Hingstval. HJÄLP!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DayDreamDancer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 134
D

DayDreamDancer

Antar att alla är trötta på dessa trådarna, men jag gör en ny iallafall.. :angel:;)

Vill betäcka mitt sto, men behöver lite rådgivning ang. vilken hingst jag ska välja. Har mina funderingar men vill vänta med att säga vilka hingstar jag tänker på - vill höra era åsikter först.

Hannoveranersto, -99, 170 cm.
Acapulco - Prince Orac xx - Shogun xx - Basalt xx
Trevlig och snäll, dock lite nerv i henne. Fina och taktmässiga gångarter + fin hoppteknik.
Dasslock till hovar. :D

P2030090.jpg

P2030054.jpg

P2030049.jpg

Hon har 3 tidigare föl, men är importerad från tyskland. Så vet tyvärr inte var de befinner sig eller vilka hingstar som användes.
Finns det något sätt att ta reda på det?

Snälla OBS! Har inte haft henne så länge (några veckor), så snälla - beskyll mig inte för vanvård eller något sånt pga att hon är smal och omusklad.. Det är hon(!) - men jag jobbar på det. Dock byggdes inte Rom på en dag. Det gamla täckesskavet är inte heller så fint.

Sv: Hingstval. HJÄLP!

Kanske ska skriva vad jag vill ska ploppa ur henne. :p
Det jag vill ha fram är en fin allroundhäst, mot dressyren. Får gärna ha temperament och bör ligga runt 170.

Låter ju som Briar skulle passa kanske?

Ditt sto (som ser mycket trevlig ut!) ser lätt ut i typen och med ett så stort xx inslag så borde en hingst med lite massa passa bra. Briar har en en del massa, är dressyr inriktad men med hoppstam och bra hopppoäng på bruks.

Han brukar ju vara känd för att lämna hett mellan öronen så lite temprament får man nog räkna med.
Däremot en reservation på storleken, han har +6.0 i Blupen vilket inne bär att han lämnar avkommor som i snitt är 6cm högre än genomsnittet så eftersom ditt sto är så stort så kan du ju riskera att få en jätte..

Ang de tidigare fölen så prova att maila till det förbundet hon är reggad i och se om avkommorna också är reggade där.

Annars kan du söka på www.allbreedpedigree.com men nu var det någon som sa att man var tvungen att vara medlem för att kunna söka på avkommor..

Nu har jag inte mycket underlag till mitt uttalande, har bara träffat tre Briaravkommor - men jag är inte så förtjust i hans bäbisar. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men de är liksom "tråkiga" på något sätt. Men som sagt, har bara träffat tre st.

Jag skulle tro att Cortus skulle bli kalas på din häst. Han lämnar bra gångarter och ett bra temperament på sina avkommor dessutom passar han jättebra ihop med hästar med mkt fullblod i sig.

Har du provat på blup.se? Det borde gå att hitta din häst där och även hennes avkommor.

Antar att alla är trötta på dessa trådarna, men jag gör en ny iallafall.. :angel:;)

Vill betäcka mitt sto, men behöver lite rådgivning ang. vilken hingst jag ska välja. Har mina funderingar men vill vänta med att säga vilka hingstar jag tänker på - vill höra era åsikter först.

Hannoveranersto, -99, 170 cm.
Acapulco - Prince Orac xx - Shogun xx - Basalt xx
Trevlig och snäll, dock lite nerv i henne. Fina och taktmässiga gångarter + fin hoppteknik.
Dasslock till hovar. :D

P2030090.jpg

P2030054.jpg

P2030049.jpg

Hon har 3 tidigare föl, men är importerad från tyskland. Så vet tyvärr inte var de befinner sig eller vilka hingstar som användes.
Finns det något sätt att ta reda på det?

Snälla OBS! Har inte haft henne så länge (några veckor), så snälla - beskyll mig inte för vanvård eller något sånt pga att hon är smal och omusklad.. Det är hon(!) - men jag jobbar på det. Dock byggdes inte Rom på en dag. Det gamla täckesskavet är inte heller så fint.

SDet du kan göra är att kolla på hennes blup och kolla avkommelistan, där ser du vilka hingstar som använts förutsatt att hon är född i sverige tror jag:S

Hennes avkommor lär inte finnas med på blup.se eftersom stoet är import från tyskland. (står i första inlägget...)

Däremot kan stoet själv finnas med där om någon tilläggs reggat henne i ASVH. Inte säkert att hon har ett blup-index eftersom hon är import.

Däremot borde du kunna kontakta det förbundet hon är reggad i Tyskland (hannoveranar?) och se om de kan se vilka avkommor hon har. Vissa förbund är mycket hjälpsamma med sådant.

Sandakan kanske? Höga poäng på hoppning, är efter Sandro Hit som brukar lämna lite skarpt men ger mycket vackra moderna avkommor. Hade en hingstunge här på bete i somras som var super trevlig! Möjligt dock att han är lite lätt i typen kanske?
Finns på Flyinge.

Jag har ett dataprogram med främst tyska hästar inlagda. Om du berättar vad ditt sto heter (och gärna mamman/mormor också) så kan jag se om jag hittar något kul!

Lägg ut här eller PMa om du vill!

Hennes avkommor lär inte finnas med på blup.se eftersom stoet är import från tyskland. (står i första inlägget...)

Däremot kan stoet själv finnas med där om någon tilläggs reggat henne i ASVH. Inte säkert att hon har ett blup-index eftersom hon är import.

Däremot borde du kunna kontakta det förbundet hon är reggad i Tyskland (hannoveranar?) och se om de kan se vilka avkommor hon har. Vissa förbund är mycket hjälpsamma med sådant.

Sandakan kanske? Höga poäng på hoppning, är efter Sandro Hit som brukar lämna lite skarpt men ger mycket vackra moderna avkommor. Hade en hingstunge här på bete i somras som var super trevlig! Möjligt dock att han är lite lätt i typen kanske?
Finns på Flyinge.

sorry, sorry.. läste lite slarvigt:crazy:

KL

Som ni redan kommit fram till är hon tyska och finns inte med på blup.se
Har dock hittat hittat hemsida till de som avlade på henne och födde upp henne i tyskland. Och har fått se en bild på ett av hennes föl. Hon har fått två efter Werther och ett efter Fabriano. Lite osäker, men av vad jag såg på hemsidan så har hon eventuellt fått ett efter Warkant också. Hemsidan är dåligt uppdaterad.
Alla tre har varit mellan 170 och 175 cm i mkh, korrekta och väldigt trevliga i temperamentet.

Här är en liten bild på hennes första stoföl efter Werther.
pic_alizee.jpg

Det hade kanske varit något att fundera på, ja. Har inte kommit på att han finns ens :p Men ja, var står han nu egentligen? Är det fortfarande på Hästak?

Jag är jätteförtjust i Sandakan. Har dock inte sett några av hans avkommor live. Har dock hört att han nedärver väldigt skarpt temperament, vilket kanske inte är jättepopulärt sedan vid ev försäljning. Iofs har jag inga planer på att sälja fölet.
Men, brukar hans avkommor bli väldigt "lätta i typen"?

Hej! Jag skulle rekommendera Rambo eller Hermes. Jag har ridit en del rambo avkommer både hingstar och sto, de har jämna fina gångarter, underbart temperament och ridbarhet samt hoppar mjukt o väl:). Kan varmt rekommendera dessa två hingstar. Annars gillar jag Donnerhallblodet mkt, de hästar har oxå fint temperament och många hoppar bra trots ren dressyrstam.

Vh Karoline Lundin:)

Den jag hade här på bete var normal i typen, tror inte han lär bli grov utan väldigt modern utan att bli "lätt"

Nu är det ju visserligen rätt mycket blod i din så man vet ju aldrig, jag tycker dock att han ser grövre ut i verkligheten än på Flyinges bilder.
Sandro - blodet brukar vara lite känd för att nedärva sig rätt skarpt. För en hobbyryttare kanske det blir en nackdel vid köp (om du ska sälja) men för tävlingsryttare så brukar de ju gilla lite nerv :D

Annars har du ju tex Nobel som gått högt i både hopp och dressyr, han är visserligen hoppstammad men man får nog en relativt allround inriktad avkomma.

Jag har hört att Cortez/cortez blod ska vara en "golden cross" med fullblod/mycket fullblodsinslag. :idea: Han finns ju själv kvar och har lämnat en hel del med bra (eller väääldigt bra) storlek och lika så har han ju några godkända söner som inte är fyskam. Tex Aerline har ju bra gång och ned ärver det också och sen finns det ju Chess som är dö läcker (finns en tråd här någonstans om honom ) men han står ju på naturlig så det förutsätter ju att man inte bor jätte långt ifrån..

Annars tycker jag också att sandakan är läcker men jag har inte hört någon om hans avkommer (vet att dom ej är så gamla men har ej sett något speciellt på fölvisningar osv heller)

Jag tycker också jättebra om Sandakan och de avkommor som jag har sett har varit väldigt vackra, välbalanserade och har rört sig trevligt. Visst har de väl gjort bra ifrån sig på fölvisningar också? Tycker ditt sto verkar vara fin. Att det är mycket fullblod i henne gör ju att du kan använda många av våra svenska hingstar som annars kan vara lite grova... Det är ju snart bruksprov så det är väl bara att hålla sig kall ett tag till om det inte är någon som tilltalar sådär direkt.. Lycka till!!

Chess står väl på semin?
Om han står på naturlig så är det första året, förra året var han påp semin. Ägaren har ju dessutom egen seminstation..

Men Cortez sonen Cairo står på naturlig däremot men är ju sänkt till V.

Okey, jag trodde han stod på naturlig igen. Men är han på semin så är han en fin avkomma efter cortez tycker jag.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
S
Avel Hej! Jag har ett fint sto vid namn Thip Rebellona (Rebel Z-Electro) som precis fått ett väldigt sött stoföl efter Cartier. Nu vill jag...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka