Hingstval 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 151
I

ikaros227

Jag har ett RP sto e: Prince River xx Rp 107 u: Lady Spring Rnf 1457 ue: Dawn of Spring.
Jag ska ev betäcka henne 2007. Jag har tidigare valt Welsh hingst med mycket bra resultat. Ska visa en 2 års hingst som ser mycket bra ut 2007 för rådgivande bedömning. Fick rådet i år att behålla honom och se vad det blir av honom.
Jag vill helst inte ha övervuxen ponny. Men visst kan det ske.
Har funderat lite på Welsh Cob då räknar jag med att det blir det troligtvis en övervuxen avkomma. Och det är denna problematik som gör att jag tvekar.
RP hingstarna är jag nästan säker på att det blir för stor avkomma med.
Hon har tidigare lämnat stort (en avkomma var 165 cm som 2 1/2 åring. Då var fadern fullblod/paint och ca 160 cm hög.)
Hon lämnar en bra motor, underbart psyke och en otolig samarbetsvilja. Så hoppa kan dom.
Några goda råd?:idea:

Sv: Hingstval 2007

Jag har ett korsningssto ungefär som ditt e. Price River-NF och jag har allvarligt funderat på att betäcka henne med Likstahöjdens Komet.

Det verkar som du ska lägga en liten hingst med små föräldrar på henne ;). Jag har kollat på ASRPs hemsida för någon månad sedan och de har en del små finingar, men jag kollade aldrig vidare på hur stora deras föräldrar var..
Ulrika

Men varför inte välja samma welshhingst igen? Om det nu blev bra? Det viktigaste är ju att avkomman blir bra, och sedan så får väl pappersfärgen komma i andra hand, OM det nu inte finns någon lämplig som passar dina önskemål?
Ulrika

Jag har ett korsningssto ungefär som ditt e. Price River-NF och jag har allvarligt funderat på att betäcka henne med Likstahöjdens Komet.

Har du haft föl på din tidigare? Med vilket resultat?:idea:
Var hittar jag honom?

Men varför inte välja samma welshhingst igen? Om det nu blev bra? Det viktigaste är ju att avkomman blir bra, och sedan så får väl pappersfärgen komma i andra hand, OM det nu inte finns någon lämplig som passar dina önskemål?
Ulrika

Jag väntar nu avkomma nr 3 e: samma hingst. Visst kan jag tänka mig honom igen. Men dom ska kvala honom nationellt...:bump: Så han har nog inte tid...
Papprerna är för mig inte det viktigaste. Men visst hade det underlättat när man har hingst ämne...

Har du haft föl på din tidigare? Med vilket resultat?:idea:
Var hittar jag honom?

Likstahöjdens Komet finns på Eklunda stuteri i Örebro och står på naturlig betäckning. Du kan gå in på hans hemsida via ASRP.s hingstlista.
IMAG0012-4.jpg

Detta är mitt hingstföl som föddes i år e. Bocaccio Arden RP149. Han är nästan 4 mån. på bilden och jag är väldigt nöjd med honom.

Detta är hennes första föl som hon fick som 2-åring efter en tjuvbetäckning av en 1-årig halvblodshings.
IMAG0040.jpg

IMAG0018.jpg

IMAG0017.jpg

Hej ! Tycker personligen att du gör rätt i att fundera på welsh cob. Det finns ju faktiskt en del cob-hingstar som ligger en bit under ponnymåttet som du skulle kunna använda. Hur hög är ditt sto ?

jag "begriper" inte detta, är inte tillräckligt insatt i RP aveln:smirk: , men varför är inte en "welsh av cobtyp" intressant? de finns ju upp till 137 om jag inte minns fel...

Hej ! Tycker personligen att du gör rätt i att fundera på welsh cob. Det finns ju faktiskt en del cob-hingstar som ligger en bit under ponnymåttet som du skulle kunna använda. Hur hög är ditt sto ?

Mitt sto är +/- 148 cm :smirk:
Jag tror jag ska prova med welsh cob nästa år. För blir det sto ska jag ha henne själv... Annars så blir det ju en trevlig häst åt någon annan om det blir för stort. Det finns ju ryttare i alla kategorier. Första kravet jag har är att individen ska ha bra huvud, andra att dom ska vara bra exteriört och efter dessa önskenål finns det många.
Jag planerar långsiktligt....

jag "begriper" inte detta, är inte tillräckligt insatt i RP aveln:smirk: , men varför är inte en "welsh av cobtyp" intressant? de finns ju upp till 137 om jag inte minns fel...

Rp aveln är jag tvungen att frångå lite då jag med deras utval av hingstar är färre att välja på om jag vill hålla mig under ponnymått.
För där är ju inte bara mitt sto som oftast har inslag av förfader som är över ponny mått.
Väljer jag welsh så kan jag ju registrera som WPB.

Jag skulle välja en hingst med dokumenterad "ponny " storlek i många generationer. Det finns faktiskt en del RP hingstar som håller C- ponny mått. tex finns veronas gerswin som är c-poony och verkligen jättetrevlig, både gångaret, ridbarhet och hoppning. Har själv ett jättefint föl efter honom (partisk??;) ).
Annars skulle jag ta en welsh hingst i c-storlek, dock inte en cob som i mitt tycke är mer åt dressyrhållet.
Det verkade som om dit sto var mer åt hopphållet.
Du kan ju även ta en new forest hingst som är c-ponny, där finns ju många fina hopphingstar.

Det var iallafall några förslag.

Lycka till

Jag skulle välja en hingst med dokumenterad "ponny " storlek i många generationer. Det finns faktiskt en del RP hingstar som håller C- ponny mått. tex finns veronas gerswin som är c-poony och verkligen jättetrevlig, både gångaret, ridbarhet och hoppning. Har själv ett jättefint föl efter honom (partisk??;) ).
Annars skulle jag ta en welsh hingst i c-storlek, dock inte en cob som i mitt tycke är mer åt dressyrhållet.
Det verkade som om dit sto var mer åt hopphållet.
Du kan ju även ta en new forest hingst som är c-ponny, där finns ju många fina hopphingstar.

Det var iallafall några förslag.

Lycka till

Tackar!
När det gäller NF hingstar så är jag inte längre så kunnig på dom nya hingstarna. men jag är lite rädd för att det blir för grovt.
Welsh sektion C är vad jag dom senaste 3 fölen har använt.
Jo visst är det en del hopp i stammen på mitt sto. Det verkar som om du kan NF stammarna?!

Tackar!
När det gäller NF hingstar så är jag inte längre så kunnig på dom nya hingstarna. men jag är lite rädd för att det blir för grovt.
Welsh sektion C är vad jag dom senaste 3 fölen har använt.
Jo visst är det en del hopp i stammen på mitt sto. Det verkar som om du kan NF stammarna?!

Gå in på SNF.s hemsida och titta på hingstarna. Titta ex.vis på Dart Light han är inte det minsta grov. På hingstpremieringen i våras visades 22 år gamle Ralph och han hade lika gärna kunnat platsa i ridponnyringen. Newforestaveln har gått framåt med stormsteg vad det gäller typen.

Är inte alls insatt i new forest linjerna, tyvärr :crazy: . Min tanke var att använda något som redan fanns i stoet + att new forestarna ofta är c ponnysar.
Jag tror inte att new forest blir grövre än vad en welsh cob skulle bli?!
Var inne och tittade på SNF hemsida och de har ju väldigt många hingstar, de jag fastnade för var:

Hoppning:
Fredriksbergs Dizney
Dart light
Miclas activ

Gång/exteriör:
Willoway Golddigger

Om jag inte är helt ute och cyklar så har Golddiggers avkommor gått väldigt bra de senaste åren på kvaliteetstest mm.

Lycka till!

Jag ska kolla in dom... ;) Kanske kan man hitta något...

Vad jag vet så var det så i alla fall 2004 eller 2005 att W. Golddigger bara betäckte NF ston...
Men kanske är det ändrat.
Jag ska kolla in dom andra rekomendationerna... Lite kvälls läsning blir det.
Sedan så vill jag inte lägga på mer fullblod. Det får gärna vara 50% fullblod. men det är ju så att barn ska rida ponnyerna.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 441
Senast: moonstruck
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 726
Senast: RebeccaJoli
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 957
Senast: sandrafors
·
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Tillbaka