hingstig/kastrering?

Silkisif

Trådstartare
Hej! Hoppas jag lagt denna tråden rätt, om inte hoppas jag att någon är snäll och flyttar den.

vad gör man åt en fyraårig, bråkig shettishingst som gått ensam de två senaste åren. Han är hur snäll som hälst om man är på hans meaker. Man kan gosa, rida i hagen barbacka utan träns/sadel osv. Men så fort man kommer till ett nytt ställe blir han som förbytt. han attackerar, bite sparkar och gör allt han kan för att kunna springa hem. Han är inte inriden mer än när de slängt på honom sadel/träns och ridit. Det är inte min häst, och det hör inte till frågan som är: vad gör man åt en sådan shettis?

Har en annan fråga också. Har hört att man ska kastrere på hösten/vintern pga. inflammationsrisken. Är det så att man verkligen inte kan kastrera på sommaren/våren?

Skulle man kunna vänja honom vid stigbett?

Tacksam för alla svar!
 
Sv: hingstig/kastrering?

Silkisif skrev:
Men så fort man kommer till ett nytt ställe blir han som förbytt. han attackerar, bite sparkar och gör allt han kan för att kunna springa hem.

vad gör man åt en sådan shettis?

Har en annan fråga också. Har hört att man ska kastrere på hösten/vintern pga. inflammationsrisken. Är det så att man verkligen inte kan kastrera på sommaren/våren?

Skulle man kunna vänja honom vid stigbett?

Tacksam för alla svar!


Det här är en typisk produkt av att hästen inte är miljötränad och när han kommer till nya områden så blir han dels litet osäker och dels eftersom han är hingst så blir han på spänn för hans instinkter säger åt honom att det är nya marker och det kan dels finnas ston att erövra där och dels rivaler att slåss med.

Alla hästar trivs bäst hemma i det egna reviret och självklart att han vill hem till tryggt område.

Tänk på att han fortfarande är ung.

Botemedel är dels att jobba mycket med honom och bygga förtroende, kanske helt enkelt bara genom att ut och gå med honom. Om han litar på sin ägare/skötare och respekterar denna som sin ledare kommer han sluta med sånt här.

Stigbett är inget bra, led honom i vanligt träns om han är för stark att hantera i vanlig grimma. Repgrimma i westernstil kan också fungera då den är litet skarpare än en vanlig grimma.

Hästar kan kastreras närsomhelst, men man ska inte göra det i samband med den såkallade rötmånaden dvs juli pga infektionsrisken ökar väldigt mycket då.


/kt
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 280
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp