Hingstvisningar 2015

Mars
28-29 Tullstorp
29 Clareberg, Gösteborg ASVH-Väst

April
2
Markebäcks Gård
3 Eklunda
3 Näsbyholms säteri, Arabiska fullblod
4 VDL Stud i Beers, Holland
5 Pepino PRE Mörarp
5-6 Gränsbo
8 Holsteinerförbundet med RGB, Hippo Essentia, Laholms ridhus
11 Andreas Helgstrand
18 Blädde Gård, Stävie Ridhus
18 Öppet Hus HP Horses, Danmark
21-22 Lövsta på strömsholm och Lövsta
25 Öppet Hus Katrinelund, Danmark
26 Krafftsamlingen, Strömsholm
 
Var på Tullstorp igår. Är ingen dressyrmänniska men jag tyckte Eclectish och Amplitud var de bästa. Zaladin har utvecklats. Det var kul att se Ampere riden! Den som jag minst gillade var Raymore, jag gillade inte ens han far heller och jag ser verkligen inte vilka kvalitér som skulle klassas som "godkänd hingst"-kvalitér. Han verkar ha ett bra temperament men sen då?

Av hopphingstarna (lite trist att det är så få som visas) så tycker jag Magic Park (som jag var oerhört förtjust i innan) har stannat upp totalt i utvecklingen. Hans känns helt enkelt "söndertävlad/hoppad/riden" eller så besitter han inte mer kapacitet. Inte som ofräsch men det där han hade innan är borta (enligt mig). Han har en snygg typ och trevliga gångarter. Han går nu 135 och planen var 145-150 i slutet av året.

Contador var fin, ev sista säsongen i Sverige.

Clinton II visades för hand (som Chirlon också gjorde), snygg.
Careful var skadad så han visades inte.

En nyhet var att man kan beställa semen från Cornet Obolensky genom Tullstorp.
 
det är ju riktigt tråkigt att de måste ha hårt spända teknikskydd bak på contador på varje visning...varför inte visa honom i godkända unghästskydd eller är folk så dumma så de går på det?
 
Förlåt en (hopp)okunnig arabnörd men vad gör det för skillnad/effekt? :)

De har antingen en utformning som gör att de klämmer åt benen på visst sätt, eller så har de flera "remmar" man kan dra åt runt benen hårt. I båda fallen leder det till att hästen "känner" sina bakben tydligare vilket gör att de enkelt förklarat lyfter bakbenen högre/snabbare när de hoppar. De är numera helt förbjudna på unghästar i tävlingssammanhang då de fel använda gör att hästen använder ryggen fel med risk för allvarliga skador som följd.

Teknikskydd ser ut mer som senskydd, dvs de har oftast en hård kappa hela vägen runt benet och ofta har de två eller fler remmar man kan dra åt. Godkända kotskydd bak till unghästar får bara ha kappa precis över kotan och får bara ha en oelastisk rem att spänna med. Sen finns det maxmått på skydden oxå.

Man ser tydligt på filmen att Contador både har heltäckande kappa och två hårt åtdragna remmar
 
De har antingen en utformning som gör att de klämmer åt benen på visst sätt, eller så har de flera "remmar" man kan dra åt runt benen hårt. I båda fallen leder det till att hästen "känner" sina bakben tydligare vilket gör att de enkelt förklarat lyfter bakbenen högre/snabbare när de hoppar. De är numera helt förbjudna på unghästar i tävlingssammanhang då de fel använda gör att hästen använder ryggen fel med risk för allvarliga skador som följd.

Teknikskydd ser ut mer som senskydd, dvs de har oftast en hård kappa hela vägen runt benet och ofta har de två eller fler remmar man kan dra åt. Godkända kotskydd bak till unghästar får bara ha kappa precis över kotan och får bara ha en oelastisk rem att spänna med. Sen finns det maxmått på skydden oxå.

Man ser tydligt på filmen att Contador både har heltäckande kappa och två hårt åtdragna remmar

Aha, tack för svar.

Så en hingst som går med sådana och har bra bakbensteknik har alltså inte det nödvändigtvis naturligt på samma sätt, dvs kanske inte nedärver den då?
 
Mars
(9-14 Bruksprov SWB)
14 Hingstklasser Dressyr och Hoppning Flyinge
22 Gangnef, Stall Högberget PRE
28-29 Tullstorp
29 Clareberg, Gösteborg ASVH-Väst

April
2
Markebäcks Gård
3 Eklunda
3 Näsbyholms säteri, Arabiska fullblod
4 VDL Stud i Beers, Holland
5 Pepino PRE Mörarp
5-6 Gränsbo
8 Holsteinerförbundet med RGB, Hippo Essentia, Laholms ridhus
11 Andreas Helgstrand
18 Blädde Gård, Stävie Ridhus
21-22 Lövsta på strömsholm och Lövsta
26 Krafftsamlingen, Strömsholm
 
Mars
28-29 Tullstorp
29 Clareberg, Gösteborg ASVH-Väst

April
2
Markebäcks Gård
3 Eklunda
3 Näsbyholms säteri, Arabiska fullblod
4 VDL Stud i Beers, Holland
5 Pepino PRE Mörarp
5-6 Gränsbo
8 Holsteinerförbundet med RGB, Hippo Essentia, Laholms ridhus
11 Andreas Helgstrand
18 Blädde Gård, Stävie Ridhus
18 Öppet Hus HP Horses, Danmark
25 Öppet Hus Katrinelund, Danmark
26 Krafftsamlingen, Strömsholm
27 Lövsta stuteri




Jag har tagit bort Lövsta 21-22 april på Strömsholm för det är fel. Lövsta är en del av krafftsamlingen.
 
Mars
28-29 Tullstorp
29 Clareberg, Gösteborg ASVH-Väst

April
2
Markebäcks Gård
3 Eklunda
3 Näsbyholms säteri, Arabiska fullblod
4 VDL Stud i Beers, Holland
5 Hengstschau Van Olst Horses, Holland
5 Pepino PRE Mörarp
5-6 Gränsbo
8 Holsteinerförbundet med RGB, Hippo Essentia, Laholms ridhus
11 Andreas Helgstrand
18 Blädde Gård, Stävie Ridhus
18 Öppet Hus HP Horses, Danmark
25 Öppet Hus Katrinelund, Danmark
26 Krafftsamlingen, Strömsholm
27 Lövsta stuteri
 
Igår var jag på Gränsbo. De bästa av dressyrhingstarna var Heston for U och Deodoro. Heston kommer nog bli riktigt fin när han växt klart!
Hopphingstarna var mycket fina och Comfortuna, Gisborne och Elliott var verkligen bäst! Jag älskar ju Comfortuna och han hoppar så jäkla bra. Men Gisborne var faktiskt finare, som helhetsintryck. Trevliga gångarter med. Elliott var ännu finare i år än förra året.

Nästa visning blir holsteinervisningen i Laholm på onsdag :)
 
Är det någon som vet om Hästak ska ha någon visning i år? Har bara lyckats läsa mig till att de ska ha någon typ av jubileum men inte hittat någonting om hingstvisning. Kanske borde maila och fråga...
 
Va ska jag börja?!

Först in va D'avie som inte kommer vara i avel i år. Långbent och enormt vacker med gångarter som verkligen fick en att luta sig framåt. Helt korrekt i rörelse fast hans kropp var väldigt kort men allt fick plats ändå. Ben från golvet och upp till himlen! Fast...172... njaaaaaa. Haha. Skulle tro killen kommer närma sig sin faders höjd fast Haras de hus envisas med att Don Juan inte ger giganthästar ;-) 3 helt fantastiska gångarter utan svagheter. Balans genom allt, höll takten utan problem. Mycket elektrisk och svarade på allt. Andreas sa han inte varit den enklaste att rida in på grund av det men det såg man väldigt lite av nu även om han tände till lite då och då men, kan säga att killen med micken eldade på publiken ganska ordentlig genom hela programmet och ingen av hingstarna gjorde nån jättegrej av det.

De beklagade men Zoulmate var såld så han fick vi inte se :-(

Ordningen minns jag inte men jag tror nästa häst var Happy feat. Han var den enda av hingstarna som man såg hade lite att växa i. Hade inte samma balans som resten av fältet men var otroligt fin i psyket och trots att han som höll i micken bad oss om applåder så var han lugn. Men inte den som imponerade mest på mig. Kommer bli skitfin om han får några år på sig. Ser mkt fram emot att se honom som 5-åring.

Golfinger rörde sig i en otrolig balans. Rakt igenom kroppen och även om han tittade till lite på publiken så släppte han på och visade sig i all prakt. Tror det var han som bockade lite bus när det var galoppfattning. Blev dock inte min favorit, han rörde sig stort men i detta startfält så var det svårt att glänsa det där lilla extra. Inga direkta svagheter alls! Helt korrekt och verkade stabil i pannan.

Grand Galaxy Win visade några jättefina fölungar, svarta båda två ;-) Jag trodde kanske att det skulle vara lite mer än va det va... det är ju en skitfin hingst, finns ju INGEN tveksamhet kring det men filmerna visar honom bra så han behöver man inte se live så att säga. Till skillnad från tex D'avie och några till som i verkligheten slår en baklänges! Men man såg på framför allt ett föl, som jag tror märren hade mkt xx, att han förärver sig väldigt bra. Stor gång på lilla veckogamla fölet.

Vincent Maranello var även han otroligt vacker. Storramad, rörlig från svanstippen till nästippen. Minsta lilla förhållning och han lyssnade direkt! Otrolig bogfrihet! Uppåt uppåt uppåt! Filmerna på honom gör honom inte rätt!! Han är så mkt bättre!! Men det är ju en stor häst, det är inte bara ben, det är även mkt kropp. 3 bra gångarter utan något att anmärka på i negativ bemärkelse alls! Tryck, rörelse, bakben, komplett! Tydligen var även han såld sa Andreas så jag fick lite panik :-( Mitt sto är redan betäckt (tror jag... haha) och så kommer inte han finnas i avel mer! Skit! Hans bakben var inte av denna världen! Tuggade på som rackarn!

Nästa var Don Deluxe. Oh..my ... god... Haha, leverfux de lux. Manen är ljusare än kroppen och halsen... halsen!!! Han bara växer i varenda steg! När de gav honom tygel bar han sig själv som ingenting! Tre fantastiskt starka gångarter.

Sen kom Furst William och jag kan säga att jag känner mig väldigt förvirrad! Trodde lite att iom att inte blev godkänd i DWB på grund av "icke önskvärt rörelsemönster" eller var det nu va så tänkte jag väl att de inte visade nåt på filmerna men NOPE! Den hästen! Han är som en lokomotiv! Benen rör sig genom hela kroppen! Tre fantastiska gångarter, väntade lite på skritten och tänkte att den kanske är nåt med men nej, stor och fin och avslappnad.

Foxtrot var med också någonstans i startfältet. Han var lite mer valpig i gången även om kroppen var ovalpig. Han släppte gumpen lite även om han tuggade på med bakbenen i traven. I galoppen var hans bakben inte lika starka som i traven men rörde sig ändå väldig mkt uppåt. Tror det där men att ha tappar gumpen hade att göra med att han stundtals blev lite rädd för sin egen gång. Det var lite jobbigt för honom i traven då bakbenen i bland "attackerade" honom. Han kommer glänsa när han lär sig hantera sin stora gång i traven. Absolut. Tror även det blir mer tryck i bakbenen i galoppen men han visste verkligen inte riktigt hur han skulle få plats med allt.

Sist kom Franklin. Och även om jag säkert svär i kyrkan så är han bannimej bättre än sin far. Otroligt stark och balanserad. Tre fantastiska gångarter.

Det är svårt att sortera då alla hingstar var jättefina och enormt välutvecklade med gångarter som växer uppåt framåt i varje steg. Hela bogbladet växte på dem allihopa. Bra bakben och så kompletta, hela listan. Fantastiskt att se men de som stod ut extra i detta galet häftiga hingstprogram var D'avie, Vincent, Don Deluxe, Furst William och Franklin. Det var dessa hingstar som såg ut som att bogbladet satt löst på! Det var nästan lite utomkroppslig upplevelse-haha, jag var jättetrött efter 5 timmar i bilen ... så det kan ha haft något med saken att göra men... nä, detta var verkligen helt fantastiska hingstar.

Tror jag sagt mitt nu. Vill avsluta med att hade det funnits i religion kring dessa hingstar så hade jag nog funnit min tro. ;-)
 

Liknande trådar

Avel Liten kalender där vi kan lägga in hingsvisningar/premieringar/prov, både i Sverige och utomlands, gärna info om var man kan hitta...
Svar
10
· Visningar
1 742
Senast: skogaliten
·
Avel Snart börjar alla hingstvisningar, så tänkte att vi kunde göra en tråd med dom vi vet att datum är klara på :) Mars 17 Flyinge...
Svar
19
· Visningar
2 466
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp