hingstkatalog!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

undrar om det finns någon islandshäst hingstkatalog med all hingstar samlade?är jobbigt om man ska få ringa runt och få kataloger på varje hingst.
och undrar isåfall hur får man tag i den?
skulle ju vara bra att göra en sån katalog om det inte redan finns. :idea:
tacksam för svar!

Jag vet inte om det finns nån katalog, har själv kollat runt lite men inte hittat nån. Däremot så finns det en jättebra sida här på internet där ala hingstar är samlade. www.icelandichorse.dk

2003 gav Svenska islandshästförbundet ut en hingstkatalog. Man har planer på att göra detsamma i år.

I denna katalog finns det färgbilder på de flesta hingstarna, bedömningsresultat och beskrivning av vilken typ av avkommor de har gett.

Däremot så finns det en jättebra sida här på internet där ala hingstar är samlade. www.icelandichorse.dk

Tänk bara på att informationen som finns på denna sida är inte alltid den nyaste. T ex så är det en del BLUP-siffror som inte stämmer. Detta är en bra sida om man vill hitta bilder på hingstarna och se om de har någon hemsida, alt kontakta ägaren. Men om man vill veta andra saker, som de jag skrev i ovanstående inlägg bör man ha SIF:s hingstkatalog.

av vilken typ av avkommor de har gett.
Har du sånt i din katalog? I så fall har jag missat det :p
(Man har ju Blup-siffror att ev få en liten indikering från.)

Annars är katalogen SUPER. Vår är ordentligt tummad på!

Vad konstigt :confused: Jag var säker på att det stod i min katalog, men när jag kollade i den nu så var där inget sådant. Jag måste ha sett det på något annat ställe..... :confused: Men var 17 var det då? Har jag drömt? :confused:

Nåt jag gjort under ett bra tag nu är att spara "hingstsnack" härifrån. Det har blivit en del.

Skriv gärna om du kommer på det!

Det skulle vara givetvis vara toppen att ha ett sånt register, men antar att det krävs många avkommor från en och samma hingst där man kan se en genomgående nedärvning enbart från hingsten (där stoet alltså inte spelat in).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023