Hingstips, halvblod

fia-lisa

Trådstartare
Har börjat fundera på att betäcka min dam och vill därför gärna ha lite tips på hingstar.

Damen i fråga är e. Warsteiner-Marino-Vagabond.

Exteriört är hon snygg och högrest, byggd i uppförsbacke. Väldigt feminin. Om man är riktigt kritisk vad gäller exteriör skulle halsansättningen kunna vara något högre. Hon är dock inte särskilt stor, 166 cm och en relativt kort och kompakt fröken. För min del är detta en alldeles lagom storlek och det gör alltså inget om hästen inte blir en bjässe, men jag vill absolut inte ha en mindre häst: Hingsten får alltså inte lämna smått.

Hon är en känslig häst med mycket temperament och kan därför vid tillfällen kännas något för skarp vid ridning. Hingsten måste alltså ha bra temperament och ridbarhet.

Gångarterna är bra, med extra plus för traven. Om jag skulle önska något vad gäller dessa är det en något mer vägvinnande skritt samt något mer energisk galopp.

Hon har en bra hoppteknik, men spänner sig något, förhoppningsvis något som växer bort med rutin och övning.

Så hjälp mig nu med lite spännande hingstips!

Sv: Hingstips, halvblod

vet ju inte va du tycker e spännande....men Cortus ger trevliga avkommor

Kan Silvano e. Rubinstein vara något? Avkommorna är unga fortfarande men han är ger ett mycket trevligt och ridbart intryck.

Bayron har gett både hopp och dressyravkommor!

Briar är högt placerad på avkommebedömning på både hopp och gångarter.

Ja, Cortus är en riktigt trevlig hingst, men för egen del något för hoppinriktad. Jag vill främst ha en gångarshingst som inte hoppar alltför illa.

Har såklart funderat på Rubinstein-blod och Silvano måste jag säga verkade riktigt intressant! Ska kika lite närmare på honom. Har du sett några avkommor e. Silvano?

Briar är naturligtvis med på önskelistan! ...men smakar det så kostar det :smirk: .

Bayron är jag sådär förjust i. Antar att det dels har med gamla fördomar från min sida ang. Bernstein men också att jag inte är så säker på vad han lämnar för storlek. Han är ju ingen jättehingst själv (om minnet inte sviker) och de avkommor jag har sett har inte varit så stora och storlek är ju något jag behöver till mitt sto.

Nej, de första föddes ju -04. Men jag har kikat lite på resultaten från fölbesiktningarna och fölet verkar bli fina. Däremot har jag sett Silvano själv både på bruksprovet och på Breeders. På bruksprovet löshoppade han riktigt bra för att vara en dressyrhäst. Det jag tycker om hos honom är ridbarheten och mjukheten.

Vet inte om någon kommer ta in från His Highness (Hohenstein - Donnerhall) i år, annars låter det som om han skulle passa din tjej perfekt. Jag har sett flera fina HH - Weltmeyer!

Kanske går att kolla upp?

Det där var en riktig pudding, med en klart tilltalande stam! Nu är det såklart svårt att säga något eftersom hans avkommor inte är så gamla än, men har du sett någon tendens på vad det kan bli för storlek?

Jag kan rekommendera Bayron för psyket, gången och exteriören. :bow: Min dam är bara 2 år så jag kan inte säga vad hon stannar på för höjd ännu, men hennes mamma är 163 och lillan är nu 157 cm så hon blir större än mamma iaf.

Metall kanske kan vara nå't för dig :d
Han ger snygga avkommor med mycket bra gång (han är e. Ferro) & även bra hoppkvalitet.

Du kan titta på www.millegarne.com

Billigt alternativ... Majim G... en hingst som jag anser är undervärderad...
de avkommor jag sett är av bra typ, med supertrevligt temperament... Rör sig lätt och luftigt, hoppar helt OK.
Hans avkommor gick ju hyfsat på treårstesterna landet runt 04...

Kan tala om att Majim har startat MSV dressyr vid minst 3 tillfällen. Resultatet har blivit 1,1,2, Han hoppas/tävlas också av en av ägarnas son. Hörde att han skulle ut i 130 hoppning nu. Han står ju bara några mil ifrån mitt. Pooh´s MrPooh är väl efter Majim? Han vann väl Breeders i fälttävlan förra året om jag inte missminner mig helt.

Var på samma tävling som Majim förra helgen. Då startade han 1 m och 1,10. Svårt att säga något på så låga höjder, men nog är han snygg alltid. Och Poohs fölungar talar ju för sig själva! :)

Vad gäller HH och storlek så har de flesta fölungar varit normalstora, inget avvikande åt något håll.

Corrado WL

169 cm

Cortez (ger stort i både första och andra generationen)-Dragon-Jovial

exteriör 99889
hopp 55/67 (hoppar dock mkt bättre än de siffrorna,hoppar riktigt bra på träning enligt känd tränare)

10 dressyrdiplom samt 6 hoppdiplom enligt katalogen från 2004...får uppdatera när jag kikat i den nya katalogen...och han har ännu inte betäckt överdrivet mkt.

Nä på dom höjderna är det svårt, men hörde nu att han skulle upp ett eller två snäpp i klasserna i hoppningen.

Lite billigare är ju Briars son Biggles.
Han verkar ge lite storlek åt sina avkommor också.

Trevligt temperament och hörde på förra årets hingstvisning på Tullstorp att J.B tror att han kommer bli ännu bättre än Briar. :d

Tullstorp har hingstvisning 12 och 13/3 och visar även avkommor till hingstarna.

Själv är jag hittills mycket nöjd med min :love:

Vilken snygging! Vad lämnar han för storlek? Och temperament? Har du någon erfarenhet av avkommor?

Milan DVH 682 är också en förädlare med hög ridbarhet och fina rörelser. Han sägs ge välansatta halsar, vilket borde passa ditt sto. Men jag hittar honom inte på Hagabys hemsida längre, kommer han inte att finnas tillgänglig i Sverige längre?

Liknande trådar

Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Skugga
·
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir...
2
Svar
31
· Visningar
5 628
Senast: ann80
·
M
Avel Ska betäcka mitt sto efter Warsteiner. Hon är av mycket god typ, rör sig trevligt och har bra hoppteknik. Hennes minuspost ligger på...
Svar
13
· Visningar
1 555
Senast: Laahra
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka