Hingstval till ponny utan känd härstamning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mummlan
  • Startdatum Startdatum
M

mummlan

Kommer förhoppningsvis att betäcka vår lilla B-ponny till våren.

Har inte hållt på med avel alls innan så allt snurrar :)

Ett stort problem är att vi inte alls vet vad som ligger bakom henne, hon är kort och kompakt, ganska grov men har ett förhållandevis ädelt huvud. Något marktrång bak.

Vad jag önskar av avkomman är att den blir så stor som möjligt, mer högrest än modern och något lättare i typen.

Vad kan vara lämpligt att betäcka med? En större ridponnyhingst eller en häst av större ras (halvblod med fbl inslag, alt. rent fullblod..?) Temperament är av stor vikt, samt korrekt benställning.

Tips mottages gärna!

Sv: Hingstval till ponny utan känd härstamning?

Vad är det med detta sto som gör att ni vill ha en avkomma undan just henne, och inte väljer att köpa ett föl?
Meriter? Temperament? Annat?
/U

Ditt sto kommer att i genomsnitt kunna förstora sin avkomma ca 10 cm i mankhöjd! Men avkomman kan också blir lika stor som modern! Det spelar ingen roll hur stor hingst du väljer, men har hon aldrig haft föl förut skulle jag råda dig att ta en ädlare ridponnyhingst, istället för att ta en grövre större halvblods hingst för att göra de enklare för ditt sto att föla.

Undrar också varför du väljer att avla på ett sto med okänd stam? Har hon supermeriter som tävlingshäst så kanske det kan vara försvarbart, men annars inte. Det finns så många "byrackor" på hästmarknaden som i princip skänks bort så varför skapa en till? För att främja hästaveln i sverige ska det avlas på ston med gott lynne, prestation och bra stam!! Man ska absolut ha som mål att avkomman ska bli bättre än mamman på alla vis och utan känd stam är det ju omöjligt att veta vilka gener som slår igenom.
Så tyvärr är mitt råd - köp ett ungsto och avla på henne så småningom! Ditt sto är säkert gulligt och bra på många vis men inget avelssto!

Jag har ett sto med okänd stam som är betäckt. Hon har inga supermeriter heller. Men i mina ögon är hon värd att avla på. Hon har en hoppförmåga utöver det vanliga - dock har hon varit såpass svårriden att hon hennes pilot inte kom längre än LA med plac. innan de föll för ålderstrecket - hon hade lätt kunnat gå vidare i storhästklasser upp till iaf 125-130, men intresset fanns inte hos hennes ryttare när hon blivit 18 och dessutom hade en stor häst att utveckla.

Hon har ett särdeles gott temperament, otroligt snäll att ha att göra på alla sätt och en hygglig exteriör, faktiskt varenda en som vi varit i kontakt med under avelsresans gång har sagt att exakt såna ridponnyston vill man ha i avel. Så det enda som felar är stammen...

Jag är ganska säker på att hon är förstakorsning welsh fullblod, eller ridponny med mycket fullblod i. Hon kommer från Holland, det är det enda vi vet. Jag vill ju helst inte använda hennes egen bror eller far eller annan nära släkting. Därför valde jag en svenskstammad Sektion C (tror jag det heter) Welsh med bra meriter till henne. Jag vet ju inte vad hon ger storleksmässigt så nu i första hand hoppas vi på C eller D ponny. Ger hon en stor D eller rent av liten häst så blir det större hingst till henne nästa gång.

Till TS: Tänk över noga vad målet med avkomman är och vad händer om den tex inte blir tillräckligt stor. Jag har en kompis som betäckte sitt B-ponnysto med ridponnyhingst, med tanke att få minst en C-ponny. Ungen stannade som B-ponny och dessutom extremt lätt i typen, inte det minsta viktbärande, så den tilltänkta ryttaren hade vuxit ur ponnyn innan den ens var 3 år.

Jag tycker det är lite tråkigt att folk är så negativt inställda till ston som "inte har i aveln att göra". Alla strävar inte efter en elithäst till avkomma. Även om jag förstår argumenten. En medelmåtta kan vara en pärla det med.

Jag antar att ditt sto har i aveln att göra om du tycker att hon är såpass trevlig att du vill ha föl på henne! :) Jag skulle välja en ädlare ponnyhingst med bra meriter som kompleterar ditt sto. Lycka till hur som helst! :)

Det som är intressant är hur många av ponnyerna i eliten i Sverige är "byrackor" utan stam, men som ändå är uppe i toppen och vinner.

Tror du ska akta dig för att lägga för stort på märren.
Vill du garaterat ha en större ponny så är det bättre att köpa.

Annars kan kanske en welshponny vara intressant att lägga på?

Undrar också varför du väljer att avla på ett sto med okänd stam? Har hon supermeriter som tävlingshäst så kanske det kan vara försvarbart, men annars inte. Det finns så många "byrackor" på hästmarknaden som i princip skänks bort så varför skapa en till? För att främja hästaveln i sverige ska det avlas på ston med gott lynne, prestation och bra stam!! Man ska absolut ha som mål att avkomman ska bli bättre än mamman på alla vis och utan känd stam är det ju omöjligt att veta vilka gener som slår igenom.
Så tyvärr är mitt råd - köp ett ungsto och avla på henne så småningom! Ditt sto är säkert gulligt och bra på många vis men inget avelssto!

Tack för att du kallar hästar med okänd härstammning för byrackor!:mad:
Jag köper häst om jag faller för den, vare sig den har stam eller ej...

Jag tycker också om byrackor :p Min egen är en byracka och ska ev. betäckas. Hon har dugliga meriter och bra gång, hon hoppar även bra.

Det finns ju mängder av byrackor som vinner över de prestationsavlade djuren.
Här hemma har vi en av svergies finaste ponnyer, den köptes på hästmarknad för 5000 kr, den stod i en bur. Den har ingen stam.
Ägarna gissar på att det är ett gotlandsruss/halvblod. För den är så envis, men rör sig enormt fantastiskt bra. ;)

Senast ändrad:

En av mina pållar hemma är av den udda blandningen travare/arab (vet inte om det var en olycka eller om det var planerat så). Han tjuvbetäckte i vart fall i sin ungdom ägarens engelska fullblod.
Resultatet blev en kopia av pappa som tävlat i svårklass reining. Numera finns även ett barnbarn (med quarterpappa).

Men många irländska byrackor blir enligt ryktet först byrackor när de går ombord på båten..

Och jag har inga problem med att man korsningsavlar, men jag ifrågasatte bara vad det var för egenskaper stoet har som gör att just hon ska vara mamma. Kan tycka att det är viktigt att veta när man väljer hingst.

Viktigt kan jag tycka att det är att inte kan bli oönskad inavel..

Kanske kan en liten xx, x eller ox-hingst kunna fungera.

/U

Om vi återgår till TS fråga om hingst. Så ska först erkänna att jag kan noll och intet om dagens ponnyhingstar så jag kommer inte att kunna lämna förslag på lämpliga kandidater.
Men det som är viktigt med valet av hingst till ett sådan här sto där man inte vet någon om hennes anlag är att välja en välbeprövad hingst som lämnar jämna avkommor. När stoet sedan fått några föl och man mer kan säga vad hon kan tänkas lämna så kan välja efter förutsättningarna

Som jag redan har skrivit så vet jag inget om dagen ponnyhingstar så jag tar halvbloden som exempel i stället. Mest för att det där är lätt att se vilka hingstar som lämnar vad när de varit i avel ett tag. Där kan man genom att titta i blup se att hingstar som Robin Z och Briar med stor säkerhet lämnar vissa saker till sina avkommor. Sedan gäller det då att de egenskaperna passar stoet. Så man bör göra på samma sätt vid valet av ponnyhingst. Titta på de äldre hingstarna och se hur merparten av deras avkommor har blivit. Har det fått de egenskaper som stoet redan har eller är det sådan hon inte har? Om det är något hon har vill man ha det på avkomma eller inte? o s v.

Vad har du för mål med avkomman? Har i vinter sett några fina föl efter bra ridponnyhingstar men med okänt möderne ( med prestation) utannonserade för en billig peng. Men du kanske ska behålla den själv?
I övrigt håller jag här helt med Roddes inlägg, fölet blir ca 10 cm högre än mamman.

Mitt tips är att du köper ett sådant föl som du vill ha.
Betäcker man sitt sitt sto, får man det, det blir, vilket ite alls blir till belåtenhet.

Skulle skrivit oftast,kanske. Har sett avkommor efter små B-ponnyston med halvblodsfäder. (inget jag rekommenderar) Ägarna hoppades på stora D-ponnyer men fick B och/eller C-ponnyer. Genom egen erfarenhet tror jag att stoet har större betydelse än hingsten vad gäller allt inom avel! Därmed inte sagt att man inte ska välja hingst noga.Svårt att veta vad det blir även om det finns full stam när man korsar olika raser och storlekar.

Liknande trådar

Avel Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny...
Svar
18
· Visningar
2 604
Senast: pews1972
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar