Hingstval till fullblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval till fullblod

lånar min egen knapp...

Jag funderar på Chess som jag fått tips om. Har alltid gillat honom och det känns som om han hamnat i skymundan av storebror Feliciano. Och Cortez har jag inget emot :).

Han har ju meriter, stam (inte minst möderne), verkar ha förärvt sig väl och verkar plussa på storleken.

Hur tror ni andra att han skulle passa in på mina önskemål? :)

Mvh Cissi

Så som det ser ut nu, har pratat med stoägaren:

Mycket intressant:
* Solos Landinus
* Lorca V (om han är i avel)
* Nobel
* Okeanos
* Ulrich Z (helst inte på fryst dock)

Ganska intressant:
* Hip Hop (litet - för att han används så mycket)
* Cortus
* Lorentin II (är ju enormt förtjust i hans äldre bror)
* Lambourgini
* Chess
* Fetcher N (storleksnedärvning)

Kanske:
* Cagancho
* Chirlon
* Majim G
* Carte d'Or
* A-Dur
* Poet
* Ludwigs Champion

(Uskudar gillade hon inte)

Har jag glömt nån? :)

Mvh Cissi

Jag har en treåring efter Lorentin II - Lionell - Resident.
Han är stor, snygg fast fortfarande valpig, rör sig bättre än väntat och hoppar som en gummiboll.
Det negativa är hans benställ. Han är väldigt inåttåad och hjulig bak. Han har också ett temperament som inte är att leka med:devil: Det har dock blivit bättre, han har nog inte haft nån lätt start i livet.

Nu har jag funderat vidare, stryker "kanske" hingstarna:

Mycket intressant:
* Solos Landinus
* Lorca V (om han är i avel)
* Nobel
* Okeanos
* Ulrich Z (helst inte på fryst dock)

Ganska intressant:
* Lambourgini
* Chess
* Fetcher N (storleksnedärvning?)
* Hellrik (mödernet?)
* Alligator Fontaine (frågan är hur han passar till fullblod?)

Hip Hop är borttagen pga att han används så mycket.

Vad säger ni andra, funderingar?

Målet är ju förstås en tävlingshäst i H/F i världsklass... :)

Har jag glömt någon?

Mvh Cissi

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en treåring efter Lorentin II - Lionell - Resident.
Han är stor, snygg fast fortfarande valpig, rör sig bättre än väntat och hoppar som en gummiboll.
Det negativa är hans benställ. Han är väldigt inåttåad och hjulig bak. Han har också ett temperament som inte är att leka med:devil: Det har dock blivit bättre, han har nog inte haft nån lätt start i livet.

Jag avgudar ju Lorentin I och hans avkommor... Frågan är hur det skulle passa till fullblod dock... Lorentin II verkar inte riktigt vara i samma klass, det du skriver förstärker det intryck jag börjat få om att han inte riktigt är aktuell...

Tack!

Mvh Cissi

Mycket intressant:
* Solos Landinus
Bara för att klargöra, är det Solos Landtinus du menar?
I så fall tycker jag nog att valet är självklart. Bättre stam än så går väl knappast att få. Dessutom är det en mycket läcker hingst. Skulle passa superbra på fullblod enligt mig. Hade plånboken räckt till hade jag tagit honom till mitt sto, men jag har satt en gräns som jag håller mig inom. Dessutom trodde jag att han bara kom på fryst. Jag fick den informationen när jag kollade på hingstar tidigare i år.

Visst är det Solos Landtinus!

Nu så finns ju stoet ganska nära Danmark, så det är lätt att köra över... Där finns han på färsk. Inte så farligt dyr, tycker jag?
Hoppas att det är ok med länk till stationen som har honom:
http://www.hingstedepotet.dk/cms/page.php?24

Har för mig att jag läst att han hade 70% dräktighet i fjol. Det jag möjligtvis hade velat se är mer prestation på mödernet även om det är bra...

Mvh Cissi

Nej, den totala kostnaden är inte så farlig. Men språnget är enligt mig flr dyrt för mitt maidensto. Vet inte ens om hon tar sig liksom. Behöver jag betäcka om 2 ggr har jag redan spenderat nästan 20.000:- om jag dessutom måste åka ner med henne. Tar jag det på fryst blir det billigare egentligen, men jag stoppar inte fryst på ett maidensto som varit karriärskvinna innan. Jag har räknat med att jag kanske behöver betäcka om henne, och därför vill jag ha billigare språng.

Jag förstår dig! Det kan bli dyrt med ett maidensto.

Vad tycker du om de andra idéerna? :)

Mvh Cissi

PS. Det finns ju ett gäng hingstar där man betalar först när stoet är dräktigt, du har inte funderat på nån sån till din? DS.

Vad tycker du om de andra idéerna?
* Lorca V (om han är i avel) - känns som en möjlig reserv till Solos Landtinus. Bättre att ta the real deal.
* Nobel - är en bra kandidat. Kanske liiiite tråkig, men helt ok. Dock hade jag satsat på någonting lite mer "roligt".
* Okeanos - jättefin hingst som säkerligen kan ge en mycket fin multitalang. Roligare än Nobel dessutom. ;)
* Ulrich Z (helst inte på fryst dock) - jag gillar honom! Men, och detta är ett stort men, jag blir alltid fundersam när Z säljer sina använda hingstar. Varför ville de inte ha kvar honom själva? Det är ju inte så att Z behöver stålar eller behöver boxen hästen står i. Om han nu var så bra, skulle inte Z behålla honom själva?
* Lambourgini - känns som en reserv till Okeanos som jag hellre hade använt.
* Chess - denne hingst tycker jag ska ligga lite högre på din lista faktiskt. Gillar honom bättre än tex Nobel.
* Fetcher N (storleksnedärvning?) - fin hingst. Bra alternativ. Med unga hingstar är det alltid lite lotteri på hur de själva kommer att funka. Går det bra för hingstarna när de är 10 år och man själv har en 4-åring hemma som startat några 90 cm - 1 meter klasser så får man bra betalt för den avkomman. Men det kan lika gärna bli så att de inte är värda speciellt mycket alls.
* Hellrik (mödernet?) - denne hingsten fick jag googla upp. Ingen aning om vem det var. Snygg och flashig hingst enligt mig, men mer har jag inte att kommentera.
* Alligator Fontaine (frågan är hur han passar till fullblod?) - fin prestationshingst, men jag hade inte lagt honom på ett lätt fullblod.

PS. Det finns ju ett gäng hingstar där man betalar först när stoet är dräktigt, du har inte funderat på nån sån till din? DS.
Jag har funderat på massor. Jag har valt en hingst nu som jag tror kommer att passa mitt sto bra, men hon är inte betäckt ännu och jag kan ändra mig.

Såg att det redan nämts Biggles men du inte gillade han:confused:
Kan bara säga att jag har en jätte fin 3-årig efter han. Som troligtvis blir en fin fälttävlans häst. Har har rätt modell och är mycket ädel och har bra storlek med bra gång och även bra hoppförmåga enligt de jag visat han för:laugh:. Efter 3-års testet kommer jag att visa han för någon duktig fälttävlans ryttare, varför inte Piia Pantsu som hade den där 4-åringen som vann 4-års championatet förra året som också var efter Biggles;).

Tack Ramona!

Det känns som om du och jag tänker rätt lika. Mycket intressanta synpunkter!

* Lorca V (om han är i avel) - känns som en möjlig reserv till Solos Landtinus. Bättre att ta the real deal. Det har du nog rätt i, det jag funderar på är om han kan bli något riktigt bra, och om han liksom fadern kommer att gå i sporten inom något år och inte finnas tillgänglig längre? Det verkar vara något som "drabbat" Landtinus söner en hel del... En sak som talar emot Lorca är väl annars morfadern Pablo som jag inte är helt förtjust i. Tycker inte att han förärvt sig riktigt så som jag önskar. Vill helst ha en hingst som har mycket stark stam utan svaga länkar så att säga. Som du säger, "the real deal" är nog bättre...
* Nobel - är en bra kandidat. Kanske liiiite tråkig, men helt ok. Dock hade jag satsat på någonting lite mer "roligt". Kan hålla med dig, han är en bra kandidat inte minst genom sin bevisade dubbeltalang och superstarkt möderne, men känns just som "lite tråkig" av nån anledning?
* Okeanos - jättefin hingst som säkerligen kan ge en mycket fin multitalang. Roligare än Nobel dessutom. ;) Jo, jag gillar honom skarpt... Har ju sett många släktingar och även avkomma med lättare ston som sett helt super ut. Att det kanske inte finns mängder av svårklasshästar på mödernet tror jag beror på brist på tillfällen snarare än brist på kapacitet...
* Ulrich Z (helst inte på fryst dock) - jag gillar honom! Men, och detta är ett stort men, jag blir alltid fundersam när Z säljer sina använda hingstar. Varför ville de inte ha kvar honom själva? Det är ju inte så att Z behöver stålar eller behöver boxen hästen står i. Om han nu var så bra, skulle inte Z behålla honom själva? Jag håller med dig! Nu verkar det som om han är till salu, dessutom bara tillgänglig på fryst... Han tävlar väl med mycket bra resultat så han försvinner nog till sporten så att säga...
* Lambourgini - känns som en reserv till Okeanos som jag hellre hade använt. Håller med dig här också.
* Chess - denne hingst tycker jag ska ligga lite högre på din lista faktiskt. Gillar honom bättre än tex Nobel. Det kan du nog ha rätt i, han känns underskattad.
* Fetcher N (storleksnedärvning?) - fin hingst. Bra alternativ. Med unga hingstar är det alltid lite lotteri på hur de själva kommer att funka. Går det bra för hingstarna när de är 10 år och man själv har en 4-åring hemma som startat några 90 cm - 1 meter klasser så får man bra betalt för den avkomman. Men det kan lika gärna bli så att de inte är värda speciellt mycket alls. Du har helt rätt. Man får hoppas att han matchas riktigt bra mot de stora uppgifterna och att han verkligen utvecklar sig. I mitt tycke så är stammen än mer intressant än Hip Hops, vad tycker du? :)
* Hellrik (mödernet?) - denne hingsten fick jag googla upp. Ingen aning om vem det var. Snygg och flashig hingst enligt mig, men mer har jag inte att kommentera. Han är mest intressant som son till Turban Rose... Men mödernet känns inte riktigt bra nog. Han hänger rätt löst i funderingarna, vet inte om han uppfyller vad vi söker...
* Alligator Fontaine (frågan är hur han passar till fullblod?) - fin prestationshingst, men jag hade inte lagt honom på ett lätt fullblod. Alligatorn har jag redan bestämt att ta bort bland tänkbara hingstar, han känns inte rätt med sitt stora fullblodsinslag...

Jag har funderat på massor. Jag har valt en hingst nu som jag tror kommer att passa mitt sto bra, men hon är inte betäckt ännu och jag kan ändra mig.

Vem har du valt? Har lite svagt minne av Cairo, stämmer det? :) Det känns som om du tänkt igenom hingstvalet bra, av det jag sett, så jag tror att du gör ett bra val i vilket fall.

Mvh Cissi

Såg att det redan nämts Biggles men du inte gillade han:confused:
Kan bara säga att jag har en jätte fin 3-årig efter han. Som troligtvis blir en fin fälttävlans häst. Har har rätt modell och är mycket ädel och har bra storlek med bra gång och även bra hoppförmåga enligt de jag visat han för:laugh:. Efter 3-års testet kommer jag att visa han för någon duktig fälttävlans ryttare, varför inte Piia Pantsu som hade den där 4-åringen som vann 4-års championatet förra året som också var efter Biggles;).

Jag gillar verkligen Biggles, både som individ och hur han verkar förärva sig. Dock känns han inte 100% rätt här, vill ha starkare möderne... Det finns ju många bra hingstar, och jag vill i det här fallet ha ett riktigt starkt möderne. Biggles är bra - men han passar inte riktigt in i det här fallet.

Mvh Cissi

Det låter som ett intressant val! Jag tror att han har använts betydligt mindre än han borde?

Mvh Cissi

PS. Om jag minns rätt, så finns han väl hos en gammal tränare till mig. Det var väl typ 20 år sedan jag red för CB dock... DS.

Senast ändrad av en moderator:

Kan nämna att jag fingranskat Lorcas stam nu. Mkt intressant, hans mormors mor såldes till Sverige och har bl a lämnat Aberdeen Flb och Flammabyggets Tussock... :)

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Marty
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 886
Senast: pastejja
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka