Hingstval/släktforskning/Hur ska man tänka?

fia-lisa

Trådstartare
Nästa vår ska det äntligen bli dags att betäcka min lilla loppa! Det har varit på gång tidigare men har av olika skäl varit tvunget att skjutas på. Har letat hingst som besatt de senaste månaderna och hittar väl nya favoriter mest hela tiden.

Har först nu börjat släktforska lite mer på hennes mödernesida och det som är slående är att det är väldigt många hästar e. Pascal och i förlängning också i kombination med Bellini som gått väldigt bra (Elit-ston, godkänd hingst, diplom-hästar). Har ju tidigare funderat lite på Lambourghini och reagerar väl kanske lite extra med tanke på hans stam.

Är kombinationen Bellini-Pascal är en särskild hit i aveln eller är det så att jag faktiskt kan tänka att just Bellini och Pascal funkar bra med hennes mödernelinje? Hur långt bak påverkar stammen? Vilka led spelar störst roll?

Sv: Hingstval/släktforskning/Hur ska man tänka?

Och stoets stam är ?

Eg. inte så viktigt i den här frågan eftersom det egentligen är själva "principen" jag funderar på. Dvs. kan man utifrån hur det gått för hästar i "släkten" säga att vissa hingstval passar bättre än andra? Hur mycket spelar "släkten" roll?

Stammen är dock Warsteiner-Marino-Vagabond.

Jag tror inte att kombinationen far-morfar är så viktig generellt sett.
Det du skall leta efter är vad stolinjen specifikt givit för bra hästar och vilka kombinationer som varit lyckosamma.

Jag tror inte att kombinationen far-morfar är så viktig generellt sett.
Det du skall leta efter är vad stolinjen specifikt givit för bra hästar och vilka kombinationer som varit lyckosamma.

OK. Så då är jag inte helt ute och cyklar när jag titta på vilka hingstar som ser ut att ha varit lyckosamma i kombination med hennes sto-linje?

I detta fall verkar just Pascal (och även i viss mån Bellini) varit lyckosam inblandning.

Jag var inne på blup och hittade bara ett sto med stammen som du nämt.

Pascal verkar vara ganska mycket använt på systrar till ditt stos mamma. Ett Elitsto med massor av avkommor och någon med resultat i msv dressyr. Sen finns några avkommot till just det stoet med Bellini till pappa som verkar ha gjort hyggligt ifrån sig på unghästtester.

Jag hittade en med Dionysos-Warsteiner-Matador II-Marino som iaf hade gjort hyggligt ifrån sig på kvalitén.

Fast jag inte direkt hitta någon superblänkare som ger ett självklart val.

Vad är stoet styrkor och svagheter ?

Jag var inne på blup och hittade bara ett sto med stammen som du nämt.

Pascal verkar vara ganska mycket använt på systrar till ditt stos mamma. Ett Elitsto med massor av avkommor och någon med resultat i msv dressyr. Sen finns några avkommot till just det stoet med Bellini till pappa som verkar ha gjort hyggligt ifrån sig på unghästtester.

Jag hittade en med Dionysos-Warsteiner-Matador II-Marino som iaf hade gjort hyggligt ifrån sig på kvalitén.

Fast jag inte direkt hitta någon superblänkare som ger ett självklart val.

Vad är stoet styrkor och svagheter ?

Visst är Pascal väldigt mycket använt och kanske just därför man hittar en del som jag iaf. tycker verkar helt ok, Chaplin u Chiquitita, Patrice och Patricia u Nanna, Misa u Miranda tex. Just Misa har ju avkommor e. Bellini.

Mitt sto är visad med ok resultat på 3-års test och kvalitet. Är enligt kunniga hästmänniskor bättre i både gångarter och hoppteknik än vad poängen visar men har temperamentet emot sig - Hon var SUPERSPÄND på visningsdagarna. Hon växte dessutom fram till hon var närmare 8 och är idag (10 år gammal) en annan häst i temperament också. Hon har alltid varit en glad och social häst och är idag också en juste och lydig tjej. Känslig men inte längre svårriden. Pigg och framåt. Tycker numer det är roligt att arbeta och älskar att hoppa (tävlad upp tom. 120 cm)! Hon är snygg och av en bra typ. Mycket utstrålning - får mycket kommentarer och positiv kritik för henne.

Hon har bra taktfasta gångarter som är lätta att reglera, traven är störst, galoppen är "skönast" att rida i. Skritten är den som är sämst. Hon har dock inga "flashiga" gångarter med höga knän, utan hon ser mer "nätt och lätt" ut när hon rör sig. Får bra kritik av domare för hennes gångarter de gånger vi get oss på att tävla dressyr. De negativa aspekterna är såklart temperamentet. Även om hon är snäll nu har det varit dagar jag varit rädd för att rida henne. Hon skulle också gärna få ha lite mer flashiga gångarter. Hon är heller inte jättestor, 166 cm men med ganska mycket manke och dessutom väldigt nätt som typ. (Vill gärna ha en avkomma som hoppar ok eftersom jag tycker det är roligt.)

Senast ändrad:

Här är fö. kommentarerna från 3-års testet:

Elegant, feminin, ngt. kvadratisk (muntlig kommentar var "för dagen något rund"... :angel:). Vackert huvud, ngt. brett ansatt hals, ngt. brant bog, välmusklat kors. Tåvid fram, bra ledgångar, torr.
Taktmässig skritt, traven är lätt med god elasticitet, galoppen är rytmisk och bärig men ngt. kort.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 890
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka