Hingstval 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 151
Sv: Hingstval 2007

Dressyr inriktad avel har en typ av häst/ponny & hopp inriktad avel har en annan typ.
Vad som är rätt utseende är olika för dessa.
Men är det inte så att hållbarheten är bland det viktigaste? sedan vill jag ha en individ som är bra i huvuvdet & som är samarbetsvillig. Jag skulle ALDRIG avla på en individ som det är fel på i huvudet. Psyket måste vara bra.

I avel så ligger väldigt mycket på stoet och uppfödaren´s kunskaper och egentligen inte så mycket på stoägarens hingstval.

Stoet kommer ju dels att ärva ner sina fysiska egenskaper men även sitt temperament, inte bara de arvbara bitarna utan även hur stoet beter sig.
Som uppfödare har vi ju också uppgiften att se till fölet redan på fosterstadiet att det får rätt näring och när det är fött att det får god omvårdnad och skötsel.

Just när det gäller en hästs hållbarhet så är uppfödarens roll det allra viktigaste, att se till hur fölet växer, vårdas, motioneras och "regleras" om avvikelser uppstår.

Sedan kommer utbildningsbiten, den unga hästen måste först vara stärkt i leder/senor och ha en välmusklad kropp och stå korrekt på sina ben (haft god hovvård), därefter så måste den unga hästen börja jobba i rätt form och bygga muskler på rätt ställen och forsätta sin utbildning mot högre klasser utifrån sin kropps mognad.

Det här betyder ju att egentligen har det inte så himla stor betydelse vilken hingst du valde till ditt föl om dom du valde bland de hingstar som bedömts ha tillräckligt bra egenskaper för att fortplanta sig inom sin ras/typ.
Det är ju här rasvisa krav kommer in inom alla raser. (olika för olika raser)
Såsom tex. en ridponnyhingst skall då SE UT på ett visst sätt, och i unga år klara av att utbildas upp för att klara ett bruksprov.

Siffror som nämns ibland när det gäller hästar och deras sportsliga prestationer är att 35% beror på arvet (varav då MINST hälften av anlagen kommer ifrån stoet) resten 65% beror på miljön.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Siffror som nämns ibland när det gäller hästar och deras sportsliga prestationer är att 35% beror på arvet (varav då MINST hälften av anlagen kommer ifrån stoet) resten 65% beror på miljön.

peråke

Det är ju egentligen mycket intressant. Så jag behöver inte välja den bästa hingsten till mitt sto, utan bara en godkänd, eftersom att bara 15% kommer från hingsten? Men vad ska vi då med avkommebedömningar till? Det borde ju vara uppfödarbedömningar istället ;).
Men seriöst, är det bara 15% av avkomman som kommer från hingstens gener, varför ska jag då importera semin för 25.000 kr? När jag kan få en godkänd hingst här hemma för en bråkdel av priset?
Ulrika

Du kan ju även ta en new forest hingst som är c-ponny, där finns ju många fina hopphingstar.

Precis min tanke! Jolly Roger kanske vore något, C-ponny och mycket välmeriterad (EM i fältävlan bland d-ponnyer, bland mycket annat)

Rp aveln är jag tvungen att frångå lite då jag med deras utval av hingstar är färre att välja på om jag vill hålla mig under ponnymått.
För där är ju inte bara mitt sto som oftast har inslag av förfader som är över ponny mått.
Väljer jag welsh så kan jag ju registrera som WPB.

Jag har för knappt 2 år sedan rådfrågat en person som jag har stort förtroende för om en ridponnyhingst (tysk imp). Jag citerar min fråga och svaret på Buke.

Fråga
"Nu undrar jag om en hingst som har en far 144 cm, farfar 144 cm, mor 145 cm, morfar 144 cm och längre bak Nantano och Oakley Bubbl On kan sprida större gener, hingsten är själv mätt till 145 cm vid 3 års ålder."

Svar
"Den hingst jag tror du syftar på är en rätt typisk hingst ifrån det avelsområde den kommer. En avelsförening som avlat ridponny med "mittemellanblod". Man har använt rätt flitigt med welsh blod och då rätt stora welshar och förädlat har man gjort med uteslutande sådana förädlare som varit genetiskt äkta små. Denna hingst bär i bakgrunden tre förädlare Araben Nantano och den lilla fullblodsaktiga engelska importhingsten Oakly bubbling on och hans halvbror Oakly Bubbling Bobbety, alla tre mycket använda i Tysk och Holländsk ridponnyavel--dels har ingen stora anfäder och dels har dom blivit flitigt använda, dels för att dom varit bra -kombinerat med att avkommorna blivit ponny. Denna hingst kan omöjligt bära större anlag än 150 cm och ponnyanlagen är stora welshar på ca 135-140 cm. En sådan hingst lämnar då ifrån sig anlag som om modern bara bär någorlunda motsvarande i princip kommer att vara säker på att till allra övervägande delen lämna ponnyavkommor.I Svensk ridponnyavel finns flera importhingstar som har likartade stamtavlor och de är avlade generationer med korsningar ridponny/ridponny och stoägarna har sluppit alltför stora överaskningar."

Jag har använt denna hingst och är nöjd med mina avkommor, på ett av stona som själv för mycket welsh ser ungen lite welsh-aktig ut (hovskägg), hingstens morfar är ren welsh. Jag är lite förtjust i welsh utseendet, vill gärna bibehålla lite ponnykaraktär. En andra unge vars mor håller ganska mycket fullblod är ÄDEL.

Ingen ser ut att gå över ponnymått.

Jag tror att Du gott o väl kan använda Dig av en RP hingst om Du noggrannt kontrollerar stammen bakåt.

I avel så ligger väldigt mycket på stoet och uppfödaren´s kunskaper och egentligen inte så mycket på stoägarens hingstval.

peråke

Det här är ju fantastiska nya teorier som du kommer med! Kan du styrka dom med forskningsresultat?
Detta innebär tex. att alla bra hoppare som Irco Marco blev far till under årens lopp egentligen beror på uppfödarens kunskaper och miljön.....host host, detta innebär ju att egentligen spelar det knappast nån roll vilken hingst jag använder, bara jag är en erfaren uppfödare med god miljö, jaja mkt har jag hört i mina dar, men detta tar nog priset. :banana: :banana: :banana:

Jag tackar för ditt inlägg. Jag ska som alltid välja och fundera med omsorg..

I avel så ligger väldigt mycket på stoet och uppfödaren´s kunskaper och egentligen inte så mycket på stoägarens hingstval.......

peråke

Jo men visst påverkas fostret, fölet, unghästen, stoet eller hingsten utav hur hästhållningen är under dess liv.
Men vad jag också anser är att förälldrarnas arv påverkar också. Så visst ska man som seriös uppfödare fortsätta välja sin hingst noga och även välja noga innan man sätter sitt sto i avel.

Jag själv har höga krav på mitt avelsmaterial och jag sköter mina hästar efter bästa möjliga förutsättningar dvs foder, hagar, hovvård, skötsel, vaccinationer, träning, förälldrar & daglig utevistelse mm.
Detta anser jag som helt normalt.

Visst måste man ha kunskaper för att kunna ta hand om en häst eller vad det kan vara. Men jag anser fortfarande att sto respektive hingstval är mycket VIKTIGA.

Detta var min synpunkt.

Men seriöst, är det bara 15% av avkomman som kommer från hingstens gener, varför ska jag då importera semin för 25.000 kr? När jag kan få en godkänd hingst här hemma för en bråkdel av priset?
Ulrika
:D Avkomman får naturligtvis 50 % av sina gener från hingstens gener (det är väl ingen som sagt något annat, vad jag har kunnat läsa mig till i a f?). Men det som avgör om en häst blir framgångsrik eller inte beror naturligtvis inte enbart på vilka gener den har. Allt måste stämma: gener, uppfödningsförhållanden, utbildning, ryttare osv. Man kan säga att alla individer har en genotyp och en fenotyp. Genotypen är helt enkelt vilka gener som individen har. Fenotypen är allt sammanlagt, alltså individen som den har blivit formad till, dels av sina gener men även av miljön. Man brukar säga att genotypen bidrar med ungefär 1/2 (eller kanske ännu mindre) till vad det blir av fenotypen. Detta har man fått fram i olika tvillingstudier (enäggstvillingar som vuxit upp på olika håll).
Detta kanske är lite sluddrigt beskrivet, men jag hoppas att det har klarnat lite :) Jag antar att det var så här peråke menade?

Det här är ju fantastiska nya teorier som du kommer med! Kan du styrka dom med forskningsresultat?
Detta innebär tex. att alla bra hoppare som Irco Marco blev far till under årens lopp egentligen beror på uppfödarens kunskaper och miljön.....host host, detta innebär ju att egentligen spelar det knappast nån roll vilken hingst jag använder, bara jag är en erfaren uppfödare med god miljö, jaja mkt har jag hört i mina dar, men detta tar nog priset. :banana: :banana: :banana:
Ja, fast så nya och fantastiska kanske de inte är... Jag tror faktiskt att vissa hingstars avkommor till större del kommer till tävlingsryttare än andra hingstars avkommor, därmed är det större chans att de avkommorna kommer ut på banan. Irco Marco är väl en typisk sådan hingst. Nu säger inte jag att hans avkommor gått bra på tävlingsbanan BARA för att de hamnat hos bra ryttare, men det har dragit upp statistiken. Tävlingsryttare köper avkommor till hingstar som själva tävlat, oavsett om det finns andra hingstar som kanske har bättre gener än dem (men dessa hingstar har av olika anledningar inte fått samma chanser som de hingstar som tävlar).
Hingstägare tjänar verkligen på att lämna sina hingstar och deras avkommor till proffsryttare, eller hur?

Jo men det är ju klart, får fölet ingen bra uppväxt och ingen duktig ryttare så är det ju svårt att bli framgångsrik tävlingshäst.
Ulrika

Detta är väl för oss alla som håller på med avel självklart?!:angel: :idea:

Ja vilken hingst man ska ta är fortfarande frågan...
Jag funderar, tvekar & studerar..
En stund vet jag vem jag ska ha och nästa inte.
Är det någon som känner igen detta?
Man vill ju att det blir så bra som möjligt.
Några råd?

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 441
Senast: moonstruck
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 726
Senast: RebeccaJoli
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 957
Senast: sandrafors
·
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka