Hingsttips till travsto

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare zavannah
  • Startdatum Startdatum
Z

zavannah

Har Ni ngt förlag på hingst till ett 4-årigt travsto? Hon själv är 165cm, grov modell, mkt bra trav tills hon blev sparkad i bakknäet precis innan premieloppet.
Efterfrågar en hingst som inte är för grov & stor och med mkt bra huvud, då denna dam har ett sjuhelsikes humör.
Hon e efter Gentle Star.
Vill endast ha travhingstförslag

Sv: Hingsttips till travsto

Comet´s Tail, Malabar Circle Ås, Cromwell, S.J´S Photo.

De jag sett efter Comet's Tail o S.J's Photo är ganska små o väldigt trevliga..

Har faktiskt kikat lite på Comets Tail,men aldrig hört ngn som haft avkomma efter han.Och då det är speciellt viktigt med humöret på hingsten till denna dam, törs man inte bara chansa.
Ngn som vet hur de blir efter Express Lavec?

Jag har träffat 2 st efter Comets Tail. En av vardera kön, båda unghästar. De har varit väldigt fina o lätta att ha och göra med. Hingsten var otroligt lugn i stallet, men vass att köra in (rusade ut ur stallet så kusken knappt hann med).. när polletten trillade ner blev han helt underbar. Väldigt busiga men snälla skulle jag beskriva dem jag sett som.. framåt o träningsvilliga är de i alla fall..

Jag skulle också vilja ha tips! Sto e Tap In u Sharon D. Ca 1.56, mkt korrekt o fin extriör, härliga rörelser och ett underbart temperament. Hingsten ska gärna visat sig hållbar upp i åldern, gärna känd för att lämna trevligt temperament och bra extriör. Alla godkända hingstar har ju sprungt in mkt pengar så den biten känns mindre viktig.Och jag vill förstås ha tips på travhingst. Bäst att vara tydlig:-)

Själv ska ja ta victory party. snäll men lite busig hingst som lämnat trevliga avkommor. han e reletivt ny!

Har Ni ngt förlag på hingst till ett 4-årigt travsto? Hon själv är 165cm, grov modell, mkt bra trav tills hon blev sparkad i bakknäet precis innan premieloppet.
Efterfrågar en hingst som inte är för grov & stor och med mkt bra huvud, då denna dam har ett sjuhelsikes humör.
Hon e efter Gentle Star.

Comets Tail tycker jag är ett bra alternativ

Kiss francais är en helfransk som jag tror passar annars Jain de Beval om vi tittar på fryst eller Joyau d'Amour

Anders : de ska jag läsa in mig lite på !

Du är medveten om att anders i stort sett enbart rekomenderar hingstar med anknytning till Västerbo?

Hon e efter Gentle Star.

Man kan inte ge ett genomtänkt hingstförslag om du inte skriver ut fullständig stam, beskriver hur hon ser ut samt hur hon rör sig och vad som är hennes starka respektive svaga sidor. :)

Hon e efter Gentle Star.

Man kan inte ge ett genomtänkt hingstförslag om du inte skriver ut fullständig stam, beskriver hur hon ser ut samt hur hon rör sig och vad som är hennes starka respektive svaga sidor. :)

Solros . jo jag är medveten om att han endast ger Västerbo anknytna hingstar på förslag.
Men jag lyssnar inte blint på ngn förslag ,vill endast ha lite tips, trots att jag har en del funderingar själv, har trots allt jobbat många år på ett stort travstuteri.

Hon heter Zavannah Star f.2003 e.Gentle Star u.Cosmic Zamba ue.Delvin G.Hanover uu.Hattie Aya uue.Ayrit
165cm mkt grov modell, lite segstartad ,men pinnar på när hon kommer upp i hastighet.
Ngn som lite rapp i steget, snabbstartad & kvik och som sagt lätt i modellen är att föredra.
Men det viktigaste av allt är hans humör, då hon är fruktansvärt skarp, kommer från morsidan (moderns systersavkommor är också ganska skarpa). Så en hingst som lämnar snälla avkommor är prio 1 !! :)
Behöver du veta ngt mer, fråga på?? Kanske missade ngt nu...

Max 25.000 i levande föl. Har tyvärr inte ekonomi för mer....Även om man skulle vilja

Solros . jo jag är medveten om att han endast ger Västerbo anknytna hingstar på förslag.
Men jag lyssnar inte blint på ngn förslag ,vill endast ha lite tips, trots att jag har en del funderingar själv, har trots allt jobbat många år på ett stort travstuteri.

Hon heter Zavannah Star f.2003 e.Gentle Star u.Cosmic Zamba ue.Delvin G.Hanover uu.Hattie Aya uue.Ayrit
165cm mkt grov modell, lite segstartad ,men pinnar på när hon kommer upp i hastighet.
Ngn som lite rapp i steget, snabbstartad & kvik och som sagt lätt i modellen är att föredra.
Men det viktigaste av allt är hans humör, då hon är fruktansvärt skarp, kommer från morsidan (moderns systersavkommor är också ganska skarpa). Så en hingst som lämnar snälla avkommor är prio 1 !! :)
Behöver du veta ngt mer, fråga på?? Kanske missade ngt nu...

En hingst som borde passa utmärkt är Smasher. Han lämnar alla de egenskaper som du önskar. Plus hög segerprocent på sina avkommor. Där får du även linjeavel på Super Bowl, något som åtminstone i min värld är riktigt bra.

Solros : hon har inte startat pga en allvarlig skada hon fick precis innan premieloppet. Blev då sparkad av sin hagkompis på h.bakknä. Tog mitt på knäskålen, var ett stort hål på 20cm i diameter och öppet ända in.Man såg benet därinne och muskeln var helt kluven på mitten. Vet sydde henne i 3 timmar, var det värsta han ngnsinsett (vet är ändå 5år ). Blev strikt i box 1mån först, sen följt av 4mån i halthage och sen i vanlig hage. Stod totalt i 9 mån innan vi fick ok att börja skritta igång. Kördes igång, mkt långsamt gick bra , men när vi kom upp i hastighet hänger inte benet och musklen med,det nästan låser sig . Hon blev halt igen . Genomgådd och röntgad på klinik. Leden ok,men syns att den fått en smäll.Blev cortisonbehandlad, skrittad, igångkörd.Men funkar inte. Nu står vi här, var på klinik förrförra v igen. Ngn travhäst eller ridhäst blir hon inte. Knäet klarar inte det, men hon kommer fungera utmärkt som avelssto /promenadridhäst. Därav ingen start.....

Hm , Smasher, ger inte han väldigt sköra hästar?? Eller är det bara en skröna kanske. Annars gillar jag hans avkommor, haft flera passhästar efter han förrut, de var super i temp.

jo dom flesta efter Smasher är några riktiga trashankar :crazy: men vi har en i stallet nu (som vi visserligen bara haft sen september/oktober) och han har hållt väldigt bra faktiskt trots en massa montéstarter :)

jo dom flesta efter Smasher är några riktiga trashankar :crazy:

Det där var nog att ta i ändå. Skulle de vara så sköra så skulle han inte ligga i topp på de flesta statistiklistorna.
Däremot så håller jag med om att många av hans avkommor har sköra ben. KAN bero på at de är så oerhört talangfulla tidigt i kombination med att skelettet är lite sent utvecklat? (min teori). Eller, kan det vara så att många av dem har en så utpräglad vinnarinstinkt att de helt enkelt springer över sin förmåga och inte "känner efter" när det börjar ta emot? De två jag har är iaf så på det stora hela.

Jag inbillar mig iaf att om man tränar och matchar dem klokt ända från början så behöver de inte hålla sämre än andra hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med. När jag fick honom för tre...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: Pathmaker
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: token
·
F
Avel Passande hingst till detta sto: http://blup.se/sv-SE/horses/105865-edith-piaf-23-swb Stoet är en rejälbit, 168 i mkh, grövre modell...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: rebeckasff
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg