Hingsttips till följande stam?!

M

Mobby

Jag undrar vad era erfarenheter är angående vilka hingstar som kan passa till följande stam?
* Vill alltså få fram hopphästar.
* Gärna hingst/-ar som ger lite högre avkommor.
* Gärna "bra gångarter", speciellt traven - då det inte är stoets bästa gångart.

Tips önskas på hingstar / linjer som kan passa.

Stamen på stona är e. Irco Marco,
e. Cardento - Irco Marco.

Sv: Hingsttips till följande stam?!

Ingen som har några som helst förslag??

Laurin är ju min stora favvis... han ger bra hopphästar med bra steg=)

cardento ger ju bra hopp och steg,

Camaro har gett riktigt bra hopphästar med bra gång. :love: Hans avkommor fick jättebra på tre-årstest förra året. Flera dubbeldiplom!

Kolla Millegarnes hemsida: www.millegarne.com

Lycka till!

Har du inga bilder? Lite lättare då. Stoets för och nackdelar är också bra att veta.

Intressant tråd. Alltid kul att veta om det finns någon "golden cross".

Tyvärr kan jag för lite om hur olika linjer passar ihop för att råda dig när det gäller det, men man kan ju se vad avelsrådet skrev för några år sedan:

"Ifråga om stona efter Robin Z, Irco Marco och Turban Rose synes det i många fall vara befogat att använda lite mer högställda hingstar med fullblodsinslag och god halsansättning. Exempel på sådana hingstar är de med Landgraf nära i stammen, såsom Landlord, Leuthen, Roderik och Quite Easy."

Roderik har väl kanske inte riktigt uppfyllt förväntningarna och det finns ju många hingstar att tillgå med Landgraf i stammen utöver de ovan nämnda; Casir Ask och Manhattan för att nämna två med Landgraf i andra led.

Till Cardento-stoet kanske lite av varje kan passa. Tycker själv att Cardentos avkommor inte är speciellt enhetliga, så det beror ju lite på typen på din häst. Oavsett hur de ser ut brukar de ju dock kunna hoppa.
Någon ovan nämnde Camaro M. Vi har en tvååring e. Camaro M - Cardento som vi är väldigt nöjda med så här långt. Bilder finns på min hemsida (se profil) om du vill se.

Tack för era svar! :bow:

Ska kolla in de tips jag fått...
Har tyvärr inte någon bild på stona, men båda är korta i kroppen och strax under 1.60 i mkh - men som någon skrev, hoppa kan de! :love:

Bådas akilleshäl är traven, och då främst bakbensaktiviteten...

I övrigt så är Irco Marco-märren ganska grov i typen, medan Cardento-Irco Marco märren är mkt lätt i typen, dock något tåvid fram.

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 915
Senast: Lea88
·
Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Sporthorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka