Hingsttips??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pemi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 497

pemi

Trådstartare
Då mitt halvblodsto drabbats av en senskada rehabiliterad men halt igen) så ser det ut som det blir betäckning i år. Missat årets hingstvisningar så jag har verkligen noll koll. Har inte betäckt henne tidigare, men har fött upp 4 avkommor från hennes mamma och sett vad hon lämnat.

Stoet är e: Homosassa - Pik Trumpf. Visat på premiering med 38p (8,8,7,7,8). Bara tävlat lite dressyrklasser, men jag tror egentligen hon passar bättre för hopp/fälttävlan. Hoppar med bra teknik, rädd om dig men cool och inget tittig. "Går fram" överallt.

Behöver en hingst med lite längre ben och bättre hals. Gärna bra gångarter då jag föredrar dressyr (om jag behåller avkomman) men kanske något som skulle kunna lämpa sig för fälttävlan (om jag ska sälja). Homosassa har väl lämnat en del vettigt där.

Med tanke på Pik Trumpf i stammen så går "humörs hästar" bort...

Slänger in en bild på henne. Taget nu efter 4 månaders konvalecens, hittade ingen bättre just nu.

Idéer?

DSC00359.jpg

Sv: Hingsttips??

Ett par förslag har jag själv.

Ludwigs Champion eller kanske Fetcher. Någon som sett dom live?

Nu har jag ju bara det fotot du satte in att gå efter, men rent spontant så hade jag nog inte valt Fetcher till den... Har du sett något av filmerna från bruksprovet? OM inte så får du gärna kika lite här, från lördagens prov med testryttare, dvs de äldre hingstarna. Och främst hopphingstarna...

Jag tänker inte på hoppning direkt när jag ser Pik Trumpf stam, men jag kan inget alls om. Hans pappa Pik König är pappa till bla Pik Bube I etc. Även om det var ett sto inblandat i de där Pik Bube hingstarna så är det ju ändå kul att veta ;). Bugatti Hillitrop är ex linjeavlad på Pik Köning och Franka (mamma till Pik Bube hingstarna), så det verkar som det skulle gå ganska bra att linjeavla på den hingsten. Nu vet jag inte vilka hingstar vi har att tillgå med det blodet i Sverige.
http://www.allbreedpedigree.com/ind...TTI+HILLTOP&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

Det verkar som om Donnerhall finkar bra med Pik Bube hingstarna, och donnerhall ska ge bra temperament men kanske lite grova enligt ryktet. Nu har du ju ganska mycket fullblod i din och det finns en del hingstar som har Donnerhall att få tag i i Sverige.

En hingst som jag nog hade tittat närmare på om jag var du och kune överväga en dressyrhingst så var det Santana:
http://www.allbreedpedigree.com/santana27

Han kommer från samma stolinje som Pik Bube hingstarna, och hans stam är iden ädel enligt mig. Dessutom ser hingsten fantastiskt trevlig ut:
http://www.tullstorp.nu/santana2.asp

och där stod det visst lite om det jag har rabblat upp tidigare.

Vill du ändå hoppavla så ska jag fundera på förslag där
Ulrika

Ett par förslag har jag själv.

Ludwigs Champion eller kanske Fetcher. Någon som sett dom live?

Med tanke på halsansättningen på ditt sto, och Felicianos inte så bra nedärvning av just halsansättningen, så skulle jag kanske fundera en gång till innan jag valde Fetcher.

Kanske Camaro? En multibegåvning med högt typ-blup. Temperamentet vet jag mindre om, dock.

Acacio är ju en hingst som har bra halsansättning, och ger dubbelbegåvningar. Dessutom bra temperament. Har själv erfarenhet av flera avkommor. Alla har ett fantastiskt fint temperament.

Trist att hältan inte ger sig....

Vad sägs om Casir Ask ?
Jag är inte så hemma på halvblodsaveln men har en hingståring efter honom som sällskap till min och han är jättefin !
Lite blyg och försiktig men det beror nog mest på att han var lite hanterad då han kom till oss, men han är inte harig och är jättesnäll i all hantering.
Lååånga ben och snygga linjer.
Tror det skulle kunna passa damen.
Se denna länk.
http://web.telia.com/~u19210264/casir.htm

Anledningen till hoppavel är att hennes mamma hoppar riktigt bra. Där har jag betäckt med hopphingstar med gång och fått fram fina avkommor. Stoet som jag ska betäcka nu är den som har "tråkigast" modell, lite lågställd med tråkig halsansättning. Iofs gör inte bilden henne till rättvisa alls...

Kan tänka mej en dressyrinriktad hingst också, men den bör då iaf löshoppa med vettig teknik. Skulle egentligen vilja ha fram något till fälttävlan. Tack allihop för länkar!

Har dålig koll på årets hingstar, tack för film-länkarna ameo, ska kika igenom dom!
Camaro är intressant, funderade på honom till mamman också för ett par år sen.
Casir Ask låter inte fel heller.
Acasio ska jag också kika på, har hört positivt om honom.

Mitt sto är inte så hög, 162 cm, ganska kort i kroppen och så den tråkiga halsen. Ska se om jag har något bättre foto. Inte så lätt att se på en omusklad fet häst i raggig vinterpäls dessutom på en gårdsplan i nedåtlut. :o

Efter att ha letat hingst till hennes mamma som har BRA hals men är väldigt långlinjerad och av bastant halvblodsmodell så famlar jag lite i mörker nu när jag istället ska betäcka denna. Normalt sett så börjar jag leta hingst tidigt... Nu blev det istället väldigt hastigt då hon inte ser ut att hålla för ridning...

Come Back II kanske..
Ger mycket fina avkommer inom både dressyr och hoppning. Han är godkänd i Sverige men står i DK. Trevligt temperament och enorm utstrålning. Gå in på www.viegaard.dk

Jag är inte alls insatt men fälttävlans hästar får väl gärna vara fullblod i, så kanske en fullblodshingst? Jag tyckte Den som godkändes på prestation i år var fin. Kommer inte riktigt ihåg vad den hette, avr fux, Rover xx någotsådant??? Hjälp mig gärna ni som vet....;)

Tänk på att många gångartshingstar inte förbereds för hoppdelen på bruksprovet, precis som många hopphingstar säkert hade haft bättre gångarter om de förberets som gångartstalanger.
Har hon väldigt sluttande bogblad eller är det ljuset som gör att det ser så ut?
U

Vet inte om jag vill ha in mer fullblod då hon har fullblodspappa (e: Homosassa xx), blir nog för mkt av det goda tror jag.

Nytt foto:

hennessy_uppstalld.jpg

Lite mer rättvist än det andra. Här är hon iaf smalare. :)
Har bra bog enligt premieringsutlåtandet.

Ser att jag skiftat siffrorna. Ska vara 8,7,8,8,7

Jo jag vet ju att hingstarna inte förbereds på riktigt samma sätt, men vissa lyckas ju få högt på både hopp och gång ändå.

Hon ser lite gracil ut i benstället tycker jag, men det kanske är bilden som luras?

Skulle nog välja en typförbättrare på henne, någon som ger bra front och högställdhet. Mer fullblod behöver inte alls vara fel, särkilt om du vill avla för fälttävlan. Däremot kan det nog vara svårt att hitta ett fullblod som tydligt förbättrar halsansättningen, tror jag.

Hon ser lite gracil ut i benstället tycker jag, men det kanske är bilden som luras?

Skulle nog välja en typförbättrare på henne, någon som ger bra front och högställdhet. Mer fullblod behöver inte alls vara fel, särkilt om du vill avla för fälttävlan. Däremot kan det nog vara svårt att hitta ett fullblod som tydligt förbättrar halsansättningen, tror jag.

Är nog bilden som luras, hon är bedömd som föl, 1,2 och 5-åring med kommentar rättställd på benen.

Jo med tanke på halsen så känns det lite som en chansning att lägga fullblod på henne.

Jag höll på att säga att jag inte vet vad jag avlar. :o
Vet ju inte om stot kommer gå att rida något mer, om inte så vill jag ha något att tävla dressyr på. Men jag vill ändå ha möjligheten att sälja om jag upptäcker att jag inte vill ha unghäst igen (stoet är 7 år och det känns som vi äntligen lämnat "unghäststadiet"). Tror då att Homosassa är mer intressant som morfar på en fälttävlanshäst än dressyrhäst. Men jag kan ha fel?

Fler förslag?
Sugen på Camaro... Någon som vet vad han kostar? Hittar inte honom på asvh´s faktablad för 2007.

Fast att hon är rättställd betyder inte att hon inte är gracil.... Rättställd = benen pekar åt rätt håll och är raka där de ska vara det.

Fast att hon är rättställd betyder inte att hon inte är gracil.... Rättställd = benen pekar åt rätt håll och är raka där de ska vara det.

Men om hon är gracil, borde då inte det påpekats någon av de gånger hon visats?

Med risk för att göra bort mej helt, men gracil för mig är typ "tunn/spetig" , men det kanske de inte innebär i hästsammanhang? :o

Fler tips?

Har väl tid på mej att bestämma mej, på onsdag ska senan kollas så får vi se vad det blir för prognos. *nervös*

Känns inte kul att få sätta ännu en ridhäst i avel. Fast man får väl vara tacksam att hon iaf är klass 1 sto.

Liknande trådar

Avel Har ett trevligt halvblodsto som jag funderar på att betäcka för att få en avkomma till mig själv. Jag är en hobbyryttare som tävlar...
Svar
5
· Visningar
1 018
M
Avel Har bestämt mig för att betäcka mitt sto (nästa år då). Det jag söker är en högrest hingst med väldigt god ridbarhet, gärna stor eller... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 186
Senast: cirkus
·
Avel Önskar få lite hjälp med hingstvalet, om nu sista damen ska betäckas om så vill jag vara förbered! Stoet är 164cm, 4år så hon växer... 2
Svar
25
· Visningar
3 120
Senast: Miaa
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 450
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?