Hingstinfo

Veronika

Trådstartare
Undrar om det finns nån som har nån avkomma efter följande hingstar o som kan berätta lite om dom; mankhöjd/förväntad mankhöjd (+ stoets mankhöjd för att ha ett litet hum om storleksförärvningen), temperament, hoppförmåga, gångarter, ridbarhet, exteriör o annat som kan vara av intresse, även info om hingstarna (utom det som står i hingstkatalogen o på deras egna hemsidor) Negativt som positivt.

Acacio
Iowa
Cosmopolite S
Dammen

Ni som har läst min andra tråd om hingstar som ger smått vet att jag vill använda en hingst som inte ger lite mindre avkommer samt förädlar då jag har ett grovt Stanford-sto, efter vad jag har hört ger både Dammen och Acacio lite mindre men dom andra två vet jag inget om så finns det nån här som vet så tar jag tacksamt emot infon :bow: Eller om ni har nåt annat tips...

Sv: Hingstinfo

Hoppsan!!
Det blev visst lite fel i texten ovan... Det har smugit in ett INTE i texten som ej ska vara där... Får väl skylla på att det var mitt i natta o hjärnan redan hade gått o lagt sig :D :D
Såhär ska det vara; "att jag vill använda en hingst som ger lite mindre avkommer samt förädlar"
Ta alltså bort INTE mellan som och ger...

Jag känner en avkomma efter Iowa som är väldigt trevlig. Lättlärd, positiv och rör sig väldigt trevlig. Visade enorm hoppförmåga redan som åring, än bättre som två- och treåring. Men han är stor, runt 170 cm. Men det kan ha att göra med att mamman är runt 165 cm eller där i krokarna...

Dammen står här i traketrna och enligt hans husse lämnar han både smått och stort, beror väldigt mycket på stoet.
En vän har dessutom en fyraåring e. Acacio-Pontus. Mamman till den var väldigt stor och denna hästen är betydligt mera lagom och väldigt snygg i typen. Hon är också väldigt bra i huvudet och hoppar enormt bra!

Jag känner en avkomma till Dammen, ue Anart, som är mycket högre fram än bak, och ser rätt rolig ut. Men han är inte så stor, och han hoppar bra!

Har haft en fölunge efter Dammen. :)

Nu är hon 1 år.Hon är precis lagom stor för sin ålder...skulle tro att hon hamnar på runt 165-166 cm när hon växt klart.MYCKET ädel,bra hals med god resning och mkt vackert huvud,bra ben...finns väl egentligen inget negativt att säga om henne.

Som föl var hon mkt högrest och hade väldigt bra gångarter med mkt elastik...hela hästen som en "gummiboll".Kontaktsökande,lättsam men ändå alert med mkt "go" i henne.Bilder finns på min hemsida som jag av någon anledning inte kan länka in här(funkar inte)...

Jag brukar säga att man inte ska använda samma hingst flera gånger...men jag börjar omvärdera det nu. :D

Har en inhyrning efter Cosmopolite S. Han är född i början av Juni. Fick 44 p på fölvisningen om jag inte minns fel. Var lite liten jämfört med de andra fölen. Jättetrevligt temprament, fast han är ju bara 3 månader. Vet ej hur stor han kommer att bli, mamman är iaf 166 cm. Kan kolla om ägaren vet....jag har ingen koll på honom just nu då han precis har flyttat in hos oss....

Tackar för engagemanget!! :bow:
Har fastnat för dessa 4 hingstar så jag vill ju ta reda på så mycket som möjligt om dom innan det är dags att betäcka till våren (om dom finns i avel då dvs) o har jag tur har jag kanske bestämt mig för 1 hingst då :D tycker det är jättesvårt eftersom jag vill att det ska bli så bra som möjligt då tanken är att jag ska behålla fölet. Sen vet jag ju oxå att inte allt beror på hingsten (storlek, temperament osv) utan att även stoet spelar in samt vad som ligger bakom men då har man i alla fall gjort vad man kunnat ;)
Fler svar emottages tacksamt :bump:

//Veronika

Jag och min granne har varsina fyraåringar e: Acacio - Cortez. Det är ett sto och en valack, och tro det eller ej - men dom är faktiskt tvillingar!

I och med att dom är tvillingar blev det väl lite trångt åt dem så stoet är betydligt mindre än valacken. Båda är dock av en väldigt trevlig modell. Båda har en bra överlinje, vilket gör att dom rör sig i en naturligt riktig form. Den lite större valacken har tre riktigt bra gångarter, och framför allt en mycket bra trav.

Dom är mycket bra i skallen! Snälla och vänliga. Stoet är ivrig och energisk och skulle kunna bli het om man rider henne till det. Valacken är som den valack han är men går framåt av sig självt och förskräcks inte av något.

Har sett ytterligare några Acacio-avkommor och jag måste säga att det jag sett tilltalar mig. Bra gång och exteriört korrekta och, som det låter med dem jag pratat med, en bra skalle. Acacios avkommor har ju gått bra på treårstesterna i år.

Jag och min granne har varsina fyraåringar e: Acacio - Cortez. Det är ett sto och en valack, och faktiskt - dom är tvillingar.

I och med att dom är tvillingar blev det väl lite trångt åt dem så stoet är betydligt mindre än valacken. Båda är dock av en väldigt trevlig modell. Båda har en bra överlinje, vilket gör att dom rör sig i en naturligt riktig form. Den lite större valacken har tre riktigt bra gångarter, och framför allt en mycket bra trav.

Dom är mycket bra i skallen! Snälla och vänliga. Stoet är ivrig och energisk och skulle kunna bli het om man rider henne till det. Valacken är som den valack han är men går framåt av sig självt och förskräcks inte av något.

Har sett ytterligare några Acacio-avkommor och jag måste säga att det jag sett tilltalar mig. Bra gång och exteriört korrekta och, som det låter med dem jag pratat med, en bra skalle. Acacios avkommor har ju gått bra på treårstesterna i år.

/loy

Jaha, det blev visst två inlägg av samma, :angel: och inte vet jag hur man tar bort det ena heller.

Ber om ursäkt!

/loy

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 683
Senast: Equestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar