I
ikaros227
Sv: Hingstval 2007
Jag ska kolla in Casio.
Bocelli verkar trevlig. Inte helt fel...:smirk:
Jag ska kolla in Casio.
Bocelli verkar trevlig. Inte helt fel...:smirk:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
CASIO är en duktig liten hingst, men benstället fram är förskräckligt, stog i utlåtandet från premiering:ngt utåt-tåad fram. Jag såg honom på premieringen, och såg snarare ut som ngt a la Charlie Chaplin. Har du ett väldigt korrekt sto som ger korrekt avkomma kanske du möjligtvis skulle våga använda en sån hingst, annars......nej tack. /MaddeVarför inte Casio RP. Nu gick det inte att komma in på hemsidan men han är ju liten. B eller C. Tävlar internationellt.
Sen har du ju welsh sekt B Karlsfälts Bocelli 129,9 cm.
http://www.risegardsstuteri.se/
CASIO är en duktig liten hingst, men benstället fram är förskräckligt, stog i utlåtandet från premiering:ngt utåt-tåad fram. Jag såg honom på premieringen, och såg snarare ut som ngt a la Charlie Chaplin. Har du ett väldigt korrekt sto som ger korrekt avkomma kanske du möjligtvis skulle våga använda en sån hingst, annars......nej tack. /Madde
Colenhages PT är en hingst som jag fått som råd av utställnings domare till mitt sto. Så självklart så funderar jag på honom också.
Men jag vet inte så mycket om honom.
Jag tackar och bockar för dina tips. Och visst är det osäkert med storleken.
På sto sidan på stammen så finns ingen över 143 cm. men stort blir det ändå.
Vet inte om Prince River had stort bakom sig. Men han var ju inte stor direkt...
Colehages PT må vara liten själv, men föräldrarna är förstakorsningar welshXfullblod(av normalstorlek) och han är minst i en syskonskara där helbröder är 155cm. Visst kan du chansa att C P T's gener är för storlek *Small*, men med bröder som är 155cm, varför chansa?
Samma sak med Casio, han är liten själv, men med 1/4 Hannoveranare i stammen kan mkt väl *halvblods-syndromet* komma fram på avkomman, dvs rätt som det är så slår halvblodet igenom och du står med en avkomma i större storlek.
Prince River har ju Riverman-blodet i sig, det är fullblod av normalstorlek, men väldigt bra blod, i Argentina säger uppfödare av poloponnier att när man började använda hingstar med Rivermanblod så fick aveln ett uppsving och man fick poloponnier som inte bara blev bra på polofältet utan man fick också mkt bättre ridbarhet.
Jag såg att du tidigare funderade lite på welsh cob till ditt sto, jag har avkommor som är 2-3-4 år e. welshcob hingsten Leyeswick Dai undan ridponny och arabsto. Jag är mkt nöjd med dom unghästarna, visst dom blir *bara* welsh partbred (föredrog det före 93'or hos asrp). Många självutnämnda experter tycker ju att welsh cob inte hör hemma i ridponnyavel , att dom får klumpiga huvuden, lång rygg osv. men mina unghästar är korta kompakta med långa ben. En modell som jag gillar, kanske hade jag bara tur,men kommer att använda en sec C hingst i år då jag gillar den lite maffiga och flashiga modellen av ponny. Lycka till!![]()
![]()
![]()
Jo poloplayer har rätt, du riskerar i ridponnyavel att få samverkan av stora mankhöjdsgener från bägge föräldradjuren och resultatet blir en övervuxen ponny.
I lika stor utsräckning riskerar du att få samma fenomen men omvänt och får då en "undrvuxen" ponny.
Fast i de flesta fall får du vid avel mellan två ridponnyer en alldeles lagom avkomma.
Fördelningen ligger teoretiskt och som man märker praktiskt vid tillräckligt många föl att 25% blir mindre än D-ponnyer 50% blir D-ponny och 25% blir övervuxna.
Ridponnyavel har den här NACKDELEN som uppstår med två föräldradjur som inte har homogena föräldrar, å andra sidan finns det väldigt många fördelar.
Funnes inte fördelarna så skulle ingen syssla med ridponnyavel, då skulle alla fortsatt att korsa två raser med säkra mankhöjdsnedärvningar en stor och en liten och få en avkomma som blir mitt emellan. Eller att hålla sig inom någon ras och dess mankhöjd.
Jag har ett stort ridponnysto som jag konsekvent väljer hingstar till som för smått blod i närmsta led på hingsten och det fungerar förvånansvärt bra. (tippset fick jag´med stoet från hennes förra ägare som tagit sex föl på henne, jag har också fått sex.)
Stoet är 152 cm hög och för blod alltifrån 130-155 cm , hennes statistik på 12 föl är.... en undervuxen --tre övervuxna och åtta D-ponnyer.
Årets val är en Tysk ridponny 142 cm hög, som har en ridponnyfar och ett rent welshmöderne, modern är korsning welsh B/C och har mycket aktion.
Men förstås om jag inte håller TUMMARNA så blir det en bauta ponny.
peråke
Nåväl, onda tungor eller inte, själv hade jag med mig Professor Natalie W. från Cambridge University, dept. of Veterinary Medicin, en auktoritet på hästar och forskning därom, och det var hon som fällde orden *ett benställ liknande Charlie Chaplin*. Själv tror jag hennes kunskap överstiger en svensk avelsvärderingsnämnd, eller.......?/Madde. Onda tungor har dömer ut hans ben, nu är han bedömnd två gånger av en avelsvärderingsnämnd med erfarenhet vida överstigande publiken på läktaren.
Då tycker jag att du skall ta kontakt med din "läktarvän" och be henne förklara innebörden av ordet ARVBARHET och vad vanligtvis arvbarheten för extremiteternas korrekthet brukar skattas till.
peråke.
Jag har ett korsningssto ungefär som ditt e. Price River-NF och jag har allvarligt funderat på att betäcka henne med Likstahöjdens Komet.