Hingstval till fullblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval till fullblod

Corlensky G är tyvärr såld utomlands så jag gissar att han bara finns på fryst.

Vad tror du om fransmännen ? Alligatorn och Jaguaren ?

Är storleken viktig så vore kanske Okeanos inte så dumt? Eller Biggles, han har kanske inte det urstarka möderne du efterlyser, men det är absolut inte dåligt heller. Lämnar stort, nedärver både hoppning och dressyr, och har bla lämnat Biggarau (sic!) u fullblod.

Jag har ett fullblodssto och jag tänker betäcka med Iowa.
Jag tycker han har det mesta som du efterfrågar.
Just nu väntar jag på att årets föl e HipHop ska komma ut.

Ang krubbitning så är det väl tyvärr inte okänt att det kan gå i arv, och då kan det vara från både sto eller hingst. Det finns en del forskning på det.

Corlensky G är tyvärr såld utomlands så jag gissar att han bara finns på fryst.

Vad tror du om fransmännen ? Alligatorn och Jaguaren ?

Corlensky stryker vi då, upptäckte det precis också när jag kikade på Ludwigs Champion.

Jaguaren känns för lätt, för mkt fullblod.

Alligatorn kan absolut vara något!

Tack för tipsen!

Mvh Cissi

Okeanos känns som en bra hingst, har sett mkt fina föl efter honom på ston som står högt i blod.

Biggles känns lite för dressyrbetonad och har kanske inte riktigt det möderne jag söker till det här stoet.

Tack för ditt inlägg! :)

Mvh Cissi

Jag har ett fullblodssto och jag tänker betäcka med Iowa.
Jag tycker han har det mesta som du efterfrågar.
Just nu väntar jag på att årets föl e HipHop ska komma ut.

Ang krubbitning så är det väl tyvärr inte okänt att det kan gå i arv, och då kan det vara från både sto eller hingst. Det finns en del forskning på det.

Iowa har jag funderat på men glömt ta med på listan - men hur är det med storlek och storleksnedärvning? Det måste jag kolla på...

Just med det här stoet så verkar hon nedärva predisponering för krubbitning. Hon krubbiter eller väver inte men har avkomma som gör. Så, just i hennes fall är det jätteviktigt med hingst som inte krubbiter. Andra ston kanske man inte behöver vara så noga med det med, men just i detta fallet så...

Tack för tipset!

Mvh Cissi

Jag tror inte att han nedärver så stort. Han är ju 164 cm själv.
Jag vill helst ha en häst som är under 170 cm, så för min del passar det perfekt.

Han hade vart jätteintressant annars, stam har han verkligen... Men med det här stoet så kan det bli ponny eller snarare under 160 är jag rädd... Hon har väl en del gener som ger smått. Attans...

Mvh Cissi

Lånar min egen knapp :).

Kom på en hingst som känns väldigt bortglömd och inte har betäckt mycket... Uskudar des Malais. Han verkar ha skaplig fertilitet trots åldern, egna meriter och bra stam med bra möderne. Kikade lite snabbt på blupsidorna, han plussar ju på storleken. 201 registrerade avkommor, en hel del yngre, 49 med tävlingsresultat. Har för mig att jag sett nån avkomma som rört sig mycket trevligt för många år sedan.

Hmmm... Vad tror ni om honom med fullblod? :)

Mvh Cissi

Till fullblod så tror jag han är en chansning som kanske kan gå hem. Men stoet bör nog ha en bra exteriör och inte för hög manke eller sluttande kors som ju många fullblod har.

Tack Masse! :)

Ja, det är nog exteriören man får tänka på... Och det överlåter jag absolut till stoägaren, hon är mycket mer kunnig än jag på det området. Men du har rätt, han har nog en del övrigt att önska just exteriört!

Stammen är himla intressant annars...

Kram! :)

Mvh Cissi

Har stoet visat bra fertilitet och det finns möjlighet att seminera på hingstens hemmastation så är Alcatraz en riktigt fin hingst, jag tror han skulle kunna passa utmärkt på fullblod.
U

Cagancho!!! Min är jättefin o hennes syskon som har helt andra pappor är ej lika fin så jag tror han verkligen passar fullblod. Hon får nu ett helsyskon i slutet av maj o jag skall försöka vara med då...o tjinga den!! Har sett flera nu. Min är den i katalogen. Önskar jag vore teknisk nog att ladda in film....eller bild...calido o allt annat som finns i Cagancho är riktigt bra!! kanske därför han redan hamnat på tio-i-topp lista ;)

Har sålt en UdM avkomma med fbl-mamma som går 1* nu, plus har en grymt fin 4-åring i stallet nu. Rör sig och hoppar RIKTIGT bra Inga olater

va kul att U D M avkommorna äntligen visas o tävlas lite! Har en oxå som verkar bli fin! Superstam i honom!! Uskudar

fetcher n? även det en felicianoson, jag har sett en hel del fina feliciano-fullblod. Verkar ha ett bra temprament och är inte lika använd som hiphop.

Har stoet visat bra fertilitet och det finns möjlighet att seminera på hingstens hemmastation så är Alcatraz en riktigt fin hingst, jag tror han skulle kunna passa utmärkt på fullblod.
U

Tack! Just pga fertiliteten så är Alcatraz inte aktuell, men tack för tipset! :)

Mvh Cissi

Jo, Cagancho finns ju med i funderingarna!

Mvh Cissi

Har sålt en UdM avkomma med fbl-mamma som går 1* nu, plus har en grymt fin 4-åring i stallet nu. Rör sig och hoppar RIKTIGT bra Inga olater

Intressant!

Workaholic och Furioso, hur är era exteriört? Hur är mammorna? Det är väl möjligtvis exteriören som talar emot Uskudar här, men nog tycker jag att det känns som en väldigt underskattad hingst!

Mvh Cissi

fetcher n? även det en felicianoson, jag har sett en hel del fina feliciano-fullblod. Verkar ha ett bra temprament och är inte lika använd som hiphop.

Fetcher är ju helt klart intressant, han verkar ha hamnat i skymundan av Hip Hop. Stostammen är ju densamma, fast jag tycker att Fetchers Feliciano-Cortez-Utrillo-Nepal tilltalar mig mycket mer än Hip Hops Feliciano-Electro-Hartung.

Enda frågetecknet är väl storleksnedärvningen, det finns en del strax över 160 på mödernet och stoet har ju gener som verkar dra ner storleken.

Tack för tipset!

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Marty
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 886
Senast: pastejja
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023