Hingstproblem?

Tagliabue

Trådstartare
Jag hoppar in från travsidan en sväng då jag satt och funderade på en sak gällande hingstar. Inom travet har en del hingstar problem att trava och kan trava dåligt eller dra ett bakben på grund av för stora testiklar eller att en av dom är roterad osv. Detta löser vi med en hingstsusp eller att helt enkelt kastrera hingstarna.

Men tanken slog mig, har ni inom islandsvärlden detta problem med? Eller är det bara vi inom travet som har detta problem? Våra djur är ju bra mycket större än era islänningar och storleken på kulorna är väl lite annorlunda mer kan jag tänka mig ;)

Om ni har detta problem, får ni då använda susp eller? Hur går det till?

Sv: Hingstproblem?

Näää?? Har mina hästar i hingstflock, den äldsta är nu 4 år han har inga problem trava (galoppera och alla andra gångarter han kan visa upp) och många hingstar är med i SM, NM, VM - har aldrig hört sådana problem?

Näää?? Har mina hästar i hingstflock, den äldsta är nu 4 år han har inga problem trava (galoppera och alla andra gångarter han kan visa upp) och många hingstar är med i SM, NM, VM - har aldrig hört sådana problem?

Vad har det att göra med att de går i hingstflock? Vi har travarna tillsammans med ;)

Det jag menade var, om islandshingstarna har stora testiklar och därmed får problem med gångarterna? Som i vårat fall problem med travet.

Det jag då funderade på var att travarna är ju större, och en del får riktigt enorma bollar, men islandshingstarna kanske inte får så stora bollar? Jag har som aldrig skådat en islandshingst .. :p

Jag hade en hingst som jag valde att kastrera vid 4 år ålder då jag inte tyckte att han tog ut baksteget ordentligt och var väldigt spänd i hela bakdelen. Han hade båda roterade och blev betydligt bättre efter kastreringen.

Sen tror jag inte att det är så stor skillnad mellan testiklarna på en travare och islänningarna, min 3 åriga hingst har minst lika stora som våran 3 åriga travare har.

Nu är jag inte helt säker men jag tror inte hingstar med roterad/roterade testiklar blir godkända inom nästan någon ras........

Möjligen inom varmblodig travare då......

Har själv avelshingst inom islansrasen och han har inga problem med någon gångart pga sina testiklar.
Tror han har relativt normal storlek men ibland kan de se större eller mindre ut, beroende på värmen ute ??

Jag hade en hingst som jag valde att kastrera vid 4 år ålder då jag inte tyckte att han tog ut baksteget ordentligt och var väldigt spänd i hela bakdelen. Han hade båda roterade och blev betydligt bättre efter kastreringen.

Sen tror jag inte att det är så stor skillnad mellan testiklarna på en travare och islänningarna, min 3 åriga hingst har minst lika stora som våran 3 åriga travare har.

Okey .. de kan vara rätt vanligt på travarna som sagt, jag vet inte vad det beror på riktigt .. självklart beror det nog på om hästen är linjetravare eller om den breddar.

Det var ju de jag undra med, om testiklarna är mindre på islänningarna än vad de är på travarna då jag bara har sett testiklar tillhörande vblstravare och kblstravare :)

Nu är jag inte helt säker men jag tror inte hingstar med roterad/roterade testiklar blir godkända inom nästan någon ras........

Möjligen inom varmblodig travare då......

Har själv avelshingst inom islansrasen och han har inga problem med någon gångart pga sina testiklar.
Tror han har relativt normal storlek men ibland kan de se större eller mindre ut, beroende på värmen ute ??

Det har ingenting att göra med om de är godkända eller inte. En travarhingst måste inte vara godkänd.

Vet en (f.d.) avelshingst som är kastrerad pga detta. Han "var som en anna häst att rida" då han inte klämde ballarna när han sprang sade ägaren.

/Malin

Ahhh, menade bara jag ser de hästarna röra sej varje dag och inget sett. Men de flesta är ju unga.

Men tydligen så förekommer det.

Det har ingenting att göra med om de är godkända eller inte. En travarhingst måste inte vara godkänd.

Självklart måste inte en hingst vara godkänd för att vara hingst :)

Jag menade mer att islandshästar som är i ridbar ålder, där man bäst torde märka denna typ av disnormalitet ( stavning ? ) är väl oftast godkända.

Visst finns det folk som har kvar hingsten som hingst även om den inte visas och används i avel men så jättevanligt är det inte inom islandshästar ( eller så väldigt många andra raser heller med ridhästanvändning ) såvitt jag vet.

Och kanske det inte har att göra med om de är godkända men med tanke på ovanstående så menade jag att om en häst med roterad testikel visas på en avelsvisning så godkänns den inte och då kastreras den ju ändå, oftast, Och då kanske man inte hinner märka om den har en onormal gång eller rörelsemönster pga sin roterade testikel......
För du frågade ju inte bara om storleken utan oxå om roterad.....

Men shit oj vilken bra fråga....undra om någon har ett svar?

vad menar du med "dra ett bakben"? hur märks det att de har problem bara för att bollarna är stora?

är det något fel med aveln då när bollarna blir så stora för jag menar det ska väl inte hindra dem från att röra sig eller?
hästar har väl alltid varit hingstar i det vilda när de kämpade mot andra hingstar/visade upp sig för ston då verkar de ju inte ha problem med att springa eller få ont någonstans...

konstigt men en bra tanke...
hur vet man om bollarna är "ovanligt" stora då egentligen?

har människor problem med sina "bollar" när de springer med då eller? de springer försvisso inte nakna haha.

Oj vad menad med roterade och hur vet man det?
de kan väl vandra runt lite hur som egentligen eller? men att de är nere ordentligt menar jag.

Okey .. de kan vara rätt vanligt på travarna som sagt, jag vet inte vad det beror på riktigt .. självklart beror det nog på om hästen är linjetravare eller om den breddar.

Det var ju de jag undra med, om testiklarna är mindre på islänningarna än vad de är på travarna då jag bara har sett testiklar tillhörande vblstravare och kblstravare :)

Men de måste väl vara i "normal propotion för kroppsstorleken" eller? varför skulle de vara gigantiska på en liten ras?

jag har mini shettis hingst och islands hingst och shettisens bollar är givetvis mindre än islandshästens inte så konstigt.
borde inte varmblodets vara större än islandshästens då?

kanske blivit något konstigt med just varmblodsaveln då eftersom så många verkar ha problem om det linjeavlas väldigt mycket kanske?

Min hingst hade enormt stora kulor. T o m veterinären utbröt; JISSES!
Dom slog väldigt i varandra och måste ha producerat enooormt när dom satt där.
Han såg lite ut att ha jobbigt av dom när han sprang faktist. Dom satt inte så mycket uppe utan hängde mer.
Hade jag varit han hade jag tyckt det varit jobbigt iaf ;)
Han var helt kocko. Tog bort dom, sen var han en gooo vallack :-)

Min hingst hade enormt stora kulor. T o m veterinären utbröt; JISSES!
Dom slog väldigt i varandra och måste ha producerat enooormt när dom satt där.
Han såg lite ut att ha jobbigt av dom när han sprang faktist. Dom satt inte så mycket uppe utan hängde mer.
Hade jag varit han hade jag tyckt det varit jobbigt iaf ;)
Han var helt kocko. Tog bort dom, sen var han en gooo vallack :-)

Jeg kastrerade en hingst nå idag der veterinären også reagerte på storleken.
Pratade om 25% större enn normalt.
Han har varit litt bunden bak,og vi har ikke funnet noen grunn til det.
Sjekket av veterinär,kiropraktor,equiterapeut ++ uten resultat.
Hesten er mjuk som en boll,men "noe" er fel der bak.

Veterinär mente det kunne ha noe å si,så jeg er veldig spent på å få ham hjem og begynne å ri igjen.
Han var forresten også idiot med andre hester som hingst.Verdens snällaste med folk,helt herlig,men veldig stressad,nesten hysterisk rundt andre hester på sommaren.

Skal oppdatere.
Henter ham hjem i morgen,så tar det noe tid innan han er "fit for fight" igjen.Han måtte bli der en dag ekstra,da han ble lite svullen.Og pg av storleken så ville de være sikre på at ingenting ble galt.

Blir veldig roligt å se om det er noen endring.

Han er forresten 8 år gammel.Bedekket endel som 3 og 4 åring,så har noen avkommor på Island.

Nå er Kraftur igång igjen.
Han fikk noen komplikasjoner med blödning pg av storleken antageligen,men nå er den gått nesten helt ned og han kjennes virkelig bedre.

Tølten er løsere,han tar i mer og virker mer nöjd når han kommer opp i tempo.
han er ikke ridd mer enn 2-3 ggr normalt,frem til det har vi bare skrittet,men at noe har endret seg er tydelig:)

*kl*
Tydligen kan alltså även islandshingstar ha problem med bollstorleken :crazy:

Och då är följdfrågan, får "vi" använda susp på dem?
Jag hade ingen aning ens att det fanns något dyligt :p vad jag vet är hästens utrustning ganska strikt begränsad i FIPO, man undrar ju alltså om susp vore godkänt.. Dessutom skulle det ju vara spännande att veta om hingsten presterar märkbart bättre med susp...

Tack förresten för ett par riktigt roliga inlägg angående bollstorleken :rofl: dagens skratt :rofl:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Foder & Strö Hur löser man fodringar? Det finns möjlighet att dela av så att de har varsin hage, men det undviker jag helst. Nu när det är bete är...
2
Svar
21
· Visningar
2 125
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar