Hingstval?!

apan75

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på hingstar som har rykte om sig att lämna bussiga, trevliga, arbetsvilliga, lätthanterade hästar. Det spelar inte så stor roll om det är en hopp- eller gångartshingst, gärna åt allroundhållet för enklare klasser. Hingsten behöver inte vara "flashig" eller världscupvinnare, huvudsaken är att han får shyssta avkommor.

Stoet som jag ska betäcka är efter Panasso och har fått några fina föl av skiftande humör.

Jag förstår att det inte finns några garantier men skulle vilja få lite tips på hingst då jag vill avla fram en riktigt tränings- och tävlingskompis för många år framåt.

Mvh
 
Sv: Hingstval?!

Tack för svar!

Jag glömde en liten detalj, jag är ganska lång och behöver en hingst som ger lite större avkommor, minst 165 men gärna upp till 175..

Nobel verkar ju vara en riktig multitalang av äldre stam. Är det någon som har erfarenhet av avkommor efter honom?
 
Sv: Hingstval?!

varför inte Hermes fader Rambo?Har ridit tre avkommer efter honom. De kunde både röra sig och hoppa :).
 
Sv: Hingstval?!

Rambo tycker jag verkar lämna trevliga avkommor, har själv fött upp en. Dessutom har de sänkt priset på honom i år.
 
Sv: Hingstval?!

Feliciano eller hans söner Hip Hop och Fetcher N.

Kan även jag rekommendera varmt. Stallägaren har ett sto efter Feliciano som är kanon, och hon har även en 4årig valack efter Hip Hop som också är riktigt trevlig, lynnet på den valacken är guld!
 
Sv: Hingstval?!

Jag skulle vilja ha lite tips på hingstar som har rykte om sig att lämna bussiga, trevliga, arbetsvilliga, lätthanterade hästar. Det spelar inte så stor roll om det är en hopp- eller gångartshingst, gärna åt allroundhållet för enklare klasser. Hingsten behöver inte vara "flashig" eller världscupvinnare, huvudsaken är att han får shyssta avkommor.

Stoet som jag ska betäcka är efter Panasso och har fått några fina föl av skiftande humör.

Jag förstår att det inte finns några garantier men skulle vilja få lite tips på hingst då jag vill avla fram en riktigt tränings- och tävlingskompis för många år framåt.

Mvh

Sandreo vet jag har lämnat många snälla individer.
 
Sv: Hingstval?!

Dionysos, aldrig hört om en avkomma som inte varit gudasnäll. Samma blod som dalwhinnie.

Highcruiser, mjuka avkommor.
 
Sv: Hingstval?!

Dionysos, aldrig hört om en avkomma som inte varit gudasnäll. Samma blod som dalwhinnie.

Highcruiser, mjuka avkommor.

Jag har inte den erfarenheten... Har träffat på flertals avkommor efter både Dionysos och Highcruiser som har varit jätte vassa och otroligt bråkiga.
 
Sv: Hingstval?!

Hermes och Rambo verkar ge väldigt sympatiska ungar, men kanske för små. Dahlwinnie vet jag inte så mycket om storlek, men han borde ge mer storlek. Han verkar otroligt trevlig!
 
Sv: Hingstval?!

Tack igen för alla svar.

Rambo har jag aldrig tittat på tidigare måste jag erkänna. Men det är inte så att han ger mindre avkommor då?
 
Sv: Hingstval?!

Jag har träffat ganska många Rambohästar och alla har varit ganska små. Mitt eget sto är bara 162 trots bra storlek på mammans sida. Jag hade inte chansat på honom eller Hermes om jag vill ha något över 165 cm.
 
Sv: Hingstval?!

KL

Kan verkligen slå ett slag för Dalwhinnie. Väldigt lugn och harmonisk hingst som verkar ta allt med en klackspark. Skriver ofta i en tråd på fb om hans avkommor och alla verkar lika lättlärda och lugna! Alla avkommor oavsett mamma har blivit över 165 (äldsta årgången är ju bara 3 år)

äntar i dagarna en avkomma efter honom så egen erfarenhet har jkag inte därifrån.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 548
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 443
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: Linn_H
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 251
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp