Hingstval, någon?

lady_vip

Trådstartare
Jag behöver en plan B till mitt sto, vilket då innebär att välja en hingst.

Hon är e.Bonaparte- Carriär - Abbé, ganska långlinjerad men smäcker och inte "gamla typen". Överbyggd bak. Bra skritt, ganska tråkig trav och en bra men kort galopp. Hon hoppar med en bra teknik och har framförallt "hoppskalle", hoppar allt som ställs upp framför henne med vilket skräp som helst på ryggen:D Hon har hoppdiplom.

Jag vill ha en hingst med hög ridbarhet, bra galopp och självklart en modig hopptalang. Gott temperament rankas högt då stoet kan upplevas som något "nervig" och lite ko-aktig.

Först och främst försöker vi låna ut henne, men folk verkar försiktiga i år och vi vill inte att hon bara ska gå hagen ett år till.
Jag studerar så det är en stor fördel om hingstavgifterna kan hållas nere, därmed inte sagt att jag tror att de är de enda kostnaderna eller att det bara ska vara en billig hingst. Jag betäckte med Aerline H sist och förlorade då en 10' när hon kastade...
Så gärna en hingst med mina önskade egenskaper där kostnaderna för enbart hingsten kan hållas runt 10' (önsketänkande?), sen tillkommer ju allt annat med UL, körning och skötsel.

Finns det? Kollade lite på Colmar och Common Sense eftersom jag har förstått att nygodkända kan vara min räddning och Colmar tilltalade mig.

Sv: Hingstval, någon?

Last Liberty :d

Avgifter för 2009
Språng avgift: 2500kr
sen tillkommer
90 dygns dräktighet: 6000kr eller levande föl: 7500kr
(exkl. moms och övriga avgifter)

Ska kolla både Ludwig och Last Liberty! Det känns som lagom priset och valuta för pengarna:D

Kollade på honom och han verkar ha mycket av det jag söker. Hittade nån gammal tråd här också där folk berömmer avkommornas temperament, mitt sto har så det räcker och blir över så det känns ju bra:)

Kul att han blev A-prem, var ju lite därför jag valde Aerline. Men var inne på Blupen och kollade lite dräktighet och det var lite si och så med det verkade det som...?

Jag pratade med ägarna (jag har bestämmt mig för deras hetare hingst, Elmshorn) och han sa att både E och LL har över 90% i dräktighet

Såg det på sidan nu, det är ju positivt, konstigt att BLUPen har såna siffror, men det kan ju hända mkt annat på vägen innan de reggas...

Någon som har sett något av Careme 1153? Är himla förtjust i Radiator, men det blir lite dyrt iår och såg att han godkändes förra året, hur blir det i år?

Kollade lite på A-dur, en gammal räv som dock hade dålig info (ej uppdaterad) på den sidan jag hittade, kan det vara nåt?

Caramé fick inte förlängt iår. Du har Tenerife VDL:love: e. Raphael oxå

Looping?

Kostade 2000 i språng och 6000kr vid lev föl 2008, var samma pris 2007 också.
Haft haft 100% på TAI flera ggr och är känd för att nedärva sitt goda temprament, har avkommor i samtliga disipliner de mest framgångsrika i hoppningen.

De nygodkända kostar oftast lika mycket som de äldre beprövade så vill du gå billigt får du nog ta en naturligt betäckande hingst, vilket innebär att Magim G borde passa ganska väl på dina krav.
Men det finns ganska många bra, ofta bortglömda hingstar för ca 10´ inkl moms på semin också.

Det är väl dem bortglömda jag sitter och letar lite efter, men då kommer man in på 100 år gamla sidor:crazy:

Naturligt känns inte 100, vill helst ha semin.

Ska kolla Looping!

EDIT, Looping går bort eftersom han är inåttåad fram, det är mitt sto också...

han finns på TAI, kolla Cardentos sida, man får ju inte länka:angel: Jag har gjort en avkomma e. Tenerife, finns i mitt galleri här på buke, Thanatos.

Och TAI är fryst? Så dålig på förkortningar:p

Såg honom på nån utländsk sida, men det stod nog inga priser..?

TAI är färsk Transportsperma, FAI är fryst;) Jag kollade nu, och han tas tydligen inte in iår igen.

Aha, tack för förklaringen!! Synd att han inte tas in, riktigt stilig herre.

Inget av mina Looping barn har blivit inåt tåade trots inåt tåad mor så det hade jag inte hängt upp mig på.

Bra temprament och hoppinriktade under 10´: (som jag kommer på på rak arm)
Nobel? 2000+6000kr -08
Lambourgini? pris vet ej men tror han ligger på ca 10,000kr
Hiphop? 2000+6000kr -08

Liknande trådar

Avel För det är precis vad hon gör:D Min lilla häst ska eventuellt betäckas i år igen och jag vill enbart ha det allra bästa till min...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: lady_vip
·
Z
Avel Hej alla! Efter att mitt sto verkar vara halt igen börjar jag fundera på att betäcka henne och vill gärna ha hjälp med hingstval...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Zog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix