Hingstval: Individen eller Stammen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare starstruck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 068
S

starstruck

spelar individen ngn roll när ni gör ert val eller är det "bara" stammen ni tänker på? kan man lika gärna använda en mindre rutinerad hingst med "samma" stam (far+morfar tex) som en rutinerad? vad tror/tycker ni? :idea:

Sv: Hingstval: Individen eller Stammen?

Båda två!

T ex är ju Feliciano en mycket intressantare individ är Greve Molke trots att båda är Irco Marco - Utrillo och tävlat i svår hoppning. Feliciano har ett prestationsmöderne där mamma och mormor tävlats själva. Greve Molke har prestationer i mödernet även om mamma och mormor inte tävlat själva. Felicianos möderne är mer värt även om Greve Molkes är långt ifrån dåligt.

spelar individen ngn roll när ni gör ert val eller är det "bara" stammen ni tänker på? kan man lika gärna använda en mindre rutinerad hingst med "samma" stam (far+morfar tex) som en rutinerad? vad tror/tycker ni? :idea:

Ja,absolut!

Skulle aldrig betäcka med eller saluföra semin från hingstar som inte har "DET" ,med det menar jag extra karisma och utstrålning,han måste beröra med självklar pondus.Samtidigt vara mkt social
och "cuddly".
Men det primära hos en en avelshingst är för mig följande: förärvningssäker stamm(möderne suuper viktigt)prestation,god exteriör,ridbarhet,temprament samt påvisad förärvning av dessa kvaliteter.

mvh/barb

Hingsten måste ha bra egenskaper själv, intressant härstamning och tala till min magkänsla, för att hingsten ska vara intressant för mig.

Jag tror på båda...Men stammen har blivit mycket viktigare nu än för 10år sen..England var experter på att avla endast på prestation. och inte på typ, teknik, stoet var inte så viktigt som dagens avel har blivit och måste bli....men visst har det ju hänt nu Sir Shutterfly är ju en hingst som är helbror med Meridiths Shutterfly. och han lär nog få en dröööös ston detta år.

Hingsten måste för mig ha en mkt ridbarhet och ett bra temperament. Därtill måste hans mamma linje vara lika intressant som fader linje. Men det måste också ge mig en viss mag känsla när jag ser honom, en KICK.

det verkar som att alla tycker ungefär likadant.. :) det ska stämma med bådeoch.

jag själv går mkt på magkänslan när jag ser honom, det ska kännas som att han kompletterar mitt sto.. han ska ha utstrålning o ridbarhet o en bra hinderinställning. sen tycker jag att det är otroligt viktigt med exteriör (kanske för att jag är en benställningsnörd :D (skada från hovlageriet..;) ) sen måste ju stammen fungera bra ihop med mitt stos stam oxå. det är många pusselbitar.. ;)

ni som vet: nedärver de mkt av sina "hanteringsegenskaper", eller är det mer en uppfostringsfråga?

Liknande trådar

Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Bulldoozer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 076
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka