Hingstval till ponny utan känd härstamning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mummlan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval till ponny utan känd härstamning?

Men jag fattar inte. Betäcker du med B-ponny så är det väl inte "oftast" som avkomman blir 10 cm högre än stoet?

Men jag fattar inte. Betäcker du med B-ponny så är det väl inte "oftast" som avkomman blir 10 cm högre än stoet?

Av egen erfarenhet vet jag att till största delen av alla små ston som betäcks med en större hingst blir fölet max 10cm större än stoet, oftast blir den endast några cm större. Vänder man på det, tar ett stort sto 165 cm och betäcker med en hingst på 125 cm, kan fölet bli lika stort som stoet.

Om man nu använder ett sto med okänd härstammning kan vissa avikelser inträffa beroende på vad det finns för blodslinjer i stoet.

Hur jag vet detta? Jo jag har under flera år låtit seminera många små ston med både större hingstar och Ridponnyhingstar som är D ponnier, ingen av dessa vi låtit seminera på vår seminstation har vuxit och blivit D ponny! Vi seminerar mestadels ponnier.

Nu säger jag inte att detta är en 100% studie, men jag skulle våga sträcka mig att säga 90% iallafall.

Men dartmoorforever säger att "avkomman blir 10 cm högre än mamman". För det första beror ju det på hur stor hingsten är - i inlägget du svarade på skrev jag: "Betäcker du med B-ponny"... Och betäcker du med A-ponny är väl förhoppningsvis risken ännu mindre att avkomman blir 10 cm högre än mamman??

Att man får upp avkomman med MAX 10 cm om man betäcker med större hingst är jag helt med på. Men man kan inte säga att "avkomman blir 10 cm högre än stoet".

...jag fattar ju vad du menar Rodde, och ditt första inlägg har jag inget att säga om. Men det är kanske bra att läsa vad som skrivs ;).

Finns inget som säger att avkomman blir max 10 cm större än stoet om man betäcker med en större hingst.Beror på vad som finns längre bak oxå.Har själv en 3-åring som i dagsläget är nästan 20 cm större än sin mamma.

är du inriktad på hoppning eller dressyr?

kL

När jag inseminerade mitt New Foreststo på 138 cm med en halvblodshingst så var tanken att få fram en mindre häst.
Avkomman mäter 157 cm så visst kan man få upp storleken mer än 10 cm, men det är nog inte så vanligt.

MEN man bör verkligen veta att stoet har lätta fölningar och är byggd för att kunna bära fram en större avkomma.

Liknande trådar

Avel Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny...
Svar
18
· Visningar
2 604
Senast: pews1972
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar