hingsthjälp till vblsto

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare misscocacola
  • Startdatum Startdatum
Sv: hingsthjälp till vblsto

Presis!
Dette er langt viktigere enn hvem som eier hingsten :confused:
Et annet alternativ fra denne kjempefamilien:
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?&f=562613&dam=403400
Armbro Whirl har en imponerende gren.

Duke of York är också ett mycket bra alternativ och billigare än Scarlet, dessutom dyker Impish mor Ilo Hanover upp ytterligare en gång i stammen på Duke of York. 3000 CAD är ungefär 20.000 kr i dagens kurs.

Senast ändrad av en moderator:

nu är det bestämt vem som blir den lycklige :angel: det blir Fill V :love:

det har visserligen inte varit tal på honom i den här tråden men jag har haft honom i baktankarna hela tiden och han känns som ett litet säkrare kort än Skogans Orlov iaf och billigare än Fast Photo så det tror jag blir bra :) hoppas jag iaf ;)

vill ha en större hingst, gärna franskt, rättställd fram, normallångt kors, bra temprament, max 25000 kr

Men Fill V är ju rätt rejält fransysk på båda fram (speciellt på vänster). Dessutom är han parallellförskjuten på båda fram och sabelbent. Finns stor risk att avkomman blir fransysk fram eftersom din märr också är utåttåad (förstärkningsavel av defekt).

Dessutom är han bara 154 cm = inte speciellt stort.

har nåt så fruktansvärt långt kors så vill gärna ha en hingst med något kortare kors

Fill V har ett långt, sluttande kors.

Låter som han har allt som du inte ville att en hingst till ditt sto ska ha?!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är han. Både misscocacola o jag har ju träffat hingsten.
Fråga mig om nån månad om hur min fölunge ser ut i benställningen.
Har haft ute min nye hovis förra veckan när han verkade min märr o min shettis.
Frågade honom om vad han tyckte om fölungens benställning. Han tyckte att hon var korrekt, men något uttåad hö fram som behöver "filas". Men det här med att hon är NÅGOT uttåad fram har hon fått efter sin mamma, eller även kan det ha kommit ifrån pappan.

Men som sagt, jag återkommer med det om nån månad! :bump:

Det står även på hemsidan att Fill V är 156 mkh. Min märr är något mindre än honom, hon är runt 152 o så tror jag mer att Fill V är 156mkh. Ser väldigt maskulin ut.

jaja.. det är ju inte min häst det gäller utan det är mormors men chefen har fått en fölunge efter fille och hon är rättställd och Carolritas ser jag är inte speciellt utåttåad så det kanske finns hopp :D men det är min älskling (hingsten alltså inte märra för henne är jag lite lagomt förbannad på ibland ;) ) så man får göra ett försök iaf :love:

I hingstkatalogen står det att han är 154 cm fram och 155 cm bak.

Förresten....Jag måste verkligen säga att vi många som träffat Fill V blev stormförtjusta i hingsten för hans personlighet, psyke o han är en väldigt snäll hingst. Sedan så är oxå hans stam intressant. Valley Victory o Supergill o sen litet franskt inslag....Lite modernare ska det vara om man har en märr med en föråldrig stam.

Men! Smaken är som baken..........

mm.. visst är han, helt underbar :love: jag får nog nästan åka dit och hälsa på innan jag drar till strängnäs för annars så kommer jag nog sakna ihjäl mig :o:p

Förresten....Jag måste verkligen säga att vi många som träffat Fill V blev stormförtjusta i hingsten för hans personlighet, psyke o han är en väldigt snäll hingst. Sedan så är oxå hans stam intressant. Valley Victory o Supergill o sen litet franskt inslag....Lite modernare ska det vara om man har en märr med en föråldrig stam.

Men! Smaken är som baken..........

Jag ifrågasätter inte hans psyke. Däremot hans benställning.

Klart jag förstått att du menade hans benställning. Men min fölunge är korrekt i sin benställning, jag återkommer med rapporten om fölungens benställning om nån månad.

Klart jag förstått att du menade hans benställning. Men min fölunge är korrekt i sin benställning, jag återkommer med rapporten om fölungens benställning om nån månad.

Självklart lämnar inte alla hingstar/ston som själva är fransyska likadana avkommor utan de kan naturligtvis lämna avkommor som är helt korrekta. Men min poäng är att om man betäcker ett sto som är fransyskt med en hingst som är likadan så är det frågan om förstärkningsavel av en defekt och risken att avkomman blir fransysk är rätt uppenbar. Men visst, det finns många många hästar som är fransyska och som ändå tillhör eliten, så det är väl ingen katastrof. Min filosofi är dock att få fram en så korrekt avkomma som möjligt.

Instämmer! Helt korrekt benställning o utan ngr defekter på avkomman är en stor fördel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka