Hingstig ardenner bits eller försök till att sparkas.

K

knottan

Hej!

Jag har en ardenner valack på 3 år som inte för så länge sedan var hingst.

Köpte han för ett par månader sedan och då var han cool i all hantering även om man fick visa vem som bestämde mer eller mindre.

Så för en kort tid sedan började vi märka att han ville nafsa, ibland bitas (som han oxå gjorde en gång när jag gick med han i grimskaft).
Min man har lett honom när jag suttit på ardennerns rygg o då har han nafsat på min mans arm ett par ggr.

Förra veckan försökte han sparka mej när jag borstade hans man. Och detta är INTE OK!

I stunden med manen så vart jag så paff att jag inte tänkte mej för. Mina armar flög upp som en fågel rakt ut och jag tittade han stint i ögonen o frågade vad sjutton pysslar du med?
Han vart livrädd. Kaste upp huvudet så grimskaftet släpptre fr grimman som i sin tur gick sönder så han kunde ta sig fri o travade iväg.

Gjorde jag rätt? ?????? Eller skulle jag gjort på annat sätt?

Detta är en herre med bra psyke o jag vet att jag måste ta ned han på jorden innan det blir värre.

Snälla kom med tips!

:confused:

Sv: Hingstig ardenner bits eller försök till att sparkas.

Du gjorde helt rätt i att säga ifrån på skarpen i den situationen. Det är aldrig okej att hästen försöker bitas, sparkas eller på något sätt uppträda på ett sådant sätt att den får tro att den står högre i rang än sin ryttare, dvs ledaren.
Särskilt i en situation där hästen sparkas eller biter, är det viktigt att snabbt klargöra att här är det minsann jag som bestämmer! En sådan häst kan bli farlig att ha att göra med om ingen drar en gräns.

Vad som är viktigt med din häst är att du verkligen står på dig i situationer där du märker att han vill ta övertaget och att du är tydlig med vad du vill att han ska göra.
Du måste vara rättvis och tydlig om hästen ska kunna respektera dig och se dig som ledaren.
I början kan du överdriva rörelserna lite så att han verkligen förstår vad du menar. T.ex. om han gör en ansats till att bita dig, ryt då till riktigt ordentligt och ge han en smäll, men sen är det bra med det. Bli passiv när han är lugn och passiv igen, bli "tyst" så att säga.
nu menar jag inte att du ska hålla på och gorma och skrika på hästen så att han blir helt knäpp;), men det är viktigt att han verkligen förstår vad du menar och kan skilja på dina kommandon nu i början. När han mer och mer får respekt för dig, ska du såklart bli "tystare och tystare" eftersom han blir tystare och trevligare mot dig. Följ hans beteende, gör mot honom som han gör mot dig. Det är även viktigt att du är konsekvent och alltid gör samma saker i samma situationer, annars kommer han att bli förvirrad och otrygg och tappa förstroendet för dig.

Jag kan förstå att det inte är helt lätt att tuffa till sig när man har med en stor ardennergrabb att göra med. Jag med mina islandspållar, har det kanske lite lättare storleksmässigt;), men det är ju samma principer. Häst som häst, hans beteende skiljer sig ju inte från andra hästars. Studera hästarna när de går tillsammans i hagen. Där är de ju ganska råa gentemot varandra emellanåt och de får sig en snyting och några hugg, men sedan på ett ögonblick när rangordningen är upprättad är det bra igen. Jag tror det är viktigt att följa det beteendet och att försöka tänka hur en häst skulle ha tänkt i den här situationen. Skulle en ledar-häst ha tagit emot en kick eller bett och bara tackat och tagit emot? Nej, han hade sagt ifrån direkt och gett honom en rejäl smäll så att han förstod vem som var ledaren. Du måste tänka likadant.
Hoppas att du förstod den här invecklade manualen:D, så svårt å förklara sådana här saker via mejl. Om du behöver ytterligare hjälp rekomenderas att låna böcker, möjligtvis Monty Roberts som är en skicklig hästkarl och kan mkt om hästens beteende.
Lycka till!:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 006
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hyr ut boxplatser till lite olika hästar/ponnyer, och det är jag som sköter ut/insläpp samt matning på dagarna. Nu idag då jag var och...
Svar
10
· Visningar
2 922
Senast: kvandi
·
Z
Hästhantering Om hästen: Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat