Hingstval 2007

Sv: Hingstval 2007

Berätta gärna, som trådskaparen skriver, varför och berätta gärna lite om stoet också.

Klart jag ska det... Var nog lite trött igår....
Mitt sto kommer från Irland och är ett fullblod. Kom till Sverige som 1-åring. Försökte på en karriär på banan. Vilket inte gick så bra, 1 3:e plats, 1 4:e plats och till sist 1 5:e plats blev 6800kr.. Inte så lysande direkt. Hon sattes i fullblodsavlen och har fått 4st föl där. En av dem är död tyvärr. En ska vara såld till Holland som avelsto. De andra två går som ridhästar.
Jag köpte henne för 3år sedan. Alla idiot förklarade mig som köpte den galna hästen. Jag såg det som en utmaning, och tycker nog att jag har lyckats bra med henne. Hon var så stressad den första tiden att man knappt vågade gå in till henne i boxen, bakbenen visste man aldrig var man hade i denna stress. Det var riktigt synd om denna stackars lilla tjej. Man undrade vad hon varit med om och undrar fortfarande?? Jag tror de knäckte henne på galoppen.
Idag är hon mycket lugnare och jag kan göra det mesta med henne utom att rida, har aldrig försökt och kommer aldrig utsätt henne för det heller. Hon är mitt lilla avelsto som jag räddat livet på. Har två fina avkommer sedan tidigare efter Biggles som jag är mycket nöjd med, därför blev valet på honom igen. Båda kom i klass 1 som föl då de bedömdes. Biggles ger ju så fint temperament på sina avkommer och det passar ju perfekt på mitt stressiga sto. Får ju upp storleken också med att använda Biggles. Man får långbenta och högresta individer. De har inte fått fullblodshals utan Biggles mycket vackra hals. De är är rörliga med fin takt i sig. Kan varmt rekomendera Biggles på fullblodston. Jag vet också att Piia Pantsu har en Biggles avkomma som hon tävlar också fullblods mamma...

Jag skall till helgen betäcka mitt PRE sto men min egen PRE hingst. Hingsten har inte gått i avel tidigare så det känns tryggt att använda honom till mitt eget sto först.

Stoet är ganska litet (strax över 150 mkh) skimmel med ett underbart temperament och höga knälyft. Hon kom från Spanien förra sommaren och jag har under året gjort lagt grunden för inridning , hon är riden i skritt och trav samt longerad och visar en jättefin sammarbetsvillighet. Hon är självklart bra exteriört också.

Hingsten är svart, stor (168mkh) och har mer tävlingsmässig gång med längd i steget. Han är högrest och har ett trevligt temperament. Jag tror dom kommer passa varann väldigt fint och ser fram emot att kunna behålla avkomman oavsett kön.

Syrrans halvblodssto skall i dagarnas semineras med Friendship. Han är vald för att han borde kompletera stoet mkt bra. Han är relativt lätt i typen och skall ha mkt hög ridbarhet samt ett bra temperament.

Stoet gick tre och fyraårstest, var reserv till Breeders som 5 och sexåring samt är tävlad 1,40 hoppning och LA dressyr med utbildning to.m MSV Dressyr. Hon fick i år en avkomma efter DE la Gardie som blev jättestor men väldigt trevlig och snygg.

Stoet har tidigare

Kul att ni har svarat :bow: lite spännande och se hur folk tänker

Måste bara fråga om De la gardie avkomman - har den "fladdriga öron"? :D

Jag valde, efter mycket om och men, Bocelli till mitt sto.

Anledningarna var flera: Först och främst tycker jag att Bocelli själv har en tilltalande stam. Jag tycker det är mycket tilltalande att få in Don Schufro-blod. Även moderns (Ballerina) blod är intressant och hon har flera intressanta syskon (mormor är fullblod).

Bocelli har starka gångarter (9,8,9)vilket han även verkar ärva ner (gångartsvinnaren 2003).
Omdömena från bruksprovens testryttare var väldigt goda. Både hans temperament och ridbarhet har lovordats på flera håll.

B:s avkommor hittills har hävdat sig väl i championaten och på utställningarna. Årets kungakanna gick b.la. till Bocelliavkomma (som bl.a. fick 10 på utvecklingsbarhet).

I övrigt så tycker jag han är tilltalande i typen (proportionelig). Han har fina linjer (äv bra längd på hals) och är relativt hög (167) och verkar inte ge små avkommor. Korrekt i benställning (end obetydligt tåtrång vä fram. Ingen anmärkn hos ASVH om att end riktigt korrekta ston bör)

Stoet mitt har otroligt bra ridbarhet. Är mkt intelligent! Har otroligt lätt för sig och för rörelser. Har mkt bra skritt och galopp men tråkig trav (går dock att rida fram bättre).
Hon är snygg men har ngt kort hals. Är även ngt inåttåad fram. Är 167. Är otroligt söt! :love:

4.jpg

Msommar1.jpg

Bild0072.jpg

MM6BE.jpg

Bild149-0022.jpg

Det bara måste ligga i hans gener. Jag har itne stött på en enda utan "åsne-öronen" :rofl::love:

Jag har inte betäckt eftersom mitt sto (äntligen) blev friskförklarad MEN det var planerat för betäckning och efter många om och men hade jag bestämt mig för Okeanos! Han är en komplett hingst som jag tror kommer att få en lysande framtida karriär inom både avel och sport!

Kan tillägga att mitt sto är e Quite Easy-Tabac-Lambert.

Jag lånar magen på ett Mastersto den här säsongen. Jag valde henne för att jag tycker att hon är väldigt komplett som dressyrhäst själv och jag tycker mycket om henne:love:. Hon rör sig mycket bra i alla tre gångarter, är rätt lätt i modellen och är orädd och samarbetsvillig. Hennes exteriöra nackdelar är halsen kunde vara bättre välvd och att hon har något veka kotor.
Jag valde först hingsten His Highness för hans goda temprament och för att han verkade så komplett i både gångarter och exteriör. Jag fick också omedelbart förtroende för seminimportören. Tyvärr dog han.

Hingstval nummer två var Quaterback som jag föll handlöst för p.g.a. hans enorma och schwungfulla rörelser och att han rör sig så i uppförsbacke. Exteriört tycker jag att han har något kort och tjock hals och tenderar att bli burkig med korta linjer. Stoet borde dock kompensera för detta. Tempramentsmässigt vet man inget än men jag såg senare att någon skrivit att de föl som kommit ut tenderar att vara tuffa men det kan ju bara vara snack.
Tyvärr kunde inte semin skickas genom SAS flygstrejk och på måndagen var det pingst så det var bara att boka ny hingst.... Eftersom jag lånar magen bara den här säsongen (sedan är den upptagen igen) var det nödvändigt för mig att börja i tid ifråga om resorbering, om hon skulle ha dålig fertilitet (förstagångsföderska) etc.

Hingsval nummer tre blev De Noir (De Niro-Matcho AA)
Han valde jag för att han verkar förärva ett utmärkt temprament och ge vackra hästar med förädlingseffekt och med mycket goda rörelser och elasticitet. (Duchesse Petit är nog den trevligaste avkomman jag sett -http://www.stald-petit.dk/2691255?i=5211349)
Hingsten själv tycker jag är mycket fin men att han springer något bakom sig i traven och kunde ha lite bättre "klipp".

Som tur var tog hon sig direkt och jag hoppas förstås på ett superföl:p:love:. Problemet med att ha hoppats på så många olika hingstar är väl att om jag av någon anledning skulle bli missnöjd så kommer jag alltid att gräma mig över att det inte blev någon av de andra två........:smirk::angel:

Senast ändrad:

Aha, varför det? Vad har han lämnat?

De är ju inte så gamla ännu... Han sattes ju i avel för 5år sedan och det innebär ju att de älsta är 4år i år... Jag vet att Piia Pantsu har en 4-årig efter Biggles som kvalat till 4-års championatet i fältävlan. Som hon tror mycket på.:idea: Sedan stod det ju i ridsport att av 69st avkommer visades bara 19st på 3-års test :(och då var där 3st Diplom och 3st klass 1 i gångarter. 2st Diplom och 4st klass 1 i hoppning. Hade kanske varit fler om nu uppfödarna visat sina avkommer.. Hoppas att de kommer att visas fler här nu i championaten.:) Börja utbilda era hästar i tid och ta hjälp av de som varit med förr, det lönar sig... ;)Själv har jag två avkommer efter Biggles sedan tidigare och båda var klass 1 som föl. Får se vad jag får för bedömnig nästa år på 3-års testet då den ena avkomman blir tre nästa år...:rofl:

kl
men asså, jag försöker sätta mig in i detta med hingstar. och har nu fattat på ett ungefär hur jag ska läsa ut blup tabellen. var ett ganska lätt sätt att jämföra med "mitt" sto för att se vart man ville komplettera. men många har ju inte några siffror i blup tabellen, hur gör man då?

Om hingsten är så ung att det inte finns BLUP så har du "bara" bruksprovspoängen och ev tävlingsresultat som refernes till hingsten svaga och starka sidor. Det är ju dock inte helt säkert vad han egentligen nedärver.

BLUPen läser jag som, desto högre siffra desto bättre. Allt under 100 är inte särskilt bra. 100 är ett medeltal.

Sedan stod det ju i ridsport att av 69st avkommer visades bara 19st på 3-års test :(och då var där 3st Diplom och 3st klass 1 i gångarter. 2st Diplom och 4st klass 1 i hoppning.

Ganska svagt resultat, tycker jag. Dessutom finns det en risk att man inte visar fram sin häst just för att man tror att den inte ska få så bra poäng. Det var därför jag ifrågasatte varför just Biggles fick så mycket beröm.

Ganska svagt resultat, tycker jag. Dessutom finns det en risk att man inte visar fram sin häst just för att man tror att den inte ska få så bra poäng. Det var därför jag ifrågasatte varför just Biggles fick så mycket beröm.

Tycker du det, det var kanske inte de bästa som visades??? Ju fler som visas ju bätter är det att se hur bra de förärver sig.. Det hänger ju mycket på de som visar fram dem också..:confused:
Då får jag kanske skriva lite om Biggles 1015, skrev ju bara lite om hans avkommer förra gången....:crazy::crazy:
Biggles blev 2003 uttagen till unghäst-VM och direktkvalade till final. segrade i Skandinavian Open, Breeders Tropy och öppna championatet 2004. Segrare i 7-årsschampionatet 2005, samt svår klass 2005. Grand Prix seger 2006. Det är väl ändå få 9-åriga hästar som har dessa meriter??? Glömde att skriva att han blev ju bruksprovsetta i gångarter 2002... :rofl::rofl::rofl:

Med detta inte sagt att han nedärver sin talang, det är en helt annan sak..Och vad gäller att visa sina hästar så tror jag nog att det är vanligare att man hoppar över det om man ändå inte tror sej ha chans till bra betyg än att det sitter folk o gömmer sina talanger...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tävling Jag har en D ponny och skulle så gärna vilja komma med i Jönköping Horse show LB, om man vinner ett kval till Jönköping, är man då...
Svar
4
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka