som hon umgås med+ att hon har en egen hund som hon tränar. Visst svider det ibland i ens eget hjärta, men enligt dottern så tycker inte hon att hon blir orättvist behandlad. - Jag har ju min hund, min gymnastik och mina kompisar ju! säger hon:laugh: Så, det är klart att ni ska utveckla ert gemensamma intresse!

Jag kommer ha hästen i ett litet stall ca 5 min bilresa hemifrån. Jag har några insläpp eller fodringar i veckan, resten fixar stallägarna. Sen måste vi mocka dagligen om det inte går att byta bort någon dag. Dottern har möjlighet att rida en mindre ponny i samma stall några dagar/vecka så vi kan komma ut tillsammans i skogen, det är ju värt en del...

Jag kommer ha hästen i ett litet stall ca 5 min bilresa hemifrån. Jag har några insläpp eller fodringar i veckan, resten fixar stallägarna. Sen måste vi mocka dagligen om det inte går att byta bort någon dag. Dottern har möjlighet att rida en mindre ponny i samma stall några dagar/vecka så vi kan komma ut tillsammans i skogen, det är ju värt en del...
Låter väl vettigt tycker jag. Sedan ska man inte glömma fördelen med att ha ett gemensamt intresse. Det kommer alltid att finnas något neutralt att prata om när de "tysta tjuriga" tonåren börjar;) Jag tror att jag själv och min mamma inte på långa vägar skulle ha kunnat komma så bra överens i mina tonår om vi inte hade hästarna att prata om:D

Jag har två små barn, ett är 4 år och mitt andra är 10 månader.
Jag har 3 st hästar hemma på gården. Två som igentligen ska ridas men den ena är konvalesent efter operation, så hon vilar. Den andra är en 3-årig som rids varannan dag. Min sista häst är en shettis.
Alla hästarna kräver sin uppmärksamhet och skötsel men ridningen tar mest tid.
Nu på sommaren är det ganska lungt då ingen mockning, in o utsläpp behövs vilket är otroligt skönt.

Men till svaret på din fråga. Jag tror att man blir en bättre och roligare mamma om mamman också får ha lite egentid, batteriladdningstid, (självklart även egentid för pappan).

Det blir många sena kvällstider i stallet för att rida. Självklart måste pappa också tycka att detta är ok, man vill inte ha en gnällnig gubbe att tampas med också, då blir inte ridningen något roligt.

Maken är med på det hela, men vill gärna att vi provar med en foderhäst för att se att det går runt både tidsmässigt och ekonomiskt. Det är ju vettigt, det är ju inte helt billigt med en häst!

Ja det låter väl jätte bra att prova med foderhäst. Skulle det trots allt inte fungera så kan man ju lämna tillbaka hästen.

Jag har två hästar hemma på gården varav den ena rids, den andra är bara ett. Har även en dotter på 2½ samt att jag jobbar 75%. Sambon är borta och jobbar mån-fre så för mig är barnvakt A&O. Som tur är har jag världens bästa mamma och svärmor som ställer upp i vått å torrt. Sen är de ju helt enkelt så att man får kanske lägga ner ambitionsnivån lite, alltså att det inte är möjligt att rida 6-7 dagar /vecka. Min häst går kanske 4-5 ibland 6 dar. Det beror alldels på hur jag jobbar. Man vill ju se sitt barn oxå.
Hade inte fixat det om jag inte haft hästarna hemma, nu kan ju faktiskt lilltjejen följa med ut i stallet när jag mockar etc. Hon är intresserad oxå så det bådar ju gott:)
Vi planerar ännu ett barn men då har jag sagt att foderhästen får åka hem så att man bara har 1åringen samt en ponny som sällskap el nåt. Har man två barn ensam 5 dar/ vecka kan de nog va skönt att vara hästfri de första månaderna. Men sen suger nog häst-tarmen igen och man går in i de gamla rutinerna med häcken full varje dag:=)
Allt går bara man vill!!

jag har 6 barn (eller barn o barn dom 3 äldsta på 18, 21 o 22 har flyttat hemifrån nu) men dom yngsta på 8 10 o 11 år bor ju hemma ännu, o jag hadde som mest 15 hästar när alla 6 bodde hemma(tävlade i maraton körning o även hoppning o dressyr). visst var det kämpigt för att mamma alltid bodde i stallet!!?? men dom visste alltid vart jag var oxå, istället för att ena dagen vara o gympa eller dansa eller på kurs...när någon ringde o ville prata med mej.
visst krävs det att den andra hälften(man,sambo etc.)har förståelse och ett visst intresse kanske oxå behövs(min gillar dock mest kossor)men han har förståelse just på grund av korna att det tar sin tid och han har alltid ställt upp på och till tävlingar(vilket även min ena son gjort oxå, då han var groom).
jag tycker att detta har gett hela familjen ett visst ansvar och som har gjort att vi vuxit,som man inte skulle fått om det inte hade funnits djur i familjen.
(tror ett barn har lättare att förstå att mamma inte har tid just nu för att hon måste sköta om hästen , istället för att få ettsvar att mamma ska bara titta klart på teven?? etc etc..)
kan lägga massor av argument att skaffa häst eller att avstå oxå för den delen..
men just mina barn vet om att deras mamma mår bra av att vara i stallet:banana: och om jag mår bra så mår mina barn bra:bow:

Jag har 3 egna barn och 2 bonusbarn. 10 mån, 2 år, 15 år , 11 år och 13 år.
Har ett stort varmblod, en D-ponny och en shettis.
Varmblodet rider min sambo på och då rider jag på ponnyn och de större barnen passar de mindre.
När bonusdottern rider på ponnyn rider jag på varmblodet och då passar pappan eller de äldre barnen.
När 15-åringen rider på varmblodet rider jag på ponnyn och då passar pappan eller de äldre barnen.
Så vi får det att gå ihop rätt bra =)
Sen passar man ju på om det går när de små sover middag eller ska sova för natten nu när det e ljust.
Tror inte mina små kommer att känna att jag inte bryr sig om dem för att vi har hästar utan hoppas att dom åxo ska vilja rida sen.
Sen tror jag att en glad mamma e en bra mamma..

Tänkte bara tillägga att jag , dottern och bonusdottern hjälps åt med mockning. Och sambon hjälper till med in-och utsläpp.
Så detta e en familje-hobby hos oss =)

Låter vettigt.
Jag har barn 6 och 8 år, ponny åt barnen och så har jag haft egen häst (letar just nu en ny). Jag sysslar mycket med ponnyn också för att barnen är för små för att ta ansvar för honom.
Om jag säger så här: det krävs att man har en förstående och ansvarstagande pappa till sina barn, det är nog A och O det. Så får man se till att ändå dra sitt lass i hushållet ändå....:crazy:

Sen får man finna sig i att lägga annat åt sidan, den tiden i stallet är ens "egen tid" så man får inte mycket egen tid över till annat.

Min man gnäller ibland över att jag är borta mycket men samtidigt fattar han att det är bättre att jag är borta i stallet än hemma och surar för att jag inte får ha häst :p

Jag har också hästar hemma. Mina barn är 5 och 2,5. De vill vara med och mocka och fodra och rykta/rida på shettisarna.

Jag hade ett varmblod fram till för en månad sedan då jag avlivade honom (28 år gammal) Honom red jag 2-3 ggr/vecka. När min pojke var riktigt liten (under 1,5) hade jag honom inackorderad och då hade jag en tjej som hjälpte mig 5 dagar/vecka. Vi delade på kostnaderna och hon fick rida (+ rida för instruktör) så mycket hon ville. Sedan köpte vi gård och då tog jag över honom helt. Idag har vi 2 små på lösdrift men jag har köpt en 1-åring som jag tar hem nästa sommar. Jag räknar med att när det blir dags att rida in henne är min tjej nästa 5 år och det blir lättare att komma ifrån.

I höst ska jag har ett sto på foder för att ha något att rida på. Det är min 1-årings mamma och hon ska betäckas igen till våren, så det är inte en häst som behöver vara igång 7 dagar/vecka så det ska nog gå bra.

Men en förutsättning för att få det att fungera är ju att man har en förstående (och helst intresserad) partner och mor- och farföräldrar som gärna ställer upp som barnvakter...

Jag försöker vara på jobbet tidigt (har flextid, jobbar heltid) för att kunna hämta barnen före 4 på dagis och få tid till dem på em. Se får min man ta läggningen några dagar i veckan, men han är inte hemma förrän 19.

Annars är kvällarna när barnen lagt sig ovärderliga. Då hinner jag pyssla och fixa i stallet. Har 10 m till stallet och larm på barnen om jag är ensam hemma. Har även ett nybyggt ridhus på skrittavstånd så jag kan rida sent på kvällen om det behövs.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 670
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar