Sv: Hingstval 2007
Jag lånar magen på ett Mastersto den här säsongen. Jag valde henne för att jag tycker att hon är väldigt komplett som dressyrhäst själv och jag tycker mycket om henne
. Hon rör sig mycket bra i alla tre gångarter, är rätt lätt i modellen och är orädd och samarbetsvillig. Hennes exteriöra nackdelar är halsen kunde vara bättre välvd och att hon har något veka kotor.
Jag valde först hingsten His Highness för hans goda temprament och för att han verkade så komplett i både gångarter och exteriör. Jag fick också omedelbart förtroende för seminimportören. Tyvärr dog han.
Hingstval nummer två var Quaterback som jag föll handlöst för p.g.a. hans enorma och schwungfulla rörelser och att han rör sig så i uppförsbacke. Exteriört tycker jag att han har något kort och tjock hals och tenderar att bli burkig med korta linjer. Stoet borde dock kompensera för detta. Tempramentsmässigt vet man inget än men jag såg senare att någon skrivit att de föl som kommit ut tenderar att vara tuffa men det kan ju bara vara snack.
Tyvärr kunde inte semin skickas genom SAS flygstrejk och på måndagen var det pingst så det var bara att boka ny hingst.... Eftersom jag lånar magen bara den här säsongen (sedan är den upptagen igen) var det nödvändigt för mig att börja i tid ifråga om resorbering, om hon skulle ha dålig fertilitet (förstagångsföderska) etc.
Hingsval nummer tre blev De Noir (De Niro-Matcho AA)
Han valde jag för att han verkar förärva ett utmärkt temprament och ge vackra hästar med förädlingseffekt och med mycket goda rörelser och elasticitet. (Duchesse Petit är nog den trevligaste avkomman jag sett -http://www.stald-petit.dk/2691255?i=5211349)
Hingsten själv tycker jag är mycket fin men att han springer något bakom sig i traven och kunde ha lite bättre "klipp".
Som tur var tog hon sig direkt och jag hoppas förstås på ett superföl
. Problemet med att ha hoppats på så många olika hingstar är väl att om jag av någon anledning skulle bli missnöjd så kommer jag alltid att gräma mig över att det inte blev någon av de andra två........:smirk: