hingsthjälp

Ravishing

Trådstartare
Jag behöver snabb hjälp med att hitta en bra hingst till mitt sto!! Köpte henne från Tyskland för ett år sedan och det har visat sig att hon tyvärr inte kommer hålla för ridning. Hon är e. Weltmyer (World Cup II) ue. Lungau (lugano II). Hon har enbart stadspremieston i stammen (det är det Haupstutbuch står för va? har för mig att jag har läst det). På mormors sida finns det en hingst som heter Presto och han i sin tur är e. Perser xx.

Stoet är helt fantastisk i psyket, det är något jag gärna skulle vilja avla vidare på, men har inte så bra koll på vilka hingstar som ger bra mentalitet. Hon är ca 170 och vääldigt maffig. Weltmeyers bogparti har hon fått och hon har en jättefin hals. Gångarterna är helt suveräna, det ser ut som att hon flyger när hon rör sig. Självklart är det något jag vill avla vidare på också, men anledningen till att hon inte rids är att hennes hovleder inte klarar belastningen. Vi vet inte riktigt varför, men jag och vet. tror att det kan vara pga. att hon är överrörlig. Så att ta en hingst med jäääättegång tror jag är fel på henne. Skulle gärna vilja lätta upp hennes biffiga typ med någon hingst som ger lite lättare avkommor.

Skulle vara jättetacksam för hjälp då jag inte är så duktig på avel men har ett, i princip perfekt sto att betäcka med.

Jättetacksam för all hjälp jag kan hitta. Har tyvärr ingen bild, men ska försöka rota fram en!!

Sv: hingsthjälp

Jag skulle kolla på Rosevelt om jag vore som du. Han är e. Rotspon-Lauries Crusader xx så där finns en del fullblod så att inte avkomman blir för grov. Nu rör väl han sig i och för sig rätt stort vad jag har förstått men det är en hingst som jag skulle kolla upp om jag vore som du;)

Senast ändrad av en moderator:

19266448.jpg

Här är en bild på henne. Glömde också berätta att hon har en enorm ridbarhet.

Tack så jättemycket det ska jag absolut göra! Har en 3-årig hingst e. Londonderry och den mentaliteten är ju helt fantastisk!!

Nu kom jag på två till! Två hingstar som är trevliga och inte så stora som jag tror skulle kunna passa är Hermes e. Rambo-Urbino (1,62 tror jag) och De Noir e. De Niro-Matcho x (1,65).

Om hon lämnat bra med Londonerry så kanske Rosevelt skulle vara bra eftersom båda har mycket Lauries Crusader xx blod i sig:idea:

Hur bra temperament lämnar hermes och de noir? Om du har någon aning.

Nej alltså, hon har inte fått föl men jag bara relaterade till det underbara temperament som Lauries Crusador verkar ge!

Jag skulle tro att t.ex Daytona skulle passa bra. Är lätt och modern i tyel fullblod men med en del fullblod bakom som kanske skulle kunna lätta upp. Annars är ju både Richfield och den nyligen godkände Belamour fina hingstar som inte är överdrivet stora eller maffiga... Belamour fick väl dessutom 9.a på sina ben?

Tack ska definitivt kolla upp det, fler tips?

Edit: kollade faktiskt lite på Richfield och jag tycker det är trevligt att han har R i stammen!

En sak till, mitt sto är lite inåttåad i fram, läste i någon tråd här att man inte ska ta Richfield om stoet inte har jättebra vinklar?

Förmodar att det är pga av skada hästen inte håller för ridning, annars vore det ju inte avelsmaterial.
Vad sägs om att kombinera henne med den underbara Chirlon ?

F-blod kanske?

Friendship finns på TAI här i Sverige sen finns även Floresco men jag tror han finns på fryst enbart.

De avkommor jag sett e: F-hingstar har alla varit moderna, elastiska och uttrycksfulla. De har också verkat bra i huvudet, coola med ändå lite nerv.

Jo det skulle kanske kunna vara något...Ska kolla lite närmre. Det mesta som lättar upp med bra psyke är av intresse!!

Är just nu inne på Daytona eller Richfield!

Jag behöver snabb hjälp med att hitta en bra hingst till mitt sto!! Köpte henne från Tyskland för ett år sedan och det har visat sig att hon tyvärr inte kommer hålla för ridning. Hon är e. Weltmyer (World Cup II) ue. Lungau (lugano II). Hon har enbart stadspremieston i stammen (det är det Haupstutbuch står för va? har för mig att jag har läst det). På mormors sida finns det en hingst som heter Presto och han i sin tur är e. Perser xx.

Stoet är helt fantastisk i psyket, det är något jag gärna skulle vilja avla vidare på, men har inte så bra koll på vilka hingstar som ger bra mentalitet. Hon är ca 170 och vääldigt maffig. Weltmeyers bogparti har hon fått och hon har en jättefin hals. Gångarterna är helt suveräna, det ser ut som att hon flyger när hon rör sig. Självklart är det något jag vill avla vidare på också, men anledningen till att hon inte rids är att hennes hovleder inte klarar belastningen. Vi vet inte riktigt varför, men jag och vet. tror att det kan vara pga. att hon är överrörlig. Så att ta en hingst med jäääättegång tror jag är fel på henne. Skulle gärna vilja lätta upp hennes biffiga typ med någon hingst som ger lite lättare avkommor.

Skulle vara jättetacksam för hjälp då jag inte är så duktig på avel men har ett, i princip perfekt sto att betäcka med.

Jättetacksam för all hjälp jag kan hitta. Har tyvärr ingen bild, men ska försöka rota fram en!!

:idea:

¤ Weltmeyer linjen går mkt bra ihop med Rubinstein linjen.

¤ Weltmeyer linjen, går också mkt bra ihop med Brentano linjen.
Vi har ingen Brentano son i Sverige, men han själv står på Celle
och man kan säkert få honom på skick sperma.

Jag har själv ett hannoveranar sto som har Weltmeyer som farfar och har använt mig utav hingsten Channon (Stuteri Lindevik) en hingst som har Rubinstein i sig.
Hon fick ett fantastiskt hingstföl, 50 poäng på fölvisningen utav Heimdahl. Med 9 och 10 i rörelser.

Lycka till.

Vet du hur Channons avkommor blivit i huvudet, eller hur han själv är? Eftersom hon själv är så underbar i huvudet så vill jag gärna ta en hingst som också är det! Men jag måste ju säga att han helt klart ser väldigt fin ut i typen!

De Noir har (efter vad jag hört och läst mig till på danska sidor) ett alldeles utmärkt temprament som han dessutom förärver. Han ligger på topp på unghästblupen i Danmark, här i Sverige visades 3 avkommor på 3-årstestet, alla tre fick gångartsdiplom och en dubbeldiplom. Han verkar ge en viss förädlingseffekt men lämnar inte så mkt storlek själv utan det verkar bero på stoet.
Jag använde honom själv förra året (fölisen är beräknad om en månad), hon tog sig direkt och vi hade inga som helst problem med skick och dyl. utan fick mkt god service.

Rosevelt tycker jag själv verkar vara en fin hingst men om jag inte minns fel finns det frågor ang. hans dräktighetsprocent, Daytona rör sig för lite för min smak, när det gäller Lauries Crusadors temprament så är han (vad jag har hört) känd för att ge heta hästar.

Senast ändrad:

Inte för att vara negativ, men varför avla på en häst som bevisligen inte håller för ridning?? Vad är det som säger att hon inte kommer nedärva det till sin avkomma?? Innan du funderar mer på att avla på henne så tycker jag att du ska ta reda på VARFÖR hon inte håller. Jag anser INTE att du har ett "i princip perfekt sto att betäcka med" ...

Senast ändrad:

Nej men det är ju inte heller något du behöver lägga dig i! Men vi vet inte vad det är som gör att hon inte håller, hon ska MR på tisdag. Men som sagt, det är inte det tråden handlar om och det är inte din sak att bry sig om.

OOopps, det var visst en väldigt öm tå... :smirk:
Förstår inte varför du behöver verka så sur över mitt inlägg, kommer bara med mina synpunkter på avel (med mål att få fram en hållbar avkomma, även xaheena var ju lite inne på det i sitt inlägg...).

Nej, det är inte min sak att lägga mig i om du väljer att avla på ditt sto, förvisso, men några frågor jag skulle ta under beaktande i ditt läge är:

Kommer hästens leder hålla för den ökade påfrestning det innebär att bära på ett föl? Eller kommer hon kanske få ytterligare problem?

Är problemen eventuellt ärftliga, och vill man isf riskera att avkomman får samma problem?

Som sagt, innan ni vet bakgrunden till problemen så skulle jag ligga lågt med avelsplanerna, men det är ju ett fritt land...

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: viltmilla
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 653
Senast: ameo
·
Avel Hej. Jag tänkte betäcka mitt sto igen nästa år. Har inte haft på tre år nu och jag känenr att jag skulle vilja ha en avkomma efter...
Svar
4
· Visningar
732
Senast: Pegija1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka