Hingstval till fullblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
C

cissiny

Står helt still i huvudet just nu, vill ha lite input :).

Behöver tips om hingstar till fullblodssto. Mkt välstammat för hopp/fälttävlan, har endast haft fullblodsföl tidigare.

Vad jag söker:
* MKT bra hoppförmåga, bör ha egna resultat alt MKT bra avkommor
* Lämna storlek över medel
* Får ej vara krubbitare/vävare
* Bra gång
* Bra fertilitet
* Stark stam, måste ha bra möderne (ej vara ett "lyckokast" ur ett möderne som inte lämnat mycket i övrigt)

Givetvis är bra exteriör, extremiteter, temp etc bra också.

Har ni några tips? :)

Mvh Cissi

Sv: Hingstval till fullblod

Litet tillägg - det går bra att köra över till Danmark också, om rätt hingst finns tillgänglig där...

Tack på förhand!

Mvh Cissi

Vi betäckte vårt fullblodssto med Hip Hop. Nu är han ju rätt så mycket använd, men jag tror det kan bli bra.

Han har i stort sett allt du kräver, mkt bra egna resultat, mkt stark stam, 5 generationer diplom och 6 generationer Elit närmast på mödernet. Mkt bra temperament och extremiteter, bra gångarter för en hopphingst.

Ang krubbitning och vävning tror jag inte det går i arv, iaf inte från hingsten utan snarare att fölet tar efter sin mamma. Dock kan ju temperamentet spela in och göra att de hr lättare att falla in i såna ovanor.

Här är vår lille, tänkt för fälttävlan:

PICT5274.jpg

Jag har ett fullblodssto som själv tävlat i fälttävlan och som även lämnat mycket bra avkommor. Hon betäcks imorgon med Chirlon men har i ett tidigare föl en fullträff med Cortus som förra helgen debuterade utomlands med bra resultat.

Spontant tänker jag på Hip Hop. Vet inte vad han lämnar i storlek men i övrigt tycker jag att han passar in på dina önskemål.

Tack för alla svar! :)

Att hingsten inte får vara krubbitare är ett absolut krav. Stoet krubbiter inte, kan nämnas. Känner till tre fall med fullblodsmamma (som inte krubbiter, ingen annan häst i stallet har gjort det, kanonbra stallmiljö och mkt utevistelse etc) där avkomman blivit krubbitare när fadern varit det. Trodde aldrig på det innan heller, men...

Jag har själv tänkt på Cagancho, han är absolut intressant.
Hip Hop och Cortus noteras, tack!

Andra som jag funderar på:
Solos Landtinus (sonen Louvre S verkar tyvärr inte vara i avel, sonsonen Lorca V verkar göra 35-dagarsprov nu och kan vara intressant också)
Okeanos
Nobel
Majim G

Mvh Cissi

Tack för alla svar! :)

Att hingsten inte får vara krubbitare är ett absolut krav. Stoet krubbiter inte, kan nämnas. Känner till tre fall med fullblodsmamma (som inte krubbiter, ingen annan häst i stallet har gjort det, kanonbra stallmiljö och mkt utevistelse etc) där avkomman blivit krubbitare när fadern varit det. Trodde aldrig på det innan heller, men...

Jag har själv tänkt på Cagancho, han är absolut intressant.
Hip Hop och Cortus noteras, tack!

Andra som jag funderar på:
Solos Landtinus (sonen Louvre S verkar tyvärr inte vara i avel, sonsonen Lorca V verkar göra 35-dagarsprov nu och kan vara intressant också)
Okeanos
Nobel
Majim G

Mvh Cissi

Jag gör en ny liten lista, uppdelat på i tre delar. Stoet är ju inte mitt kan nämnas.

Så här ser det ut i dagsläget:

Mycket intressant:
* Solos Landinus
* Lorca V (om han är i avel)

Ganska intressant:
* Hip Hop (litet - för att han används så mycket)
* Nobel
* Okeanos
* Cortus
* Lorentin II (är ju enormt förtjust i hans äldre bror)

Kanske:
* Cagancho
* Chirlon
* Majim G
* Corlensky G
* Lambourgini
* Carte d'Or
* A-Dur

Har lagt till några jag funderar på...

Fler funderingar? :)

Mvh Cissi

Fundering och fundering. Men jag misstänker att jag vet vilket sto det är. Tyvärr som kommer ju den avkomma hos mig som borde vara mest intressant inte förrän till midsommar och då bör väl stoet redan vara betäckt. Annars så kunde ju den ge en vägledning.

Själv tror jag att med fullblod kan Ludwigs Champoin vara intressant för fälttävlans avel.

Ringde precis till dig på mobilen, inget svar dock? Hittade inte ditt hemnummer...

Mvh Cissi

Fundering och fundering. Men jag misstänker att jag vet vilket sto det är. Tyvärr som kommer ju den avkomma hos mig som borde vara mest intressant inte förrän till midsommar och då bör väl stoet redan vara betäckt. Annars så kunde ju den ge en vägledning.

Själv tror jag att med fullblod kan Ludwigs Champoin vara intressant för fälttävlans avel.

Du vet vilket sto det är :).
Avkomman hos dig är jag supernyfiken på som du vet, men jag har sett andra efter honom med mkt fullblod som är super, så jag tror att det kan bli bra!

Angående LC - rätta mig om jag har fel, men var det inte något om krubbitning/vävning el dyl om honom? Har för mig att jag sett något, att något förbund påpekat något? Minsta misstanke gör ju att han faller bort till just det här stoet... Men jag kan absolut ha blandat ihop honom med någon annan!

Mvh Cissi

Lånar min egen knapp.

Om nån undrar över Lorca, så hittade jag uppfödarens hemsida här:
http://www.vandstedgaard.dk/
Lorca finns under ungheste. Jag har alltså ingen som helst kontakt med uppfödare/ägare, det var på den här sidan som jag såg att han verkar göra 35-dagarsprov just nu (jag undrade just varför han inte verkade vara aktiv i avel).

Bara undrar vad ni andra tror om honom? :)

Mvh Cissi

Angående *namnet borttaget* - rätta mig om jag har fel, men var det inte något om krubbitning/vävning el dyl om honom? Har för mig att jag sett något, att något förbund påpekat något? Minsta misstanke gör ju att han faller bort till just det här stoet... Men jag kan absolut ha blandat ihop honom med någon annan!

Snälla, hjälp mig här...
Jag vill absolut inte peka ut någon hingst - men jag har i minnet om att det var någon hingst som det just påtalades om från annat förbund att han inte godkändes pga krubbitning/vävning el dyl. Kan ha varit ett år sedan eller så. Nån som minns? Vilken hingst det gällde?

Hade ju ett namn i minnet men jag kan ha blandat ihop det och jag vill inte peka ut hingsten i fråga...

Just för det här stoet är det ju ett absolut krav att det inte finns några tendenser till krubbitning/vävning hos hingsten.

Kanske gällde det en hingst som inte är i avel här i år? I så fall är det ju helt lugnt för det här stoet iaf...

Hade vart jättetacksam om nån minns... :)

Mvh Cissi

Nu förvånar du mig lite. :)
Varför står inte Saint Amour med på din lista?
Är det exteriör och gången då kanske?
Själv tycker jag bara han blir bättre och bättre och efter vad jag läst av en ponymänniska, så bör han stå starkast på mödernet av de hingstar du har på din "mest intressanta"-lista?
Han står på min "intressanta-lista" till unga damen, som dock skall tävlas först. Men hon har spanat in honom och tycker han är jätteläcker. Matte har dock inte gjort det sedvanliga krypet runt benen på honom, innan vi bestämmer oss för om han får lov att stå kvar där! :)
Vad gäller gång och exteriör så hoppas jag att hans familjs gener i så fall slår igenom vid en kombination. Är jättenyfiken på hans avkommor och följer noga med på hur de artar sig exteriört!
mvh

Så här ser det ut i dagsläget, med några ändringar:

Mycket intressant:
* Solos Landinus
* Lorca V (om han är i avel)
* Nobel

Ganska intressant:
* Hip Hop (litet - för att han används så mycket)
* Okeanos
* Cortus
* Lorentin II (är ju enormt förtjust i hans äldre bror)
* Ludwigs Champion
* Lambourgini

Kanske:
* Cagancho
* Chirlon
* Majim G
* Corlensky G
* Carte d'Or
* A-Dur
* Poet

Har lagt till några jag funderar på...

Fler funderingar? :)

Mvh Cissi

Jo, visst borde Saint Amour vara i topp... Men, han är bara tillgänglig på fryst i år. Pratade med en av ägarna senast idag, han debuterade ju 1.55 i Scandinavium igår, han ska endast koncentrera sig på tävling i år.

Sen så måste det vara en hingst som lämnar stort. Jag tror nog att Saint Amour lämnar bra storlek, det jag sett tyder absolut på det. Men just i det här fallet bör det vara en hingst som lämnar extra stort så att säga då stoet har litet i stammen och tenderar att lämna litet.

Gång och exteriör tycker jag att Saint Amour lämnar tillräckligt bra. :) Visst har jag haft honom i åtanke - tror att det kommer att bli stor efterfrågan på hans avkommor framöver.

Mvh Cissi

Snälla, hjälp mig här...
Jag vill absolut inte peka ut någon hingst - men jag har i minnet om att det var någon hingst som det just påtalades om från annat förbund att han inte godkändes pga krubbitning/vävning el dyl. Kan ha varit ett år sedan eller så. Nån som minns? Vilken hingst det gällde?

Hade ju ett namn i minnet men jag kan ha blandat ihop det och jag vill inte peka ut hingsten i fråga...

Just för det här stoet är det ju ett absolut krav att det inte finns några tendenser till krubbitning/vävning hos hingsten.

Kanske gällde det en hingst som inte är i avel här i år? I så fall är det ju helt lugnt för det här stoet iaf...

Hade vart jättetacksam om nån minns... :)

Mvh Cissi

Jag hittade uppgiften själv, kopierade från Tidningen Ridsport vilket jag hoppas är ok? Bra sökfunktion där... :)
Här är texten:

"Osanna mediauppgifter om segerhingst

I det senaste numret av det tyska hästmagasinet St.Georg påstås att Oldenburgs segrande hopphingst namn och stam borttaget, som är anmäld till det svenska bruksprovet som börjar på lördag, skulle vara fråntagen sin segertitel för att hingsten krubbiter.

Uppgifterna dementeras av Oldenburgerförbundets avelsledare Katrin Burger.

St.Georg uppger att namn borttagetskulle ha fått lämna över segertiteln till förste reservsegraren, en hingst e Carry Gold, som står på stuteri Vorwerk. Oldenburgerförbundets ställföreträdande avelsledare Katrin Burger säger till Ridsport att notisen i magasinet saknar all grund och beklagar att redaktionen inte kontrollerat fakta med förbundet innan publicering.

Namnet borttagetär och förblir segerhingst i Oldenburgerförbundets hoppförbund, Springpferdezuchtverbandes Oldenburg international."

Eftersom jag frågat tidigare så fick jag bra svar via pm från någon som borde veta (och inte har ekonomiska intressen) om att han inte visat några tecken på krubbitning/vävning/boxvandring här.

STORT TACK för det!!!

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Marty
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 886
Senast: pastejja
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka